De Historie van de Fiat Croma

Begin jaren 80 waren een aantal automerken toe aan een nieuw model in het hogere marktsegment, dat beheersd werd door de BMW 5serie, Mercedes 200/300 serie en de Volvo 700. Doordat dit segment geen grote productieaantallen oplevert is de ontwikkeling van een geheel nieuw model een riskante onderneming. De kosten per geproduceerde eenheid zijn gemiddeld hoger dan bij een echt volumemodel. Een aantal merken kampten met hetzelfde probleem en vonden elkaar in een eenmalig samenwerkingsverband. Drie merken uit de Fiat-groep, Fiat, Lancia en Alfa Romeo vormden het Euro-4 programma samen met de toen nog zelfstandige Saab.
Uit de samenwerking kwam een gezamenlijk platform dat als basis diende voor de Fiat Croma, Lancia Thema, Saab 9000 en de Alfa Romeo 164.
De drie eerstgenoemde auto's hadden een in grote lijnen op elkaar gelijkende carrosserie met vrijwel identieke passagiersgedeeltes, zelfs de portieren hadden dezelfde vormgeving.
De Lancia Thema werd als eerste op de markt gezet in September 1984 om de helaas geflopte Lancia Gamma snel op te volgen.
Ook de Saab 9000 werd eind 1984 geïntroduceerd, alleen werd die pas in februari 1985 in Nederland leverbaar. Een jaar later (eind 1985) werd de Croma geïntroduceerd. De Fiat Croma en de Saab 9000 hadden een schuin aflopende achterzijde met een vijfde deur (zogenaamde hatchback), terwijl de Thema een sedan werd.
De in 1987 op de IAA geïntroduceerde Alfa Romeo 164 had ook zo'n kofferbak, maar de 164 leek dankzij de door Pininfarina getekende carrosserie in het geheel niet op de drie halfbroers uit het Euro-4 programma. Alle modellen hadden vrijwel dezelfde wielophanging en voorwielaandrijving. Alleen de Saab 9000 had een starre achteras.
De Fiat Croma en de Saab 9000 kregen in de begin jaren alleen 4 cilinder (turbo)motoren. Eind 1993 kwam er ook een 2.5 V6 motor voor de Fiat Croma, en in 1994 volgde Saab met hun 9000 v6. De Lancia Thema en de Alfa Romeo 164 konden direct als V6 geleverd worden.
In vrijwel ongewijzigde vorm (op een paar faseliften na) werden de modellen gebouwd tot 1995 (Lancia Thema), 1996 (Fiat Croma) en 1998 (Alfa Romeo 164 en Saab 9000).
Met een economische levensduur van meer dan 10 jaar mag het Euro-4 programma achteraf best geslaagd genoemd worden.

Fiat Croma 1986 t/m 1987
De Croma was te herkennen aan de volledige zwarte kunststofbumpers, de achterlichten met oranje richtingaanwijzers en de standaard geleverde 14inch wieldoppen zoals op de foto. Optioneel kon je kiezen voor 14inch Fiat velgen of Abarth velgen in 14, 15 en 16 inch.
Het motorprogramma bestond in Nederland uit een 2.0 CHT motor met 90pk, beter bekend als de carburateurmotor. Een 2.0 i.e. met elektronische injectie en 120pk maakte een topsnelheid van 192 km/h mogelijk en kon in 9,9 sec naar de 100 sprinten.
De 2.0 Turbo i.e. motor met intercooler legde de lat nog iets hoger met zijn 155pk en een topsnelheid van meer dan 210 km/h. De sprint naar de 100 was in 7,8 sec mogelijk, dat maakte van de Croma een zeer snelle limousine voor zijn tijd. Tevens waren er ook twee diesels leverbaar, de 2.5 D had een vermogen van 75pk en maakte van de Croma een gemoedelijke auto. Voor de echte dieselprestaties kon je kiezen voor een 2.5 Turbo D met intercooler en 100pk, dat resulteerde in een top van 185 km/h en maakte hem één van de snelste diesels in zijn tijd.

