Forum Fiatclub.nl

Het forum van Fiat Club Nederland
Het is nu 04 dec 2022, 01:41

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 28 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 17 maart 2022, 16:35 

Koude start en even flink gas trappen en dergelijke (ok. geen warm gedraaide motor maar jammer dan voor nu). Vandaag kom ik verder nergens aan toe en morgen denk ik ook niet op een filmpje na aan de achterkant bij de uitlaat voor het geluid.

Eerste rij indruk:
https://www.youtube.com/watch?v=_hATclSbw6o

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 25 maart 2022, 00:56 

Ik ben weer een poos verder en heb nog geprobeerd om mijn probleem te filmen wat maar niet lukte; maar ik kan het probleem nu wel reproduceren! Het blijkt dat de storing optreed bij een warme motor die een half uurtje heeft gedraaid. Verder blijkt dat na het parkeren en twee uur later weg willen rijden het tegenovergestelde probleem ontstaat. Dit is voor mij leerzaam en heb er een beetje een conclusie uit kunnen halen en opgezocht of het kan kloppen en mijn denken kan in de goede richting g zitten nu.

OBD2 uitlezen:
Vandaag ben ik met uitlezen begonnen via de vaste en draadloze OBD en beide geven op 1 monitor na dezelfde gegevens (niet veel helaas). Hij leest veel niet en de draadloze herkent 1 monitor niet. Verder kan het niet alle testen afronden wat te maken kan hebben met het feit dat ik dan eerst moet gaan rijden tijdens het testen, of langer moet wachten... beetje onduidelijk maar geeft niet. Ik heb foto's gemaakt en een filmpje van het meten wat voor hier geen waarde heeft.

Krimpen en uitzetten:
Wanneer alles warm gaat worden kan het zijn dat er slangen of aansluitingen uitzetten waardoor er valse lucht komt en kan dat testen met remreiniger heb ik gelezen. Dus als alles schoon is en ik visueel heb geïnspecteerd en eventueel heb gerepareerd kan ik nog gaan controleren met de reiniger. Dit principe kan overal ontstaan rondom het motorblok dus daar kan ik iets mee.

Brandstoffilter:
Veel tegenstrijdige info tot vandaag na het bellen met een ouder monteur die alles direct uit zijn hoofd wist te benoemen (wist direct dat ik de juiste persoon had). Ja er zit een filter in en Fiat geeft aan dat deze nooit vervangen hoeft te worden, maar de monteur vertelde dat "levenslang" een betrekkelijk begrip is indien je er vanuit gaat dat een auto na 250.000 kilometer naar de sloop gaat. Een nieuwe bestellen is niet mogelijk en als ik alles om de auto heen heb gedaan en ondervind een probleem met brandstof is het altijd nog mogelijk om een keer een ander model te plaatsen mocht ik dat echt willen. Het zal mij de kop niet kosten kwa kosten, maar het zou niet nodig "moeten" zijn. Ik moest er gewoon vanuit gaan dat het goed was en anders was er altijd wel een andere filter wat werkt.

Oefening:
Ondertussen heb ik een 50cc blokje en echte carburateur grondig schoongemaakt en dus geheel gedemonteerd en etc, dit was een mooie oefening om even feeling te krijgen zonder angst of ik aan iets begin wat niet te doen is of verkeerde middelen gebruik. Het stelde echt niets voor ben ik achter gekomen en het is een kwestie van slim werken met foto's en dingen tijdelijk terugdraaien wat kan. Ik heb er nu dus veel vertrouwen in en voel mij wat dat betreft redelijk bekwaam om verder te gaan nu en durf het zelfs wel zonder het werkboek voor een groot deel; en de woning naast mij is voor de aankomende drie dagen even beschikbaar. Morgenvroeg nog even aan het werk en dan losdraaien die handel.

---

Zonder foto's is het saai dus gewoon voor de lol. 1 is van het uitlezen en de anderen van mijn oefenprojectie waar ik mee bezig was (quad uit elkaar gehaald en blokje en etc reinigen/opknappen; leuk feitje dat de sproeier hiervan verstopt was).

