De Fiat Ritmo

Introductie
De Fiat Ritmo werd tijdens de Turijn Motor show in 1978 geïntroduceerd. Omdat de markt in die dagen langzaam veranderde en er steeds meer behoefte kwam aan een ruime gezinsauto werd er een auto ontwikkeld met een derde en vijfde deur en een modern uiterlijk.
Officieël werd de Ritmo niet als opvolger van de 128 gezien maar als aanvulling op het programma en gepositioneerd tussen de 128 en de 131. De wielbasis was wel gelijk aan de 128 (245 cm), maar de carrosserie werd 10 cm langer (394 cm).

ritmo1978

Het uiterlijk van de Ritmo was voor die tijd behoorlijk gewaagd. Het was een combinatie van strakke en ronde vormen (bijvoorbeeld de ronde deurgrepen en koplampen die tot in de motorkap doorliepen en de hoekige spiegels). Ook het dashboard zag er eigenzinnig uit met de schakelaars die voorzien waren van een groene en een rode streep om aan te geven of ze in- of uitgeschakeld waren.
ritmo1978

Technisch kwam de Ritmo op veel punten overeen met de 128. Zo monteerde men dezelfde wielophanging met veerpoten voor en een dwarse bladveer achter. Ook was het niet verwonderlijk dat men bijna dezelfde motoren in de Ritmo monteerde. Zo was er de keuze uit de 1,1 en de 1,3 liter benzinemotor uit de 128, die iets aangepast waren en 5 pk meer vermogen leverden en verder was er nog de 1,5 liter motor. Uiteindelijk kon men dus kiezen voor de 60, de 65 en de 75 pk sterke versie, afhankelijk van de inhoud van de motor.

Speciale series
De carrosserie van de Ritmo was uitgevoerd als drie of als vijfdeurs. De uitrusting waarmee de auto werd geleverd werd aangeduid met L of CL achter de typeaanduiding. Men kon kiezen tussen een 4 en een 5 versnellingsbak en bij de Ritmo 75 was er de optie een automatische versnellingsbak te monteren. In Italië was dit zelfs de enige uitvoering waarin de Ritmo 75 was te leveren tot het einde van 1982.
Om het model extra aantrekkelijk te maken werden er speciale series gemaakt in gelimiteerde oplagen. Zo werd op de Frankfurt Motor Show in september 1979 de Ritmo Targa Oro geïntroduceerd. Dit model werd geleverd in maar twee uitvoeringen. Een zwarte driedeurs en een metallic bruine vijfdeurs uitvoering.

ritmo-targaoro
Verder was het interieur rijker uitgevoerd en waren er speciale velgen gemonteerd. De auto's bestemd voor de Italiaanse thuismarkt werden geleverd met de 65 pk motor en de auto's bestemd voor de export werden geleverd met de 75 pk motor. De Ritmo Targa Oro werd geproduceerd tot 1981. In Nederland was er verder nog de Ritmo Sound en in Duitsland de Ritmo Gala. De Gala was gebaseerd op een Ritmo 75, maar had de voorbumper met lichten van een 125TC, extra kunststof strips op de spatborden en was gespoten in speciale kleuren. Om in eerste instantie aan de vraag van de thuismarkt in Italië te voldoen werd in 1980 de Ritmo gelanceerd met een dieselmotor. Dit was een nieuw ontwikkelde motor met een inhoud van 1700 cc en een vermogen van 55 pk met een bovenliggende nokkenas. De prestaties van de Ritmo Diesel zijn te vergelijken met de Ritmo 60, die een 1100 cc benzinemotor heeft. Het onderstel en de carrosserie werden ook aangepast. Zo werd de ophanging verzwaard en werd de besturing preciezer. Uiterlijk werd de Ritmo, alleen als 5-deurs versie, geleverd in L en CL uitvoering. De auto was te herkennen aan een speciale grille die over de gehele breedte van de auto was uitgevoerd.