Het interieur van elk model was voorzien van velours bekleding en de hoofdsteunen waren van zacht (rubberachtig) kunststof. De Turbo i.e. kreeg standaard een Automatic Heating System (klimaatregeling) en een automatisch koplamphoogte regeling. Verder kon je opties kiezen zoals elektrisch verstelbare stoelen met stoelverwarming, elektrisch schuif/kanteldak, lederen bekleding, ABS met koplampwissers, de al eerder genoemde lichtmetalen velgen en zelfs niveauregeling op de achteras.
De vanaf prijzen liepen uiteen van 35,600,- gulden voor de 2.0 CHT tot 49,200 gulden voor de 2.0 Turbo i.e.

Fiat Croma 1988
In 1988 kwam de eerste kleine facelift voor de Croma de zogehete Croma '88.
Deze was te herkennen aan de gedeeltelijk in kleur gespoten bumpers, de achterlichten met wit knipperlichtglas en de nieuwe veloursbekledingsstoffen. Aan de uitrustingsniveau werd ook het één en ander verandert. Je had nu namelijk de Base uitvoering, de S uitvoering, de SL uitvoering en de Turbo i.e. uitvoering.
De benzine motoren werden ook onder de loep genomen, en kregen allemaal een katalysator.
Dit resulteerde in een kleine vermogensverlies van 5pk, de 2.0 Turbo i.e. kreeg wel meer newtonmeters namelijk 247 i.p.v. 235. De CHT motor werd niet meer leverbaar voor de Nederlandse markt.

Tevens had de Fiatgroep in maart 1988 een revolutionaire doorbraak op diesel gebied. Namelijk de Croma Tdi.d. (Turbodiesel iniezione diretta) dit was de eerste personenauto met een direct ingespoten diesel motor en leverde 92 pk. Dit resulteerde in een zeer laag verbruik, bij 90 km/h 3,9L/100km en een gemiddeld verbruik van 5,1L/100km. Dat zorgde ervoor dat de Croma met een tankinhoud van 70liter meer dan 1300 km!! kon rijden op één tank. De Tdi.d. staat ook bekend om zijn lange levensduur, meer dan 300.000 km is dan ook geen uitzondering.

Fiat Croma 1989 t/m 1990
In mei 1989 werd de Croma '89 geïntroduceerd, dit model was grotendeels hetzelfde als de Croma '88. Bij de Croma '89 werden de hoofdsteunen van hetzelfde materiaal als de bekleding, dus geen zacht kunststof meer zoals bij de vorige modellen. Tevens werden de achterlichten voorzien van rookglas i.p.v. het wit gekleurde glas. Ook kregen de 14 inch wieldoppen een ander design. Op motorisch gebied werd alleen de 2.5 Turbo D aangepast, de motor kreeg een iets grotere cilinderinhoud en nog een paar kleine aanpassingen. Hierdoor kreeg hij 118 pk i.p.v. 100 pk. De 2.5 D kwam te vervallen door de komst van de 2.0 Tdi.d. motor die zuiniger en steker was.

In 1990 volgde ook nog een speciale Croma 2.0 i.e. SX uitvoering, die gebaseerd was op de normale Croma 2.0 i.e. De SX was te herkennen aan de buitenkant met mistlampen in de voorbumper, elektrisch verstelbare en verwarmbare buitenspiegels, grille en buitenspiegels uitgevoerd in de kleur van de carrosserie, nieuw design wieldoppen, verchroomde uitlaatpijp en de SX type aanduiding. Het interieur had speciale veloursbekleding met een armsteun tussen de voorstoelen, lederen stuurwiel, Automatic Heating System, getinte ramen en zonneschermen achter. Ook was deze SX uitvoering alleen maar leverbaar in bepaalde carrosseriekleuren. Uiteraard kon deze luxe SX nog verder aangekleed worden.

Hier is de Croma SX afgebeeld met de optionele 15 inch Abarth velgen en koplampwissers.

Fiat Croma 1991 t/m 1992

De 'eerste' echte facelift van de Croma werd in januari 1991 een feit.
In eerste instantie denk je dat ze alleen maar het neusje hebben veranderd, maar dat is niet het geval. De neus, achterkant, interieur, stootstrips, wieldop design en bumpers hebben ze aangepast. Tevens hebben ze het complete uitrustingsniveau aangepast, de 2.0 Turbo i.e. was voortaan standaard voorzien van mooie en zachte lederen bekleding, 14 inch lichtmetalen velgen, ABS en metallic lak. Ook waren de opties aangepast zo kon je: elektrisch inklapbare buitenspiegels, koplampsproeiers en een speed-limiter bestellen. En natuurlijk waren de zaken zoals: automatische airco, niveauregeling op de achteras, elektrisch schuif/kanteldak, lichtmetalen velgen, elektrisch verstelbare en verwarmbare voorstoelen en lederen bekleding ook nog steeds bestelbaar.
De 2.5 TD kon vanaf nu ook uitgerust worden met een automatische versnellingsbak.

