Fiat Punto
De eerste generatie FIAT Punto (interne typecode 176) werd als 3- en 5-deurs in 1993 in productie genomen als opvolger van de FIAT Uno en de introductie in Nederland was in april 1994. In 1994 werd ook de productie van de cabrio gestart, die werd gebouwd bij Bertone.
In 1999 werd de productie volledig omgezet naar de tweede generatie (interne typecode 188). Die kwam ook weer als 3- en als 5-deurs, maar er kwam geen cabrio meer. Bertone ging nog wel een half jaar door met de productie van het eerste model, maar daarna zou er nooit meer een Punto cabrio komen, op een paar studiemodellen van externe carrosseriebouwers na.
In 2003 onderging de tweede generatie een behoorlijke facelift (de typecode 188 bleef wel), waarbij de koplampen een stuk groter werden en daartussenin kwam een (fop-)grille, waarmee het kenmerkende doorlopende plaatwerk van de motorkap tot aan de voorbumper voorbij was. Dit model zou vanaf 2006 tot 2009 in productie blijven als “Punto Classic”, als voordelig alternatief, naast de opvolger die groter en duurder zou worden.
In 2006 kwam de derde generatie FIAT Punto (typecode 199) uit en omdat dit model behoorlijk groter was (en omdat type 188 als voordelig alternatief bleef), werd dit model “Grande Punto” genoemd.
In 2009 kreeg de Grande Punto een facelift (de typecode 199 bleef) en omdat dat eigenlijk meer een evolutie was, werd de naam veranderd in “Punto Evo”. De Grande Punto zou als voordelig instapmodel blijven en daardoor kwam de productie van de Punto Classic (type 188) te vervallen.
In 2012 kwam er wederom een facelift en omdat er nog maar één formaat/model bestond, kwamen de toevoegingen “Grande” en “Evo” beide te vervallen. Vanaf dat moment heet de Punto gewoon weer “Punto” (de typecode bleef 199) en die bleef in productie tot 2018.
Fiat Punto serie 1 (model 176):
Fiat Punto serie 2 (model 188):
Fiat Grande Punto serie 3 (model 199):
Fiats in hun natuurlijke omgeving.
Wat een heerlijk beeld, Italy loves Fiat.