Fiat heeft naast auto's ook vrachtauto's, landbouwwerktuigen, treinen, vliegtuigen, ruimtevaartcomponenten en productiemiddelen gebouwd en was betrokken bij de ontwikkeling van allerlei dingen die je niet meteen verwacht van een autobouwer.

Verbaas je hier.
__________________________________________________________________________________________________________________________

Roze koek teruggevonden

Op 20 augustus 1962 (!) kocht de heer Voeten een Autobianchi Bianchina Trasformabile bij Autobedrijf Staal in Breda. Het was zijn eerste auto. 
Bianchina
Na minder dan 9 maanden vond hij de auto toch net even te klein en te traag en ruilde de auto in bij een autohandelaar in Breda. Nico Uijtendaal, degene die de auto aan dhr. Voeten had verkocht, aarzelde niet en kocht de auto meteen terug voor zijn vrouw. Die reed er alleen 's zomers mee. Ik herinner me goed dat de kleine Bianchina jarenlang op allerlei plaatsen in het garagebedrijf werd geparkeerd; meestal in een van de showrooms.

Nadat de heer Uijtendaal overleed werd de auto, na ruim 30 jaar stilstand, verkocht aan een van de leden van de Fiat 500 club die meteen achter de historie van het kleine autootje aanging. Zoekend op Uijtendaal en Staal kwam hij op mijn Fiat 850-site terecht en mailde me om gegevens. Zoals de meesten ondertussen wel weten gooien we in de familie Staal weinig of niets van documentatie weg en zo kon ik de nieuwe eigenaar naam en initialen van de eerste eigenaar doorgeven. Een beetje googlen en de heer Voeten werd gevonden, inclusief telefoonnummer. En zo werd een afspraak gemaakt om de eerste eigenaar weer met zijn eerste auto samen te brengen. Dat gebeurde afgelopen zaterdag en ik mocht er bij zijn. Iedereen heeft een halve dag met een grijns op zijn/haar gezicht rondgelopen!

Deze Bianchina is gebaseerd op een Fiat 500D, dus met 497cc en een kleine 18pk. Bij Autobianchi bouwden ze op basis van deze techniek trouwens nog meer modellen. Kijk voor afbeeldingen daarvan in de bladerboeken. Hieronder zie je hoe klein zo'n ding is.

Bianchina

Bianchina

 

Omdat de auto zolang had stilgestaan is er uiteraard wel veel werk besteed aan het weer veilig rijdend maken; verder is zij in originele staat. De auto is lang geleden een keer opnieuw gespoten (in de originele kleur F132:91) en daar aan dankt de Bianchina haar naam: Glacé, en daarom dus Roze Koek.

Een klein fotoalbum van de hereniging vind je hier (en voor de mannen: sorry voor het kleurgebruik!)

Dit artikel is eerder geplaatst op www.fiat-850.nl in de rubriek Autobedrijf Staal.

 

Een "stijlloze" Fiat

Maar dan met stijl!

1100E Vistotal

1100E Vistotal

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wat je hier ziet is erg zeldzaam: een FIAT 1100 E Castagna Vistotal Cabriolet 1950 uit het museum van Luciano Nicolis in Villafranca bij Verona.

1100E VistotalDe achtergrond:

Vistotal (of Vutotal) werd in de jaren 30 van de vorige eeuw ontwikkeld en gepatenteerd door Jean-Henry Labourdette, een carrossier uit Parijs. Binnen dit concept werden de glasoppervlakken van de auto zo samengebouwd dat een optimaal zicht ontstond: VuTotal.

Daarbij werd gebruik gemaakt van gehard glas met een grote dikte zodat de "A"-stijlen konden vervallen. De voorruit stond in een gleuf in de carrosserie achter de motorruimte om zo verbonden te worden met het schutbord en was daarmee een integraal deel van de constructie. Dit concept levert een onbelemmerd zicht naar voren op.

Labourdette gebruikte het idee op verschillende zeer luxe en dure auto's zoals de Delahaye 148L en de Rolls Royce Royce Phantom III Labourdette Vutotal Cabriolet. Saint-Gobain, de glasfabriek, kocht het principe eind jaren 30 en startte productie in haar fabriek in Italië (Pisa). Daar ontstond de naam "Vistotal"

Na de oorlog werd het systeem alleen gebruikt voor een aantal showmodellen van carrosseriebouwer Castagna. Niet alleen op basis van Alfa Romeo en Fiat maar ook van Cisitalia.

Een prototype van de Chrysler Norseman gebouwd door Ghia voor de Detroit Motor Show in 1957 ging verloren toen de Andrea Doria zonk.
Vistotal was een duur concept omdat het erg complex was en werd weinig gewaardeerd door het publiek zodat het systeem "Vistotal" een stille dood stierf.

