Hoe ik aan mijn Special kwam

Half november 2007 verscheen op het forum van de Fiatclub deze advertentie:

124 Special uit 1969 in de aanbieding.

Aanbieding

Al jaren staat mijn 124 Special werkeloos in een garage. Doodzonde natuurlijk. Ik heb me er nu eindelijk overheen gezet dat ik echt geen tijd meer voor het arme ding heb en dat ik hem dus kwijt moet. De auto is niet in goede conditie, niet meer van een geldige APK voorzien en waarschijnlijk erg stoffig, want staat al jaren stil in een garage en ik ben eerlijk gezegd al heel lang niet meer wezen kijken. Dit is dus een buitenkansje voor een knutselaar met tijd. Het gaat om een 124 Special uit 1969, geen import, maar met origineel kenteken uit 1969. Dubbele koplampen. Auto is  in de jaren 90 opnieuw gespoten (ivoorwit, komt redelijk overeen met de originele kleur). 45.000 km op de teller. Zuipt benzine met loodvervanger. Ik heb nog een extra bumper en een werkplaatsboek, plus een stapel oude bladen van de Fiat-club. 905 kg, 1438cc, 70pk (hoewel ik vermoed dat een deel van de paarden inmiddels is weggelopen). Oprechte en serieuze belangstelling? Bel mij tussen 18.00 en 19.00 uur

Een origineel Nederlandse Special met weinig kilometers en droog gestald, dat klonk interessant. Zo snel mogelijk geprobeerd om een afspraak te maken. De eigenaresse woonde in Amsterdam, de auto stond in Nijmegen, ik woon in Breda, dus zo eenvoudig was het niet. Iedere dag gekeken of er andere reacties waren maar er was complete radiostilte….. Het leek wel of niemand zin had in de auto. Begin december eindelijk contact, kwam er een bod en de principe-afspraak om de auto te kopen, maar wel met een beetje voorbehoud. Op 1 december kon ik op het forum melden dat de auto verkocht was:

Niet meer in de aanbieding! Anneke was zo aardig de 124 Special vandaag aan mij te verkopen. Weer een blijde rijder er bij (mijn jongste zoon) en een leuk project voor de winter.

Een week later had ik een bus en een auto-ambulance geregeld want er waren ondertussen nogal wat belangstellenden die de ontdekking van het jaar mee wilden maken. Onderweg natuurlijk al flink fantaseren over wat we zouden aantreffen. De foto leek veel te beloven maar wanneer was de foto gemaakt en wat was er ondertussen met de auto gebeurd? In Nijmegen bleek de auto op een groot garageterrein te staan met goed onderhouden boxen. Dat was al positief. Toen Anneke, de eigenaresse, ons de historie van de auto vertelde bleek dat ze de auto vanaf de eerste registratie kende.
Origineel aangeschaft door de moeder van een vriendinnetje, op aanraden van haar vriend. Die zag het wel zitten om met een sportieve auto te rijden. Na een aantal jaren werd de auto door Anneke en haar partner gekocht en er was vervolgens veel aan gedaan. De werkzaamheden in het jaar voordat de auto in stalling ging waren ruim hoger dan wat ik er voor betaald heb. Na het sociale deel werd het tijd voor het officiële: de garagebox moest open en er moest een beslissing worden genomen. Dit is wat we aantroffen.

124 Special in de garage

De accu had nog lading (op de foto zie je misschien het interieurlampje nog branden) en de motor wilde wel starten maar aanslaan ging niet meer. Even helpen met het naar buiten rollen en de startkabels er op. Binnen de kortste keren liep de auto, ook zonder choke en op eigen kracht reed de oude dame de auto-ambulance op, hoewel het laatste stukje wel hulp nodig was vanwege een slippende koppeling.

 

 

 

 

 

124 Special op ambulance 124 Special op ambulance 124 Special Interieur

In de kofferruimte lag een verzameling oude documenten: rekeningen, handleidingen en een werkplaatshandboek. Ook nog zo’n mooie koffer met sleepkabel en gevarendriehoek. Het interieur was in nieuwstaat en dat is niet zo vreemd want er was maar net 45000 km mee gereden. De buitenkant was heel netjes, met wel stevige roest op de linker ‘A”-stijl en wat plekken rondom. Alle vloeistoffen stonden op peil en blok en op waren droog. Niets ernstigs dus. Na afronden van de betaling en belofte de vrijwaring meteen de volgende dag op te sturen reden we met een grijns op onze gezichten terug naar Breda. De volgende dag heb ik dit bericht op het forum gezet:

Net de auto opgehaald. Is een complete tijdcapsule. Alle onderhoudsgegevens van de originele 45003 km aanwezig, inclusief een stapel brandstofbonnetjes...... Interieur als nieuw. Motor gaat nog rond op de stroom die in de oude accu zit en ook de remmen zijn mooi vrij. Ik ben blij als een hond met 7 staarten!

De dagen daarna hebben we de auto geïnspecteerd en klaargemaakt voor APK. Voor alle zekerheid de carburateur een stuk zuiniger gezet en de remmen even goed gecontroleerd. De rest was in orde. APK was daarna zo geregeld en daarna konden we er mee de weg op. Hoe de auto verder was bleek al snel. Er moest een nieuwe koppeling in en er zat een bijgeluid ergens in de buurt van de achteras maar waar precies was niet te vinden. Nieuwe olie in motor, bak en differentieel en nieuwe remvloeistof in het systeem. Op de terugweg van deze werkzaamheden kon ik het niet laten deze foto te schieten:

124's met in totaal 2876cc Mijn twee 124’s bij elkaar!

Andere banden waren gezien de leeftijd van de auto ook niet verkeerd dus die hebben we gemonteerd op de stalen reservevelgen van mijn Coupé (want breder dan de standaard velgen). Meer was er niet direct aan nodig. De bedoeling was om in de maanden daarna de carrosserie op te knappen maar vanwege een ander project is dat nog steeds niet gebeurd. Dat begint nu echter wel nodig te worden want anders moet ik plaatwerk gaan vervangen. Rijden we er mee? Ja, maar niet zo heel vaak. De kilometerstand is ongeveer 50.000 dus per jaar iets meer dan 1000 km en dat gaat nog steeds zonder reparaties. Onderweg zien we regelmatig opgestoken duimen en alleen de veronderstelling van veel mensen dat het een Lada is dempt de feestvreugde soms. En die weggelopen paarden uit de advertentie? Die zijn gewoon aanwezig want de auto is erg kwiek. Er zijn er al die zich aardig hebben vergist bij een stoplichtsprintje.

Special + Fulvia

Op 2 april 2011 werd mijn vader gecremeerd en werd de Special gespot op de parkeerplaats van het crematorium. Daarna werd de foto geplaatst op de site van Autoweek. Bewijs dat de Special speciaal genoeg is om op te vallen tussen het moderne blik. Dat de Lancia Fulvia van mijn broer er naast stond kan geholpen hebben.

 

 

 

 

 

 

124 site van René Staal

Veel meer informatie over alle modellen en uitvoeringen van de Fiat 124, inclusief licentiebouw, vind je op mijn Fiat 124 site.