Boer zoekt tractor.

Ooit moest je naar landbouwbeurzen om de nieuwste ontwikkelingen te zien. Daar kon je op zo'n nieuwerwetse machine proefrijden en na een sigaar (en misschien ook nog een paar borrels) ging je met een stapel folders weer naar huis. Ik ben nooit op zo'n beurs geweest maar ik heb wel folders!

Uit de "Diamante"-serie heb ik daarvan een aantal gescand en in een bladerboek opgenomen. Plaatje of typenummer leidt naar het boek.

Fiat 215 tractor  215   Fiat 315 tractor 315  Fiat 415 tractor  415

Fiat in landbouw en grondverzet

Fiat is al lang een van de grotere fabrikanten op het gebied van landbouw- en grondverzetmachines.

Fiat Tractor Model 702

Het begon in 1918 als Fiat Trattori met de introductie van de 702. In 1925 waren er, allerlei versies later, al duizenden tractoren verkocht en rond 1930 vonden er al meer dan 1000 per jaar een nieuwe eigenaar.

In 1932 voegde Fiat de eerste rupstractor (700C) toe aan het programma en verhuisde de productie van Turijn naar Modena. Een jaar later werd O.M. overgenomen. De Fiat 40 Bogheto die vanaf 1939 werd geproduceerd had een motor die op allerlei brandstoffen kon draaien: kerosine, diesel, alcohol, benzine en met een houtgasgenerator. In de oorlog viel de productie stil vanwege materiaaltekort en werd het personeel ingezet bij het repareren en reviseren van legermateriaal. Meteen na de oorlog werd gestart met de productie van de Fiat 50C rupstractor die tussen 1944 en 1946 in het geheim was ontwikkeld op basis van tekeningen en fotomateriaal dat uit Rusland kwam.

Fiat 700 C Boghetto Fiat 40 boghetto Fiat 50 crawler

In de jaren tot 1970 werden door Fiat vele verschillende landbouwmachines ontwikkeld die allen succesvol waren. Wie kent ze niet, de oranje tractoren? In Argentinie bouwde Fiat in de Concorde-fabriek tractoren voor de Zuid-Amerikaanse markt gebouwd. Hieronder productie in Modena en Buenos Aires.

1962 Modena Productie tractoren 1963 Buenos Aires Fabriek Concord Productie Tractoren

Fiat Diamante

Vanaf 1964 verliet Fiat de ronde vormen van de tractoren en begon met de "Diamante"-serie, een nieuw succesnummer. In de serie zaten de modellen 215, 315, 415 en 615. De 715 model werd alleen als OM geleverd. Deze modellen waren de eerste tractoren met gesynchroniseerde versnellingbak, sperdifferentieel en een nieuwe toepassing, de Amplicouple, waarmee de bestuurder met een handle in de cabine de tractor tijdelijk meer koppel kon laten leveren. Uitleg staat hier. Met deze modellen bevestigde Fiat zijn positie in Europa.

In de 70-er jaren ging Fiat op het overnamepad: in Laverda werd een 20% belang genomen dat in 1981 tot 100% werd uitgebreid waarna Laverda zich specialiseerde in Combines. In Amerika werd een samenwerkingsverband met Allis-Chalmers gestart. Fiat bleef ondertussen vernieuwen. Pininfarina tekende de *80 serie die als eerste ter wereld een apart geveerde cabine had wat het comfort voor de bestuurder enorm verbeterde.
In 1991 nam Fiat de grote producent van landbouwmachines Ford NewHolland over en later Case waarmee het bedrijf CNH werd gevormd. Fiat Industrial is hiervan de hoofdaandeelhouder. Nog iets later ging Fiat een verband aan met Hitachi voor de ontwikkeling en productie van bouwmachines

Ondertussen is Fiat een van de grootste spelers rond de boerderij. Niet alleen tractoren en combines maar ook druivenplukmachines, balenmachines, en diverse oogstmachines. Tot op heden komen veel nieuwe ontwikkelingen op deze machines uit de koker van Fiat. De kleur is veranderd van oranje naar rood voor de landbouwmachines en groen voor de grondverzet- en bouwmachines.

Maar ook met een Fiat zit je wel eens met een probleem.....

fiat 180-90 vast
En zie er dan maar eens uit te komen.