Bijlage:
Schermafbeelding 2022-03-24 om 23.44.36.png
Schermafbeelding 2022-03-24 om 23.44.36.png [ 1.15 MiB | 4162 keer bekeken ]

Bijlage:
Schermafbeelding 2022-03-24 om 23.45.18.png
Schermafbeelding 2022-03-24 om 23.45.18.png [ 1.1 MiB | 4162 keer bekeken ]

Bijlage:
IMG_3535.jpg
IMG_3535.jpg [ 415.86 KiB | 4162 keer bekeken ]

Bijlage:
Schermafbeelding 2022-03-25 om 00.05.31.png
Schermafbeelding 2022-03-25 om 00.05.31.png [ 456.49 KiB | 4162 keer bekeken ]

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 27 maart 2022, 17:52 

Schuurtje was mooie schoon van een ander project en kon eens lekker aan de slag in het zonnetje. Werkt erg prettig als alles goed schoon is en op zijn plek ligt (niet alles heeft nog een exacte plek, maar dat komt wel). Kan er ook slecht tegen als er veel rommel ligt en wil mijn gereedschap als nieuw houden voor zover redelijk. Uiteraard tijdens loshalen en etc alles goed afgedicht ter voorkoming van vuil.

De spannende gasklep:
Gasklep was "redelijk" schoon als zijnde dat deze wel goed draaide en alleen wat vervuiling van vet en zand had, maar luchtgang voor stationair was totaal vervuild met drab. Nu moet ik zeggen dat ik niet exact weet hoe het verder nog intern zit omdat ik de veer naast de klep (en niet van de klep) niet los durfde te draaien. Wellicht een ander keer als ik het werkboek erbij heb. Maar echt leuk om te doen en de klep stelde echt niets voor om los te halen. Bij het volgende rondje wil ik weten hoe die luchtgang werkt en waar dat exact heen gaat. Verder zou ik hem graag helemaal compleet uit elkaar willen halen maar wellicht zitten onderdelen geperst en is dat niet mogelijk. De pakking zelf was wel in orde maar vervang hem later nog wel even.

Injectoren schoonmaken:
Nu had ik al bedacht dat er iets mis zou kunnen zijn daarmee, maar echt een goed helder antwoord heb ik niet en dat moet ik later beter uitwerken (hoewel een Scania V8 geluid... cilindertje minder?). Helaas heb ik de injector die echt verschrikkelijk slecht was niet op de film, dat is echt zo jammer achteraf! 1 injector gaf gaf echt een pisstraaltje benzine en pas met goed druk en zelfs perslucht erbij kwam deze pas weer op gang. Niet wetende welke fout daarbij hoort maar wellicht het lean bank verhaal? Ik zal later even het filmpje erbij plaatsen van de eerste injector die ik heb schoongemaakt.

Het was wel even prutsen om de boel los te krijgen en moest echt even goed kijken met alle borgringen en etc. Maar eenmaal doorhebbende hoe of wat stelt het niets meer voor en kan dit i.v.v. binnen no time doen. Benzine heb ik lekker laten klotsen omdat het lekker warm weer was met een mooi briesje, dus dat verdampt zo snel dat ik mij geen zorgen hoefde te maken. Het was met schoonmaken echt heel makkelijk, ik keek domweg opzij toen ik het schuurtje inliep en zag de kit staan en bingo... Paste allemaal perfect op een heel klein beetje lek na wat mij niet interesseerde omdat remreiniger zo goedkoop is. Aaaaaa nee geen remreiniger gebruiken en dan ook nog je rubbers en etc. Geen paniek, ik heb ze schoongemaakt en een neveltje WD40 gegeven omdat ze anders droog stonden en slecht teruggeplaatst kunnen worden. Helaas "moest" ik remreiniger gebruiken omdat geen winkel het juiste had in de buurt en ik nu niet langer wou wachten. Voor de rest klikte ze allemaal netjes op 12v zonder twijfel.

Gevolg:
Totaal ander rijgedrag nu en behoorlijk meer pit gekregen, stank is nu ook weg van benzine maar wil nog wel de lambdasondes vervangen. Al met al een 4 uur werk geweest inclusief al het gereedschap weer brandschoon maken en opruimen; een opgeruimd schuurtje en schoon gereedschap is een opgeruimde geest.

