De Fiat Ritmo Nuova

De Ritmo Nuova was de eerste grote wijziging van de Ritmo. Hij werd in 1982 geïntroduceerd en was vanaf in 1983 in ons land verkrijgbaar.

De gewaagde vormgeving die het eerste model had werd wat ingetoomd. De Ritmo kreeg gewone losse bumpers en een losse grille met losse achterlichten. Ook het interieur werd wat minder gewaagd. De karakteristieke schakelaars werden vervangen door conventionele typen en het gehele dashboard werd wat minder extreem. Ook de nieuwe Ritmo was verkrijgbaar in een drie- en een vijfdeurs uitvoering. De nieuwe Ritmo zou ook het nieuwe Fiat logo gaan dragen. Lange tijd hadden Fiats het karakteristieke lauwerkranslogo gedragen en sinds de Fiat 850 werd ook de naam Fiat en de typeaanduiding in de bekende schuine stijl op de auto aangebracht. Aangezien men bij de nieuwe Ritmo het lauwerkranslogo niet meer vond passen werd alleen het logo met de naam Fiat toegepast, met het typenummer. Het logo op de grille bestond uit alleen de vijf schuine strepen.

Super
De nieuwe Ritmo werd ook weer in Super uitvoering geleverd. Het grote verschil met het oude model was dat het dit keer alleen het interieur was dat verschilde. De motoren waren hetzelfde als de 'gewone' uitvoering van de Ritmo, alleen de 1300 en 1500cc motoren waren echter beschikbaar in de Super. De Ritmo Super was alleen verkrijgbaar in vijfdeurs uitvoering met metallic lak. De Super is van buitenaf te herkennen aan de andere wieldoppen, de chromen rand rond de ramen, getint glas en extra halogeen verstralers. In het interieur vallen de verschillen beter op, er is een ander dashboard gemonteerd met extra meters, waaronder een toerenteller en elektronisch checkpaneel. Verder is het stuur in hoogte verstelbaar en zit er een digitale klok in. De stoelen en de portierpanelen zijn bekleed met een andere stof. Verder is de Super uitgerust met centrale portiervergrendeling, met elektrische bediening van de voorste portierruiten en van binnenuit verstelbare buitenspiegel.

Nuova Ritmo
Ook de Nuova was uiteraard als diesel uitvoering beschikbaar. Men gebruikte dezelfde motor als in het eerste model, type 138A5000, een 1697cc krachtbron. Wel werden er wat zaken aangepast; zo werd de compressieverhouding hoger en maakte men het koelingssysteem kleiner van inhoud. De motor leverde 58pk bij 4500 toeren/minuut tegen 55pk bij het oude model. Ook de brandstoftank werd vergroot naar 55 liter, net als bij alle andere typen Nuova Ritmo en verplaatst van net voor de achterbumper tot voor de achteras (als kreukelzone wel zo veilig). De diesel werd standaard uitgerust met een 5 versnellingsbak. Later werd er nog een veel sterkere 1.9 Turbo Diesel beschikbaar, deze motor was er uiteindelijk ook zelfs nog in de Tipo en daarna nog in de Bravo. De uitrusting was gelijk aan de benzineversies; er was een L en een CL beschikbaar. Extra zaken in de CL waren onder andere een oliedrukmeter, halogeen verstralers, analoge klok en armleuningen voor en achter. Verder was het mogelijk om op de CL als extra een gedeeltelijk neerklapbare achterbank te laten monteren.

Ritmo 60 Energy Saving
Om ook aan het milieu te denken werd er een brandstofbesparende uitvoering van de Ritmo 60 ontwikkeld: de Ritmo 60 Energy Saving. De ES had een elektronische ontsteking (digiplex) en er was een aanpassing aangebracht die ervoor zorgde dat bij stilstand de motor afsloeg en automatisch weer startte. Verder waren er nog een soort raamspoiler op de voorportieren gemonteerd welke de luchtweerstand moesten verbeteren. De ES is niet zo heel veel verkocht en momenteel is er niet meer 1 rijdend exemplaar in Nederland.