Ritmo Super
Tijdens de tentoonstelling in 1981 in Genève werd de Ritmo Super geïntroduceerd. Deze uitvoering van de Ritmo had een hoger niveau van afwerking en had verbeterde motoren.

ritmo-super
Deze nieuwe motoren hadden een nieuwe cilinderkop en de 1300cc en 1500cc motoren leverden nu 10 pk meer: 75 pk voor de 1300cc en 85 pk voor de 1500cc. Het hogere uitrustingsniveau was terug te vinden in onder andere een in hoogte verstelbaar stuurwiel, een uitgebreider dashboard met een elektronisch checkpaneel en van binnenuit verstelbare buitenspiegels. Van buiten was de Ritmo Super te herkennen aan o.a. de velgen. De raamlijsten en deurgrepen waren uitgevoerd in een chroom look. Ook is vanaf de Ritmo Super het ronde Fiat logo terug te vinden in de voorbumper, waarbij de allereerste Ritmo’s het nog moesten doen met het rechthoekige logo op de motorkap.

105TC
Toen in het begin van de jaren 80 de Volkswagen Golf GTI werd geïntroduceerd wou men bij Fiat ook een sportieve auto in dit segment hebben. Dat was de reden dat men in mei 1981 de Ritmo 105TC introduceerde.
ritmo-abarth-105tc
Dit was niet zo’n moeilijke stap voor Fiat. Ze gebruikten gewoon de motor uit de 131 Supermirafiori. Deze auto verloor al veel terrein op de Ritmo qua verkoopaantallen. De dubbelnoks 1,6 liter motor paste prima dwars voorin de Ritmo en leverde met een wat aangepaste carburatie en nokkenasprofiel 105 Pk, tegen 100 in de 131. Omdat het sportievere element van de 105TC te onderstrepen werden tevens de koppeling, versnellingsbak, wielen en remmen aangepast. De auto was alleen leverbaar in een 3-deurs uitvoering met een sportieve lay-out van de carrosserie en het interieur. De topsnelheid van de 105TC is zo’n 175 km/u.

Abarth
De 105TC was geïntroduceerd als de sportieve uitvoering van de Ritmo en als 'Golf GTI killer'. Daar deze motor toch niet het gewenste vermogen gaf en daardoor niet kon tippen aan de prestaties van de Golf werd de Ritmo Abarth 125TC geïntroduceerd op de Frankfurt Motor Show in 1981. In de 125TC had men de zwaarste motor van de 131 serie getakeld. Deze 2 liter motor was ook uitgevoerd met dubbele bovenliggende nokkenas net als de 1,6 liter motor uit de 105TC, maar leverde 125 Pk. De auto heeft een topsnelheid van 190 km/u. en een sprint van 0 naar 100 km/u. in minder dan 9 seconden. De 125TC werd uitgevoerd met een aangepaste wielophanging, afkomstig uit de Groep 2 Ritmo Abarth die de Tour of Italy in 1978 en 1979 in zijn klasse wist te winnen. De remmen waren krachtiger uitgevoerd en ook werden er standaard Pirelli P6 banden gemonteerd. Ook de 125TC was net als de 105TC alleen leverbaar in een driedeurs uitvoering maar de carrosserie was wel stijver gemaakt. Deze auto bleef nog even in productie tot na de introductie van de Ritmo Nuova, de nieuwe uitvoering van de Ritmo.

De ‘open’ Ritmo
Op de Frankfurt Motor Show presenteerde Carrozzeria Bertone een vierzits cabriolet prototype op basis van de Ritmo. Later dat jaar werd er begonnen met de productie op basis van de Ritmo Super 85.
Ritmo cabrio
Deze Ritmo heeft een 1,498 liter motor en produceert 85 Pk. Bertone verkocht deze auto in Europa onder zijn eigen merknaam via de Fiat dealerorganisatie. De grootste verschillen met de gesloten versie zijn een verstevigd onderstel, vierlaagse kap en een ander design voor de achterstoelen. De maximum snelheid van de Ritmo Cabrio is 160 km/u. Vanaf 1983 werden de Bertone's cabriolet gebouwd rond het nieuwe model. In totaal zijn er 4000 exemplaren gebouwd van het eerste type. In oktober 1982 werd de tweede serie van de Ritmo geïntroduceerd, de Ritmo Nuova.

Deze categorie bevat geen artikelen. Indien subcategorieën getoond worden op deze pagina kunnen deze artikelen bevatten.