Motorcompartiment bekleding:
Overal en nergens hing het los en aangevreten door een steenmarter, dus ik heb nu eerst zoveel mogelijk verwijdert zodat het makkelijker te zien is allemaal en geen brandgevaar wil. Volgende keer haal ik echt alles weg omdat het geen nut meer heeft. Wie weet komt er dan een moment dat er heel veel los ligt en ik een nieuw stuk kan lijmen op alles.

Lambdasondes
Omdat ik best wel de tijd heb genomen voor alles kon ik nu de Lambdasonde voor ook heel makkelijk vinden, ik wou hem even loshalen om te testen en op te meten maar moet dan eerst weer een beschermkap loshalen en de onderste beschermkap van het compartiment losdraaien. Ik stond in twijfel maar had geen tijd meer en moet even een moment plannen dat ik ook direct naar een zaak kan fietsen waar ze die mogelijk op voorraad hebben, ik durf niet online te bestellen omdat ik niet 100% zeker ben wat er in moet.

Elektra oefening:
Zijdelings oefenproject voor elektra gebeuren, dit is een chaos en heel veel kapot of spul wat er niet thuis hoort. Komt van de quad af en ben al een heel stuk opgeschoten vandaag: maandag 28 Maart. Valt mij wel op dat het niet extreem ingewikkeld is naar mijn idee maar geeft super mooie ervaring voor straks. Zit een begrenzer tussen gemaakt (opgevoerd) en een dodemansknop/kabel. Maar het is echt een zooi aan elkaar gelapte kabels.

Hier zat de luchtgang dus echt vol met drab en heb er flink remreiniger en de pistool op gebruikt om schoon te maken, voor de rest vind ik de klep nu eerst prima zo.
Bijlage:
Schermafbeelding 2022-03-27 om 17.50.35.png
Schermafbeelding 2022-03-27 om 17.50.35.png [ 790.52 KiB | 4123 keer bekeken ]

Leuk om te prutsen als beginner.
Bijlage:
Schermafbeelding 2022-03-28 om 23.12.17.png
Schermafbeelding 2022-03-28 om 23.12.17.png [ 1.05 MiB | 4088 keer bekeken ]

Werkte prima zo.
Bijlage:
Schermafbeelding 2022-03-27 om 17.46.00.png
Schermafbeelding 2022-03-27 om 17.46.00.png [ 790.71 KiB | 4123 keer bekeken ]

Dit zijn op een paar stukken na vrijwel alle kabels van het oefenproject.
Bijlage:
Schermafbeelding 2022-03-28 om 23.11.37.png
Schermafbeelding 2022-03-28 om 23.11.37.png [ 657.07 KiB | 4088 keer bekeken ]

PS: Filmpje plaats ik er later even in en heb even een flinke edit gedaan omdat ik nu tijd had om het netje's uit te schrijven. En echt... dat motorblokje spint zoveel beter nu (heb alleen geen Scania V8 meer).

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 04 mei 2022, 22:50 

Oud probleem terug en nieuw probleem erbij:
Zo, ondertussen een hele poos zonder problemen gereden en het probleem is weer terug nu (in zeer lichte mate), dus begin binnenkort even opnieuw met voorgaande wat ik al had gedaan. Verder wel de juiste lambadasondes besteld maar moet ze nog wel plaatsen en had het veel te druk en dacht dat het eerst wel even goed was. Verder een nieuw probleem erbij gekregen, bij het ingaan van een bocht hoor ik aan de achterzijde rechts een slijpend geluid wat met een draaiend deel te maken heeft omdat je de frequentie hoort van het aanslijpen Ik weet niet wat het is, maar wil dat binnenkort even uitzoeken door gewoon de boel los te draaien en schoon te maken voor controle, wellicht is het een steentje of iets. Uitlaat heeft een lekje omdat ik de auto tegenwoordig hoor fluiten bij het schakelen, zou denken dat ik er stiekem een mini turbo op heb gezet. Ik had de auto te zwaar beladen (500+ kilo, hoewel het doorzakken reuze meeviel) en bij het achteruit rijden op een inrit (lekker minritje met een kuil in de weg daarvoor) heb ik de bodem geschraapt en denk daarbij dat de uitlaat een tikje heeft gekregen. Het is slechts een minuscuul geluidje wat niet stoort, maar het is wel stom als je schakelt en gas loslaat dat hij heel even fluit. :lol: Verder heb ik ene groter probleem wat mij geheel onbekend is en nog niet weet wat het is, er is een volledig gat aan de linkerzijde achterkant naast de bladveren, ik denk dat het iets met mijn benzinetank te maken heeft waar de vulslang naar de tank gaat of .... ik weet het niet, maar voor de APK maakt het niets uit omdat dit er achteraf gezien al veel langer zit en ook tijdens de laatste APK.