1100E Vistotal

De auto:

Deze cabriolet op basis van een Fiat 1100 E was een van de auto's die Castagna een nieuwe start moest geven na de Tweede Wereldoorlog. Verfijnd, stijlvol en met vele functionele details.
Als je het merk op de grille niet ziet zou je niet denken dat dat de auto gebaseerd is op een Fiat. Helaas is het een van de laatste creaties van Castagna want zoveel luxe als op deze spider bleek te duur en er is nooit een klant voor gevonden.
De auto heeft een groot aantal zeer fraaie en originele details: niet alleen de voorruitconstructie maar ook de zijruiten, het dashboard en het zeer speciale stuur zijn erg mooi. 

 

 

 


1100E VistotalDit transparante stuurwiel valt meteen op: het is gemaakt van plexiglas, waar ook de knoppen eh handgrepen van gemaakt zijn.

Toen Castagna in 1954 ophield te bestaan bleef een aantal auto's in de familie. Daaronder ook deze 1100 E Vistotal die een paar jaar geleden terechtkwam in het museum van Luciano Nicolis waar de auto een prominente plaats heeft gekregen.
Er is wel wat aan gerestaureerd: plekjes aan de carrosserie, de radio, een handgreep aan het linkerportier en een stuk tapijt. Verder is de auto origineel: zelfs de kap, met een frame gemaakt van hout en staal is nog volledig origineel. 

 

Degenen die er in hebben mogen zitten hebben ervaren dat de beenruimte groter is dan die van de oorspronkelijke 1100 E. De breedte van de auto is ook toegenomen. En "Vistotal" biedt werkelijk uitstekend zicht, al is het in het museum wel op andere fraaie auto's.

1100E Vistotal

Mocht je ooit in de buurt van Verona zijn: het MuseoNicolis is zeker de moeite waard: naast auto's is er ook allerlei Italiaanse techniek te bewonderen.

Thuis heb ik nog.....

van alles van Fiat.

Een kast met modelautootjes. Pocher, Politoys, Mebetoys maar vooral Mercury. Vaak niet te koop in Nederland en meestal door klanten of familie meegebracht uit Italië.

Mercury-trailer-3

De meeste zijn van tussen 1960 en 1980. De leukste vind ik deze Fiat trailer van Mercury en, al is de kwaliteit van de modellen van tegenwoordig veel beter, de charme van de oude modellen is toch onbetaalbaar? Letterlijk en figuurlijk!

Om te delen heb ik er een album van gemaakt dat je hier vindt: Fiat modellen

 

 

 

doosje 200x305

 

 

 

 

 

 

 

 

Op internet is ook van alles te vinden en soms duurt het even voordat je het ook kunt kopen. De verkoper van een doosje kaartjes met Fiats er op dacht dat hij goud in handen had en vroeg meer dan een euro per kaartje. Na veel mailverkeer had ik ze toch voor een redelijk bedrag. En ze zijn leuk. Ooit door een Fiat-dealer uitgegeven als relatiegeschenk en nu weer in een Fiat-familie terug. Album staat hier.

Toop, maar dan nog anders

In BM 103 schreef Enrico van Grootel een artikel over dragracing met een Topolino. Geen echte natuurlijk want met de oorspronkelijke 13pk heb je op een dragstrip geen enkele kans. Of het moet tegenover een andere originele Toop zijn.

Wat is dat dan? Dragracing? Ooit ontstaan in de naoorlogse jaren in de Verenigde Staten waar op straat illegaal werd geraced tussen de stoplichten. Later werd dat meestal verplaatst naar wegen buiten de bebouwde kom; minder kans op politie-acties. Het verliep volgens een knock-out principe: met zijn tweeën tegen elkaar en de snelste won. Op naar de volgende uitdaging. Tot aan het eind van de avond de winnaar bekend was. Er werd ook om "pink slips" (kentekenbewijzen) geraced. De verliezer verloor niet alleen de eer maar ook zijn auto. Omdat er steeds meer (trainings)vliegvelden leeg kwamen te staan werden de races later naar daar verplaatst en steeds commerciëler; een evolutie die zich parallel aan die van andere sporten voltrok.
Ikzelf werd in de jaren 70 van de vorig eeuw geinteresseerd in dragracing maar omdat er in Europa toen hoofdzakelijk in Engeland en Zweden werd geraced kwam er weinig van wedstrijdbezoek en beperkte deze hobby zich voornamelijk tot het aanschaffen van tijdschriften. Daarna bloedde de interesse langzaam dood.
Sinds er internet is, is er weer makkelijker aan heel veel informatie te komen en al een tijdje verzamel ik dus "Drag-Toops", foto's van dragsters en HotRods gebaseerd op de Topolino.
Vaak hebben de bouwers al geanticipeerd op de overname van Chrysler door Fiat: veel van de Topolino dragsters hebben Chrysler Hemi motoren.

Al zoekend vind je dan niet alleen Topolino's maar ook allerlei andere modellen van Fiat: 850 Spider, 500, 600, 126. Alles kan.

