Fiat Ritmo & Regata register
Welkom bij het Fiat Ritmo & Regata register hier wordt meer informatie over deze Fiat modellen gegeven:
Registerbeheerder is Cor van Rees
Met de Introductie van de Fiat Ritmo in 1978 speelde Fiat in op de steeds grotere vraag van de consument voor een ruime auto met een derde of vijfde deur. Volkswagen had al sinds 1974 de Golf en Renault had ook al de 14 op de markt om maar eens wat concurrenten te noemen. Technisch was de Ritmo gebaseerd op de 128 waar op dat moment nog moderne (moderner dan menig concurrent , noem bovenliggende nokkenas) en betrouwbare motoren in zaten. Het uiterlijk was voor die tijd erg modern, door sommigen futuristisch te noemen. In ieder geval de tijd vooruit als het over design gaat. Dat maakte dat die net geen auto van het jaar werd en dat je hem mooi vond of juist helemaal niet.
Bedoeld als opvolger voor de 128 plaatste Fiat hem eerst tussen de 128 en 131 omdat Fiat in thuisland Italie de nog steeds succesvolle 128 niet direct durfde te vervangen. Daardoor bleef de 128 alsnog tot 1984 in productie naast de Ritmo. Ook in 1984 werd de 131 vervangen door de op de Ritmo gebaseerde Regata.
Daarmee kreeg ook de Ritmo een wat ingetogener uiterlijk met de zelfde herkenbaarheid als de Uno en Regata neus maar dan nog wel met ronde koplampen.
Van het eerste model Ritmo waren veel uitvoeringen en motorvarianten. De eerste jaren moest de Ritmo het doen met de standaard motoren uit de 128, de 1.1 tot 1.5 benzine maar later volgden een 1.7 dieselvariant en een 1.6 lampredi dubbel nokker als 105TC en later kort geproduceerd de 125TC Abarth. Deze laatste is nooit officieel in nederland geleverd door Fiat. Het zelfde geld voor de cabriolet versie van de eerste serie, deze werden ook niet in het gamma genomen door Leonard lang. Bij de facelift in 1983 werd dat anders, de Cabrio kwam in het leverprogramma en de 125TC abarth werd door Fiat vervangen door de 130TC Abarth en stond nu ook in de prijslijst. Eind 1985 kwam er een laatste facelift voor de Ritmo de Rystyle 86. Daarmee kwam ook de 1.6 dubbelnokker 100 pk uit de Regata beschikbaar voor de Ritmo. Tevens kwam er een prachtige 1.9 Turbodiesel met 80 beschikbaar. In het buitenland en met name de duitstalige landen hadden ze standaard hogere vermogens en ook werden daar bij de laatste facelift de Ritmo 75SIE met injectie geïntroduceerd. Dit was de standaard instapper, een 1.5 met injectie waar de laatste bouwjaren ene katalysator hadden.
Ritmo serie 1:
Ritmo serie 2:
Ritmo serie 3:
De Regata kwam in 1983 op de markt en was ondanks dat het op een Ritmo gebaseerde auto was wel een andere auto. Sommige styling details waren echt bewust gedaan om anders te zijn dan de Ritmo. De gebruikte materialen in het interieur waren van voelbaar luxere kwaliteit en de auto kwam als instapper met de basis 1.3 70pk motor uit de Ritmo en het topmodel was de 100S, een Ritmo 105 blok met iets andere versnellingsbak verhouding voor iets meer comfort. Ook de Regata werd in 1986 gefacelift en ging in detail iets meer lijken op de zojuist geïntroduceerde Croma ter vervanging van de Argenta. Noem de strakke sierlijsten aan de ruiten en de drukknop handgrepen die ook de Croma had. Het vele Chrome gebruik maakte het af. De Regata in de luxe “S”versie had ook een elektronische kachelbediening waardoor dit nog wel eens verward werd met Airco net als in zijn grote broer Croma die daar in Nederland vooral last van had. Op de luxe 100SIE Riviera kon je in thuisland Italie en Duitsland overigens gewoon airco bestellen.