Eindelijk de kleine garage:
Ondertussen een garage afgebroken en in onderdelen naar mijn tuin verplaatst en wil deze wat opknappen en een stukje groter maken zodat er werkruimte ontstaat. Het is alsnog niet heel groot, maar 5x6 is een stuk beter dan een schuurtje van 2x3. Als ik het goed uitreken kan ik dan via de brandgang met een auto onderdak komen en anders ben ik van die dingen nodig voor onder de wielen om de auto net even een stukje te kunnen verplaatsen voor de draai naar binnen. Nu weet ik dat ze erg ongeschikt zijn voor stoeptegels, maar ik draai een deel van de tegels in de brandgang om en in de garage alles zodat het een stuk vlakker is. En anders is er wellicht een beter optie die ik nog niet heb gevonden. Voor in de toekomst kan ik altijd een keer nadenken over een put om in te werken omdat er geen brug in kan helaas (plat dak). Maar dat is echt voor de toekomst waar ik nu verder even niets mee doe omdat ik het nog niet nodig ben en al lang blij ben dat ik eindelijk een garage kan opbouwen waar ik lang op heb gewacht.

Ondertussen kijk ik nog stiekem naar mogelijkheden om hem verder om te bouwen richting 4x4 maar dat moet ik echt leren wat er allemaal bij komt kijken. En wie weet kan dat nooit of lukt mij dat niet, maar uitzoeken en nadenken kost niets :)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 12 jun 2022, 20:50 

Afbeelding1E24F74F-7260-4B21-BE6C-D261578F8AE2 by Nebula Lab, on Flickr

Afbeelding879D6AE4-7F8E-43DB-8481-3DBFF0083441 by Nebula Lab, on Flickr

Afbeelding3C331E22-E649-471B-AB1A-0FAFBDDCD35E by Nebula Lab, on Flickr

AfbeeldingAE3525EA-D4E7-4EE0-9BD2-6526EE8C9D62 by Nebula Lab, on Flickr

AfbeeldingA616A7A8-C619-4DE6-AD9F-0491E068F3D4 by Nebula Lab, on Flickr

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 15 jun 2022, 00:42 

Wat te doen?
Ik ben aan het nadenken over mijn remmen en wil het vloeistof vervangen, maar moet ook de stroef lopende rem aanpakken... Als ik het loshaal, dan verwacht ik dat er rubbers en dergelijke inzitten die vervangen moeten worden. Dus losdraaien en prutsen zou een domme actie zijn als ik niets voor handen heb, ik moet dus eens gaan bekijken wat ik nodig ben en ontkom dan niet aan mijn handboek voor onderdelen. Verder wil ik natuurlijk niet dat er lucht in de slangen komt en moet nadenken hoe ik dat voorkom. Ik weet dat er een nippel is voor de vloeistof die ik kan losdraaien, dus als iemand aanvult en ik aftap zou het kunnen, maar als ik de cilinder er uithaal... volgens mij loopt het gehele systeem dan leeg en krijg ik een probleem voor het vullen. Ik denk bijna dat ik hier hulp bij nodig ben van iemand die er meer verstand van heeft of apparatuur voor het vullen en ontluchten. Anderzijds moet ik het zelf leren en doen; Nadeel is ruimte gebrek en geen brug hebben...

