Voor alle Fiats met de motor achterin!

Met de 600 begon FIAT aan een hoofdstuk van auto's met de motor achterin. Een heel succesvol hoofdstuk kunnen we wel stellen.  De 600 was zo succesvol dat men bij FIAT dacht, als we dat concept nogmaals gebruiken maar dan allemaal een beetje minder, kleiner en goedkoper, dan moet dat wel een hit zijn! en zo werd de 500 geboren.  Aanvankelijk was dat overigens helemaal geen hit want men vond het te veel basis. Iets wat Fiat in die tijd al deed waar andere merken nu pas met modules komen is het veelvuldig gebruiken van dezelfde onderdelen op verschillende auto's  En dat is nu precies waarom we dit register in het leven hebben geroepen.

De FIAT 600 en de FIAT 850 lijken dan wel heel verschillende auto's, maar in werkelijkheid valt dat reuze mee. Het is zelfs zo dat de 850 zijn kontje te danken heeft aan het feit dat een 600 als Abarth met het klepje open sneller ging vanwege de betere stroomlijn. De 850 is daarmee bijna een 600 met kont. Daarmee doen we de auto wel tekort, maar het illustreert wel hoe dicht deze auto's tegen elkaar aan zitten. En dat geldt helemaal voor de ruimte varianten van de 600 en de 850 de T modellen wat uiteindelijk stopte bij de o zo sympathieke 900T en 900E bestel en personenbusjes.

Hetzelfde verhaal gaat op voor de 500 en opvolger 126 en alle varianten die daar op te vinden zijn. Waarbij het zoals gezegd dus ook zo is dat de modellen, 500, 126, 850, 600 en alle derivaten op basis van deze modellen onderling soms ook weer onderdelen delen.

Alle reden dus om hierin gezamenlijk op te trekken! En zo'n belangrijke groep auto's verdienen natuurlijk een eigen register!