Cabriolet
In 1983 introduceerde Carrozzeria Bertone de tweede cabriolet op basis van de Ritmo, het Nuova model. Uiteraard werden verbeteringen op dit model door Fiat meegenomen in de cabrio. O.a. het nieuwe vooraanzicht met de vier koplampen, de nieuwe grille, de bumpers voor en achter en de nieuwe achterlichten. En het interieur natuurlijk. De cabriolet was weer gebaseerd op de Super uitvoering, namelijk de Super 85. Dus had de cabriolet een 1500cc benzinemotor die 82 pk bij 5800 toeren/minuut gaf. Verder was een 5 versnellingsbak gemonteerd en haalde hij een snelheid van 165 km/u. Later werden nog de 70S (1300 cc) geintroduceerd die alleen in Italië verkocht is, en een 100S met een 1600cc motorblok met dubbele bovenliggende nokkenassen. De cabriolet was uitgevoerd met een afsluitbaar dashboardkastje, getinte ramen en er kon gekozen worden voor andere bekleding voor het interieur en stoelen. Ook werden de kleuren bruin en metallic blauw toegevoegd aan het kleurengamma. Deze metallic lak was net als lichtmetalen velgen extra te bestellen. Om nog meer herkenbaar te maken dat deze auto bij Bertone gemaakt werd, is in plaats van het Fiat logo voor op de grille het logo van Bertone geplaatst. Ook op kenteken is de cabrio geen Fiat maar een Bertone!

105TC
Tijdens de Genève motor show in maart 1983 werd de eerste sportversie van de Nuova Ritmo gepresenteerd. Net als het vorige model werd hij 105TC genoemd. De 105TC was uitgevoerd met een 1600cc motor met dubbele bovenliggende nokkenassen (TwinCam) die 105Pk leverde. De motor had een elektronische 'digiplex'-ontsteking, een aangepaste versnellingsbak waarbij de vijfde versnelling een andere overbrenging heeft. Verder een verbeterd krachtiger remsysteem. Ook het gewicht werd omlaag gebracht tot 905kg waardoor met al deze verbeteringen een topsnelheid van 180 km/u kon worden gehaald.

Abarth
In het begin van juni 1983 werd de sportiefste uitvoering van de Ritmo, de Ritmo Abarth 130TC geïntroduceerd. In de 130TC ligt een 1995cc motor met dubbele bovenliggende nokkenassen en dubbele Weber of Solex carburateurs. Met deze motor is met de 130TC een snelheid van over de 200km/u te halen. De auto is uitgerust met een elektronische 'digiplex'-ontsteking, een speciaal aangepaste versnellingsbak van ZF, sterkere koppeling en krachtiger remmen. Op de voorwielen zijn dubbele schijven gemonteerd. Ook de ophanging en vering van de 130TC is afgestemd op de prestaties van deze auto, want deze is ook net als de eerste serie Ritmo 125TC Abarth afgeleid van de Rally Ritmo.

Derde facelift
In 1985 kwam er een derde facelift waarbij alle uitvoeringen de plastic zijskirts en voorbumper kregen die de 130TC al had en kregen alle modellen (ook de 130TC) een andere achterbumper. Er werden wat kleine details aangepast, zo verhuisde de achterste kentekenplaat van tussen de achterlichten, tot in een uitsparing in de bumper. Er kwamen een paar nieuwe motoren beschikbaar, zoals de al eerder genoemde 1.9 TD, maar ook het 1500 cc injectieblok uit de Uno werd in de laatste 2 productiejaren in de Ritmo gemonteerd waardoor de Ritmo 75 i.e. ontstond. Deze uitvoering is voornamelijk in Duitsland verkocht, maar er zijn er twee binnen de club bewaard gebleven. Al met al is de Ritmo zeker een succesvol model geweest voor Fiat en er zijn er heel veel verkocht. In 1988 viel uiteindelijk na 10 jaar het doek voor de Ritmo en werd hij opgevolgd door de Tipo.

Deze categorie bevat geen artikelen. Indien subcategorieën getoond worden op deze pagina kunnen deze artikelen bevatten.