Interieur verwarming/koeling:
Dit moet aangepakt worden omdat het systeem niet werkt van waar koude of warme lucht vandaan komt en mis een interieur filter en afdekkap is mijn vermoeden. Omdat er wel iets verandert bij het draaien aan de knop denk ik dat er een soort kabel zit die op de verkeerde haak is gekoppeld en daarom een aantal optie's niet meer kan doen. Ik heb de ventilator ene keer losgehaald omdat deze onbalans had en dat bleek blad te zijn, nu is dat weer aan de hand in lichte mate, dus vandaar dat ik wel 100% weet dat er geen filter inzit.

Olie controle:
Tegen mijn gehele verwachting in nog prachtig mooi helder! Ik was uitgegaan dat na het verversen een jaar later het nog wel een keer mocht...

Valse lucht:
Bleek toch weer een heel klein scheurtje in de aanvoerslang naar het blok te zitten wat de motor onrustig liet lopen. Ik wil mijn luchtinlaat aanpassen en denk aan een snorkel (vind ik ook gewoon mooi) of gewoon een verbetering zonder het huis, maar wil geen dikke sportfilter troep in de auto met aanzuigend geluid. Voor zoals de auto nu is, heeft een "beter" filter absoluut geen nut en levert het niets op. Ik wil het gewoon beter (goed) hebben en niet met het kapot huis werken en oude slangen.

Motorblok en aanverwante poetsen:
Voordat ik met warmte gebeuren begin van het blok zelf wil ik nu eerst de boel heel goed schoon hebben en alle kabels eens mooi vast hebben zitten. Voor mij is het een rommeltje en voor de toekomst wil ik beter weten waarvoor elke kabel of slang voor is. Daarnaast wil ik niet gare kabels hebben die kortsluiting kunnen veroorzaken bij slecht weer of een beetje opspattend water in de toekomst. Ik wil naar 4x4 werken, maar weet natuurlijk dat je niet met een snelheid het water induikt, dat is gewoon vragen om problemen en wil ook niet mijn auto 40cm diep in het water hebben.

Motorblok koeling:
Aangezien ik een lange vakantie wil doen, verwacht ik veel heuvels op te moeten rijden (berggebied) wat de motor goed warm gaat maken, ik wil intern dus wat aanpassingen doen met reflectie schilden en de voorzijde van de bumper aanpassen (ook al is het slechts om esthetische waarde als het puur om de bumper gaat). Ik heb wat dingen bedacht met happers en dat komt voort uit de gedachte hoe een luchtfilter werkt, koude of warme lucht in het filter en het schild boven mijn spruitstuk wat de warmte moet voorkomen naar het filter. Ik wil de koeling van het motorblok in het geheel verbeteren door simpele dingen die mij niet de kop kosten.

Totaal beeld tot nu toe:
Op 1 rem na is alles gewoon grondig aangepakt en heb gedaan wat ik kon aan onderhoudt. Het gaat dus nu tijd worden om mij de focus te leggen op de wat kleine dingen onder de motorkap voor verbeteringen zonder te denken aan vermogen (er valt weinig te halen uit een 1.2 zonder drastische ingrepen wat ik niet wil op dit blokje). Maar ik denk ook dat ik opzoek moet naar een liefhebber van Fiat die mij kan helpen bij het rem gebeuren en de achteras. Ik kan niet eindeloos met een krikje bezig en stoeptegels stapelen voor veiligheid. Ik wil iemand zoeken die echt met plezier aan een Fiat wil en kan werken. Mocht iemand in de provincie Groningen wonen en mij op weg kunnen helpen of via dit forum advies kan geven, dan is het nu wel het moment dat ik graag hulp zou willen.

PS: Die Lambdasondes waren wel een moordpartij om los te krijgen! Brander, hamer, WD40 (wat helemaal niet werkt naar mijnmening) en een stevige sleutel en onderdelen wegdraaien zodat ik kracht kon zetten. En ondertussen ben ik nu aan het zoeken hoe een remcilinder nu echt werkt wen wat mijn probleem kan zijn.... De band loopt gewoon stroef, daarom dacht ik aan roest in een soort pompje of iets wat de blokken naar de schijf drukt. Mijn gedachte was dus water door het niet vervangen van remvloeistof. Wel ben ik er achter hoe de vloeistof te vervangen inmiddels maar mis dan echt een extra persoon die kan helpen met vullen en rem trappen. Edit, weer een stukje verder.... ik denk dat het wel gaat lukken en ben gewoon iemand extra nodig die op de rem kan trappen. Weet nu hoe ik kan vervangen van vloeistof en hoe ik de zuiger kan vervangen...Moet lukken.... Nu goed zoeken op de juiste onderdelen.

