Er zijn vele Fiats met de motor achterin:
- Fiat 600
- Fiat 500;
- Fiat 900;
- Fiat 850;
- Fiat 126;
- Fiat 133.
Over de verschillende Fiat Al Retro Treno:
Met de 600 begon FIAT aan een hoofdstuk van auto’s met de motor achterin. Een heel succesvol hoofdstuk kunnen we wel stellen. De 600 was zo succesvol dat men bij FIAT dacht, als we dat concept nogmaals gebruiken maar dan allemaal een beetje minder, kleiner en goedkoper, dan moet dat wel een hit zijn! en zo werd de 500 geboren. Aanvankelijk was dat overigens helemaal geen hit want men vond het te veel basis. Iets wat Fiat in die tijd al deed waar andere merken nu pas met modules komen is het veelvuldig gebruiken van dezelfde onderdelen op verschillende auto’s En dat is nu precies waarom we dit register in het leven hebben geroepen.
De FIAT 600 en de FIAT 850 lijken dan wel heel verschillende auto’s, maar in werkelijkheid valt dat reuze mee. Het is zelfs zo dat de 850 zijn kontje te danken heeft aan het feit dat een 600 als Abarth met het klepje open sneller ging vanwege de betere stroomlijn. De 850 is daarmee bijna een 600 met kont. Daarmee doen we de auto wel tekort, maar het illustreert wel hoe dicht deze auto’s tegen elkaar aan zitten. En dat geldt helemaal voor de ruimte varianten van de 600 en de 850 de T modellen wat uiteindelijk stopte bij de o zo sympathieke 900T en 900E bestel en personenbusjes.
Hetzelfde verhaal gaat op voor de 500 en opvolger 126 en alle varianten die daar op te vinden zijn. Waarbij het zoals gezegd dus ook zo is dat de modellen, 500, 126, 850, 600 en alle derivaten op basis van deze modellen onderling soms ook weer onderdelen delen.
Alle reden dus om hierin gezamenlijk op te trekken! En zo’n belangrijke groep auto’s verdienen natuurlijk een eigen register!
Kijk vooral ook op de pagina Fiat in beeld (of klik op YouTube) voor vele mooie filmpjes over de modellen van dit register.
Al Retro Treno:
Productie van de 500 - 600
Fiat 600, 600 Multipla
Dante Giacosa is de ontwerper van de succesvolle Fiat 600, een kleine (stads) auto met de motor achterin. De 600 verschijnt in 1955 op de markt en werd in Italië geproduceerd tot 1969, in Spanje als Seat tot 1973 en als Zastava in Joegoslavië met 850 cc motor tot 1985.
Het uiterlijk van de 600 verandert in de loop van de tijd van het prototype, via een destijds beproefd ronder uiterlijk tot een strak gelijnde macchina. Dit zeer gewilde model bracht menig Italiaans gezin in de vakanties overal zonder noemenswaardige problemen naar toe.
In januari 1956 komt, voorgesteld op de autosalon in Brussel, de revolutionaire Multipla versie uit. De auto was slechts 30 cm langer dan de sedan uitvoering maar kon door het plaatsen van de voorste zitplaatsen bovenop de vooras ruimte maken voor twee rijen stoeltjes daarachter.
De airbag bestond voor de mede passagier uit het monteren van het reservewiel vóór diens zitplaats. De Multipla bood ruimte voor 6 personen, er konden na het inklappen van de stoelen achterin veel bestellingen in en functioneerde als taxi in de grotere steden. In de taxi uitvoering werd de rechtervoorstoel verwijderd en een bagageplank geplaatst. Op het imperiaal konden tassen en koffers van 4 personen hun plek vinden, multifunctioneel en multipla(ats).
In 1965 stopte de productie na 243.000 exemplaren. De type naam komt in 1998 terug bij weer een revolutionaire FIAT.
Op basis van de 600 werd de 600 T, een praktische bestelbus gefabriceerd.
