In BM 103 schreef Enrico van Grootel een artikel over dragracing met een Topolino. Geen echte natuurlijk want met de oorspronkelijke 13pk heb je op een dragstrip geen enkele kans. Of het moet tegenover een andere originele Toop zijn.

Wat is dat dan? Dragracing? Ooit ontstaan in de naoorlogse jaren in de Verenigde Staten waar op straat illegaal werd geraced tussen de stoplichten. Later werd dat meestal verplaatst naar wegen buiten de bebouwde kom; minder kans op politie-acties. Het verliep volgens een knock-out principe: met zijn tweeën tegen elkaar en de snelste won. Op naar de volgende uitdaging. Tot aan het eind van de avond de winnaar bekend was. Er werd ook om "pink slips" (kentekenbewijzen) geraced. De verliezer verloor niet alleen de eer maar ook zijn auto. Omdat er steeds meer (trainings)vliegvelden leeg kwamen te staan werden de races later naar daar verplaatst en steeds commerciëler; een evolutie die zich parallel aan die van andere sporten voltrok.
Ikzelf werd in de jaren 70 van de vorig eeuw geinteresseerd in dragracing maar omdat er in Europa toen hoofdzakelijk in Engeland en Zweden werd geraced kwam er weinig van wedstrijdbezoek en beperkte deze hobby zich voornamelijk tot het aanschaffen van tijdschriften. Daarna bloedde de interesse langzaam dood.
Sinds er internet is, is er weer makkelijker aan heel veel informatie te komen en al een tijdje verzamel ik dus "Drag-Toops", foto's van dragsters en HotRods gebaseerd op de Topolino.
Vaak hebben de bouwers al geanticipeerd op de overname van Chrysler door Fiat: veel van de Topolino dragsters hebben Chrysler Hemi motoren.

Al zoekend vind je dan niet alleen Topolino's maar ook allerlei andere modellen van Fiat: 850 Spider, 500, 600, 126. Alles kan.

Onder aan dit artikel vind je wat links naar YouTube met Topolino Dragsters!

Er zit weinig origineels van Fiat aan maar leek het me binnen het kader "Dit zijn ook Fiats!" leuk hier een aantal van die foto's en beschrijvingen te laten zien, aangevuld met stukjes uit het artikel van Enrico. Die vond in Californië een bedrijf dat de polyester bodies maakt. De prijs is ondertussen wel gestegen naar boven de $3000.

Drag-Toop-body-2

Ook ik Australë, bij Ken Lowe, vond Enrico bodies te koop

Drag-Toop-body-1

En als je die hebt kun je beginnen.....

De foto's:

 Drag-126-1 Drag-500-3

Drag-500-5  Drag-500-4

Drag-600-2  Drag-600-1

Dat het hard kan gaan is duidelijk:
Drag-600-pete englezos  Drag-Toop-c2

Drag-Toop-4 Hier valt het een en ander uit de motorruimte... Race over.

Als je Topolino aan één motor niet genoeg heeft:       Drag-Toop-c4

Drag-Toop-b8  Drag-Toop-b5
Twee Topolino's die in Amerika zo de straat op mogen.

Als coureur heb je nogal wat techniek voor je neus.

Drag-Toop-c9  Drag-Toop-6

Drag-Toop-Hemi
Zoals al gezegd: Fiat meets Chrysler. En; het is toch werk van familie en vrienden.

toop-dragster-5

Net als de echte Pinocchio: een Topolino met een erg lange neus. Niets aan gelogen.

En in 2010 heb ik dan eindelijk mijn eerste dragrace volgens het originele Amerikaans recept kunnen bezoeken. Op een verlaten vliegveld in de woestijn en zoals traditioneel gebruikelijk was werd met een vlag gestart. Er is ook totaal geen commercieel gedoe omheen. Gewoon een aantal gezinnen en vrienden rond de baan, barbeque er bij (alcohol verboden) en lekker racen. Bij die race trouwens geen Drag-Toop gezien maar de rest was ook de moeite waard. Kijk op Eaglefield; de fotograaf achter de starter op 54 seconden ben ik.

John Dixon Topolino

In Alaska veegt John Dixon de baan aan. 7 seconden voor 400 meter met een eindsnelheid van ruim 275 km/uur.

Matsuda Racing

Matsuda Racing doet het iets anders maar niet veel minder snel; in dit filmpje zie je de voorbereidingen voor zo'n "pass"