Forum Fiatclub.nl

Het nieuwe forum van Fiat Club Nederland
Het is nu 21 jul 2019, 09:17

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 10 feb 2019, 17:02 

Sinds afgelopen vrijdag zit er ineens veel zijdelingse speling op de versnellingspook,de versnellingen vinden is hierdoor lastig maar de versnellingen laten zich wel goed inleggen.
Ik denk dat dit probleem in de bediening van de bak zit en niet in de bak zelf, heeft iemand een idee wat dit kan zijn?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 10 feb 2019, 20:55 

Check de verbindingen van de kabels en die met de bak. De kabels zijn niet zonder sores. Ze willen nog wel eens breuken krijgen en dan komt er water binnen. Was met Regata ook al knudde. Helaas zijn de bakken bovenschakelaars, en niet met een stang onder, zodat je simpel een buis kan maken tussen pook en stang die de bak ingaat. Vermeodt dat de Sei een zelfde bediening heeft als de Cinq. Kijk of de kabels gewoon vast zitten in de behuizing en de doorgangthules...

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 10 feb 2019, 21:51 

Dank je, ik ga er naar kijken laat weten wat ik aantref.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 10 feb 2019, 22:06 

Ik zal dat boek van de Cinq eens checken... Ik moet wel zeggen dat de kabels netjes zijn beschermd door een metalen kast aan de onderkant...

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 11 feb 2019, 23:06 

Als Cinq en Sei het schakelsysteem delen, dan bestaat dit uit 2 Bowdenkabels, die worden vastgehouden bij de versnellingsbakflens, en ook aan het beschermkapje van de schakelpook, die beide kabels bedient. De bedieningshevels zijn verbonden dmv kogelkoppelingetjes, zowel aan de bak 2, als in het huis van de schakelpook. De schakelpook zit onderin de beschermkap met een kogel in een huisje op de vloer van de bak... Er is vervolgens een hevel te zien die de 2e kabel bedient,, geen idee hoe deze gekoppeld is aan de pook... Foto maak ik later wel.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 12 feb 2019, 18:47 

Ok, alvast bedankt! Ik heb toch niet eerder tijd dan het weekend.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 12 feb 2019, 22:45 

Afbeelding
Afbeelding

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 17 feb 2019, 16:28 

Het systeem van de Cinq lijkt op dat van de Seicento maar is niet hetzelfde.
Ik ben er inmiddels achter wat het probleem is, de bowdenkabel die met een hevel vastzit aan de kogel onder de versnellingspook bedient de zijdelingse beweging van de pook en daar gaat iets mis.
Ik vermoed dat het kunststof deel wat aan de kogel zit gebroken is, het wordt nog wel op zijn plek gehouden door een metalen bus die eroverheen zit maar er zit dus beweging in waardoor er speling op zit. Volgend weekend maar effe een brug regelen want het versnellingspook mechanisme is er zo niet uit te schroeven, de moertjes zitten aan de bovenkant maar de boutjes die door de bodem zitten draaien mee.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 18 feb 2019, 13:14 

Iets in die geest moest het wel zijn Marco... Vroeger gebruikte men stangen, en dat was nagenoeg onderhoudsvrij, en veel exacter. Het was bovendien nog te verstevigen...

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 23 feb 2019, 19:03 

Ik heb vandaag de boel eens effe losgehaald, er komt een stalen pen uit de kogel onder de pook die in een kunststof ring zit waar dan weer die stalen bus overheen zit die vastzit aan de hevel waar de bowdenkabel mee bediend wordt. Die kunststof ring heeft 4 verende nokjes waar een o ring omheen zit, daar is er 1 van afgebroken. ik heb die ring wat gedraaid en de boel weer in elkaar gezet en nu werkt het weer zoals het hoort. Er bestaan reparatiesetjes voor dit mechanisme dus daar heb ik er alvast maar 1 van besteld. Ik moet wel zeggen dat sleutelen aan de Seicento geen pretje is, als je een Italiaanse monteur met hele kleine handjes bent dan zal dat wel lukken maar ik als Nederlander met kolenschoppen als handen kan gewoon nergens bij.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]