Er zijn een paar exemplaren bekend van een lijkwagen en in 1958 toverde ontwerper Fissore de Marinella, een open versie en in hetzelfde jaar werd door Ghia op verzoek van Agnelli een Mirafiori versie gebouwd die dienst deed om bezoekers van de Mirafiori fabriek in stijl rond te kunnen rijden.
Fiat 600:
Fiat 600 Multipla:
Fiat 500 Topolino
De 500 Topolino, liefkozend “muisje”is gebouwd tussen 1937 en 1955 met uitzondering van de oorlogsjaren.
Er verschenen diverse versies in de loop van de jaren, de motoren zaten voorin.
De A met 13 pk van 1937 tot 1948,
de B met 16 pk van 1948 tot 1949,
de C vanaf 1949.
Er verschenen Familiare en besteluitvoeringen zelfs met houten zijkanten.
De Giardiniera van 1949 tot 1952 en de C Belvédère van 1952 tot 1955.
In 1957 verscheen als opvolger de 500 Nuova, aanvankelijk met porte-suicide en met de motor achterin.
Fiat 500 Topolino:
Fiat Nuova 500
Op 4 juli 1957 werd op grootse wijze de Nuova 500 in Turijn geïntroduceerd. In een lange rij reden de nieuwe modellen van FIAT door Turijn met in ieder exemplaar een fotomodel. Ook Rome werd op die manier ingenomen. Een geweldige en overweldigende introductie.
De Nuova 500 had een twee cilinder, luchtgekoelde motor en was uiterst simpel uitgerust met zo min mogelijk metaal om het gewicht en de daarmee samenhangende kosten te beperken. De 500 had een canvas dak dat over de gehele lengte opgerold kon worden. De 600 was nog in productie en Fiat wilde niet te veel van dat marktaandeel af laten snoepen. Waar de 600 menig Italiaan mobiel gemaakt heeft kon de 500 dat uitbreiden en dat is zonder meer gelukt.
Van 1957 de Nuova 500,
1958-1960 de Nuova sport,
de 500 D van 1960-1965, 17 pk,
de 500 F van 1965 tot 1973,
zonder porte- suicide, van 1967 tot 1971 de 500 Lusso
en als laatste versie de 500 R (Rinnovata ) tot 1976.
Verder verschenen de nog de Giardiniera en divers uitvoeringen geproduceerd door een aantal carrosserie bedrijven
In 1975 was de 126 op de markt gebracht maar deze opvolger haalde bij lange na niet het daverend succes van de 500, ook bekend als het bolleke, de rugzak, het bultje en de bambina.
Fiat Nuova 500:
Fiat 850
De FIAT 850 werd geproduceerd van 1964 tot Augustus 1971 en met haar 843 cc, 40 SAEPK door FIAT geplaatst tussen de 600 en de 1100 in Diverse variaties zijn er in de productiejaren gemaakt.
De Sedan in 1964, in 1965 volgt de Coupé en de Spider, pittige kleine sportmodellen. In 1968 volgt een facelift voor die laatste twee en worden dan Sport Coupé en Sport Spider genoemd. De 850 vormt de basis voor de Spéciale en de Idroconvert uitvoering.
De kleine middenstander krijgt de 850 T ter beschikking later gevolgd door de (900 T, de 900 E personenbusje en de 900 T/ E Amigo, een heuse camper die veel verkocht is in Engeland.
Spanje maakt de Seat 850 tot 1974, Duitsland kent de 850 Adria uit de NSU-Neckar fabrieken en in Bulgarije verscheen de Pirin Fiat 850 en Coupé een aantal jaren.
Francis Lombardi is verantwoordelijk voor de in Spanje gemaakte 4 puertas, Nomal en Largo.
De Fiat 850 was berucht om haar zwabberend weggedrag. Menig eigenaar legde een baksteen of trottoirtegel in de bagageruimte om dat probleem te tackelen.
In de FIAT 133 vond de 850 haar opvolger maar het succes van de 850 werd daarmee niet gehaald.
Fiat 850:
Fiats in hun natuurlijke omgeving.
Wat een heerlijk beeld, Italy loves Fiat.