Voor de Nederlandse markt bracht Fiat een speciale uitvoering namelijk de Business.
De Business uitvoering was gebaseerd op de bestaande modellen, alleen had hij standaard metallic lak en was aantrekkelijker geprijsd.
Op motorisch gebied werd deze keer ook alleen maar een diesel aangepast namelijk de 2.0 Tdid Door een andere turbo met variabele geometrie te monteren steeg het vermogen naar 94 pk waardoor deze Croma in acceleratie bijna net zo snel was als de 2.5 Turbo D. De Tdi.d. motor bleef net zo zuinig als voorheen, dus ook met deze Croma kon je heel veel kilometers maken zonder veel te tanken. Hieronder zie je hoe deze variabele turbo precies werkt.

Fiat Croma 1993 t/m 1994
In 1993 vond Fiat het maar weer eens tijd om de Croma een kleine facelift te geven.
Aan de buitenkant viel de nieuwe grille met twee grote beluchtingsgaten gelijk op. De velgenmaat werd voortaan standaard 15inch i.p.v. 14inch en de achterlichten kregen een donkerdere tint.
In het interieur werd er meer vernieuwd, zo hebben ze het ventilatiesysteem aangepast, kreeg het tellerpaneel een iets andere aankleding en werd de print van de velours bekleding aangepast. Ook werd het karakter van de stuurbekrachtigingpomp veranderd zodat hij op lage snelheden wat lichter ging sturen. Aan het eind van 1994 werd er standaard een airbagstuurwiel gemonteerd.

Op motorisch gebied gebeurde er ook veel. De Croma 2.0 16V i.e. werd geïntroduceerd en had een vermogen van 137 pk. Dit was goed voor een topsnelheid van 200 km/h en een sprint naar de 100 gebeurde in 10 sec, ook werd de 2.0 16V i.e. leverbaar als automaatversie. Tevens werd de Tdi.d. nogmaals onder de loep genomen om hem schoner te maken voor het milieu, dit resulteerde in een fractie langzamere acceleratie namelijk 12,5 sec i.p.v. de 11,5 sec het vermogen van 94 pk bleef ongewijzigd.
Eind zomer maakte dan eindelijk de Croma 2.5 V6 zijn opwachting. Men zegt dat dit de beste benzine motor is geweest voor de Croma!, heerlijk soepel maar ook erg snel. Met zijn 162 pk was het een snelle, luxe en comfortabele limousine. Met een topsnelheid ver boven de 210 km/h en een sprint naar de 100 van slechts 8,6 sec kon hij toch veel concurrenten achter zich houden. Met het modeljaar 1993 stopte Fiat met het leveren van de 2.5 TD automaat.

Fiat Croma 1995 t/m 1996
In begin 1995 kreeg de Croma zijn laatste facelift voordat hij in december 1996 uit productie werd genomen. Aan de buitenkant waren deze verschillen eigenlijk alleen te zien aan de handgrepen, raamlijsten en de achterlichten die werden van roodglas i.p.v. het rookglas en tevens liepen de achterlichtunits niet meer door. Verder werd er een nieuw type Fiat teken in de grille gemonteerd en kregen de wieldoppen een ander design. In 1996 kreeg het airbagstuur ook een ander design.
In het interieur hadden ze helaas de velours bekleding verruilt voor stoffen bekleding. Mijn inziens geen goede set geweest van Fiat.

In de laatste productie maanden was de Croma in Nederland alleen nog maar leverbaar als 2.0 i.e., 2.0 16v i.e. en 2.0 Tdid. De Fiat Croma heeft het 10 jaar op de Nederlandse markt volgehouden.
Het was een superruime limousine met veel extra's en goede motoren voor een schappelijke prijs. Vanwege de grotendeels verzinkte carrosserie hoefde je niet bang te zijn voor veel roest o.i.d. Alleen bij de achterwielkasten en bij het rubber van het achterraam wil er nog wel eens wat roest ontstaan.

 

Deze categorie bevat geen artikelen. Indien subcategorieën getoond worden op deze pagina kunnen deze artikelen bevatten.