Onder aan dit artikel vind je wat links naar YouTube met Topolino Dragsters!

Er zit weinig origineels van Fiat aan maar leek het me binnen het kader "Dit zijn ook Fiats!" leuk hier een aantal van die foto's en beschrijvingen te laten zien, aangevuld met stukjes uit het artikel van Enrico. Die vond in Californië een bedrijf dat de polyester bodies maakt. De prijs is ondertussen wel gestegen naar boven de $3000.

Drag-Toop-body-2

Ook ik Australë, bij Ken Lowe, vond Enrico bodies te koop

Drag-Toop-body-1

En als je die hebt kun je beginnen.....

De foto's:

 Drag-126-1 Drag-500-3

Drag-500-5  Drag-500-4

Drag-600-2  Drag-600-1

Dat het hard kan gaan is duidelijk:
Drag-600-pete englezos  Drag-Toop-c2

Drag-Toop-4 Hier valt het een en ander uit de motorruimte... Race over.

Als je Topolino aan één motor niet genoeg heeft:       Drag-Toop-c4

Drag-Toop-b8  Drag-Toop-b5
Twee Topolino's die in Amerika zo de straat op mogen.

Als coureur heb je nogal wat techniek voor je neus.

Drag-Toop-c9  Drag-Toop-6

Drag-Toop-Hemi
Zoals al gezegd: Fiat meets Chrysler. En; het is toch werk van familie en vrienden.

toop-dragster-5

Net als de echte Pinocchio: een Topolino met een erg lange neus. Niets aan gelogen.

En in 2010 heb ik dan eindelijk mijn eerste dragrace volgens het originele Amerikaans recept kunnen bezoeken. Op een verlaten vliegveld in de woestijn en zoals traditioneel gebruikelijk was werd met een vlag gestart. Er is ook totaal geen commercieel gedoe omheen. Gewoon een aantal gezinnen en vrienden rond de baan, barbeque er bij (alcohol verboden) en lekker racen. Bij die race trouwens geen Drag-Toop gezien maar de rest was ook de moeite waard. Kijk op Eaglefield; de fotograaf achter de starter op 54 seconden ben ik.

John Dixon Topolino

In Alaska veegt John Dixon de baan aan. 7 seconden voor 400 meter met een eindsnelheid van ruim 275 km/uur.

Matsuda Racing

Matsuda Racing doet het iets anders maar niet veel minder snel; in dit filmpje zie je de voorbereidingen voor zo'n "pass"

Deze zijn wel erg speciaal!

Eens zijn ook wij aan de beurt. Dan mag je hopen dat je laatste rit een stijlvolle is. In een Fiat dus. In Italië hebben ze een traditie om van lijkwagens heel speciale voertuigen te maken en als je zoekt op "carro funebre fiat" dan krijg je een uitgebreide verzameling gepresenteerd. Er staan veel fraaie Fiats tussen! Het "beeldhouwwerk" op de meeste auto's is imposant. Tegenwoordig is de smaak van de Italianen wat veranderd en willen ze iets Duits of Amerikaans. Er staat dus veel te koop of heeft een andere bestemming gekregen.

Een selectie:

Al lang geleden werden Fiats ingezet. Dit is een 503 uit 1927

Fiat 503 Carro Funebre 1927

Dit is een zeldzaam exemplaar:

1100t-funebre-1 1100t-funebre-2

1100t-funebre-3 1100t-funebre-4

Wat zien we hier? Een Fiat 1100t (die ziet er normaal zo uit) met koplampen en grille van een 2300 en ook de achterlichten en delen van de achterschermen komen daar vandaan.

1400 (1959) Carro Funebre - 1 1400 (1959) Carro Funebre - 2

Bij deze Fiat 1400 uit 1959 werden onderdelen van het front van een Fiat 1800 gebruikt. Voor € 4000 mag je hem komen halen.

Ook de Fiat 125 werd ingezet als lijkwagen. Fissore maakte de 125 Fissore stationcar en die werd weer de basis voor een carro funebre:

Carro funebre fiat 125 Fissore Rossano-2 Carro funebre fiat 125 Fissore Rossano-1

Dat er ook voor kleine Fiats een bestemming in het zwart was bewijzen de volgende auto's

Fiat 850 carro funebre Pescia-1 

multipla-funebre-6

Uiteraard werden de 1800 en 2300's niet vergeten:

2100-funerale

Fiat 2100. Veel "fraaier" gebeeldhouwd vind je ze niet!

2300-funebre-0

Een 2300. Deze is nog redelijk eenvoudig opgetuigd.

2300-funebre-3

Een 2300 in het blauw.

Dat er ook andere toepassingen zijn: "enkele reis voor € 1750 maar voor € 10 een retourtje inclusief een drankje".
Een 2300 gebruikt als aankondiging voor een feest in discotheek "Torre Regina Giovanna" ergens tussen Brindisi en Bari:

2300-funerale