Tijd ver vooruit met de technieken die men in de Ritmo en Regata hadden. Zo waren de Ritmo en Regata ES in 1983 een van de eerste auto’s met startstop systeem. Een systeem zoals waar Volkswagen pas in 1990 kort mee experimenteerde in de op dat moment verouderde golf 2 maar eigenlijk pas sinds 2010 door modernere elektronica standaard ging worden. Ook was er voor de Amerikaanse markt waar de Ritmo tot 1982 werd geleverd een bedrijf welke Ritmo’s elektrificeerde. In 1988 kwam er voor de Regata een soort milieu uitvoering, De Regata 90SIE, een 100Sie met andere versnellingsbakverhoudingen en allerlei systemen om brandstof verbruik en uitstoot tegen te gaan. Hij werd er uiteraard niet sneller door.
In Nederland zijn tussen 1978 en het laatste bouwjaar 1988 ongeveer 35.000 Ritmo’s geregistreerd. Geen aantallen welke men gewend was van de grote drie uit Duistland maar voor die tijd best prima cijfers. De eerste Ritmo deed het uitstekend en bij fase twee was er best een dip en ondanks dat de Ritmo verouderd was kreeg de verkoop in 1986 en 1987 nog een lichte boost. Toen de Tipo in zicht kwam in 1988 was het toch wel gedaan met de Ritmo, ondanks dat de Tipo een heel stuk duurder was werden mening Ritmo maar ook Regata vlot ingeruild voor de auto van het jaar 1989. Van de Regata werden ongeveer 14500 stuks afgeleverd tussen eind 1983 en 1990 waar eigenlijk voor nederland het laatste productiejaar 1988 was. Eigenlijk was dit aantal nog best veel als je verkoopaantallen van de Volkswagen Jetta bekijkt. Dat waren er 70000 tussen 1978 en 2018, hoewel de Jetta juist midden jaren 80 wel topt in aantallen. In Italie werd de Regata nog doorgeleverd tot 1993 en in zuid Amerika zelfs tot 1995.
Er is nog maar weinig over maar liefhebbers weten elkaar wel te vinden, via de fiat club maar voornamelijk via het Duitse Ritmoworld en de italiaanse facbookgroepen. Voornamelijk de liefhebbersaantallen voor Ritmo zijn er wel. Regata is echt wel minder, net zoals alle grotere Fiat’s. In Italie gaan nog steeds knappe exemplaren van de Ritmo of Regata zonder pardon naar de sloop met een sloopregeling en dat terwijl er ook in Italie maar weinig meer over is. Regelmatig komen de Ritmo liefhebbers samen in met name Duistland, Zwitserland en ook Nederland.
Welke uitvoeringen zijn nu het meest gewild? Dat is voor iedereen natuurlijk een andere emotie maar de Ritmo 125TC en Ritmo130TC abarth zijn het meest gewild maar kosten inmiddels ook wel een beetje geld. Bertone Cabrio uitvoeringen zijn er nog genoeg, deze duiken vaak nog op als knappe auto, maar ook als opknapper en als sloper. Waarschijnlijk omdat een cabrio in het algemeen meer de moeite waard is om te bewaren, of als nieuwe auto al meer gekoesterd werd. Daarnaast kan de gemiddelde Ritmo liefhebber een Targa Oro van de eerste serie erg waarderen. Maar ook een 85S van de eerste serie of een Turbodiesel van de laatste serie zijn uitvoeringen die gewaardeerd worden door de meesten. Van de Regata is een eerste serie 85S of 100S met de mooie luxe bekleding wat men mooi vind of van de tweede serie een 100SIE riviera met schuifdak en airco. Tevens de 1.9 Turbodiesel. Ook een Regata Weekend kan over het algemeen wel waardering krijgen. In Italie kun je de sedan versies van de tweede serie 100SIE en 1.9TDS in goede staat maar amper vinden en als ze er zijn, moet je snel zijn. In tegenstelling tot een normale in gemiddelde staat, die kan maar zo een jaar te koop staan.
Regata serie 1:
Regata serie 2:
Fiats in hun natuurlijke omgeving.
Wat een heerlijk beeld, Italy loves Fiat.