x2 https://www.autodoc.nl/ert/7671691 en de gehele zooi netje's schoonmaken en wellicht spuiten (heb het nog staan). Knijp de remleiding af en daarna als alles klaar is laten bloeden en aanvullen met iemand die ook af en toe op de rem trapt en een extra flesje DOT4 voor het geval dat..... Eerst de band er af en in programma kijken voor maten van wat de schijven en blokken moeten hebben... Gaat lukken. 8-)

Laatst bijgewerkt door Lullaby op 15 jun 2022, 16:43, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 15 jun 2022, 16:38 

Inspectie:
Eerst een inspectie van hoe het erbij staat en of ik een reden kan vinden waarom het remblokje aanslijpt, en bij het loshalen van de band en een beetje friemelen op de schijf en blokken viel er troep op de grond van rommel (zand, modder, gruis of weet ik het). Op het oog ziet het er niet extreem slecht uit, maar moet wel meten hoe de blokken en schijven zijn. Band erop gedraaid en eens ronddraaien en wonderbaarlijk het gehele stroef lopen was weg. Ik zeg... even niets aan doen nu.

Achterkant opkrikken en kijken of er speling op de assen of iets zit wat het vreemde geluid maakt, maar geen beweging in de band op welke manier dan ook. draait super soepel en niets extreems zichtbaar. Wat mij wel opviel waren een paar uitgedroogde rubberbussen die best wel eens vervangen mogen worden in de toekomst. Buitenkant trommel natuurlijk compleet verroest, maar leidingen en etc echt super mooi en niets mis mee. De achterrem en handrem doen het ook prima dus dat zit wel in orde.

Een rubberen stop?
Aan de andere kant zag ik al een keer een soort gat wat roestig was en vandaag kwam ik een dop tegen aan de andere kant, dit is puur afdichting voor een extra optie en ik persoonlijk hoop dat dit is bedoelt voor schokdempers/veren i.p.v. bladveren. Mocht dit zo zijn, dan kan ik wellicht in de toekomst hier iets mee om de auto op te hogen mocht ik niet direct voor 4x4 gaan... Voor nu zit ik er aan te denken om het goed schoon te maken en af te dichten zodat het niet verder gaat verroesten aan de binnenzijde, ik denk dat ik het ooit nodig ben als ik weet wat het is.

Remmen aanpakken of niet?

Omdat de remleidingen nieuw zijn (zo goed als), weet ik wel 100% zeker dat er wel nieuwe remvloeistof in zit en ga dus ook helemaal niet aan de slag met dit gebeuren. Ik meet de remblokken en de schijven en alleen als die te slecht zijn ga ik ze vervangen, maar volgens mij is het nog wel goed en doe straks liever alles in 1 keer dan nu de helft. Wel moet ik uitzoeken waarvoor de groene slang is, deze sluit namelijk ook niet lekker aan.

AfbeeldingDC2CE0A8-91C5-4FBD-A082-51E5BA337318 by Nebula Lab, on Flickr

Afbeelding951A33C9-7D84-4B73-B17F-BD0C1AACC8F0 by Nebula Lab, on Flickr

AfbeeldingDEBAB766-CC17-4AFF-9EAF-AE9907ACE65E by Nebula Lab, on Flickr

Afbeelding651E2683-4848-4D36-8E2A-2EBE68679EA6 by Nebula Lab, on Flickr

Edit: Gevonden waarvoor... Het aanslagrubber van de auto beschermt het veersysteem tegen schade. Het ander "gat" is voor een steunveer. En nu denk ik dat er ook wel blokken moeten zijn van 3 tot 5 cm om de bladveren omlaag te krijgen, maar dan zou de schokdemper ook langer moeten.... Dan ga ik wel een beetje de hoogte in, maar heb nog geen as richting 4x4. Verder zou ik de auto flink stijf moeten maken om "rollen" te voorkomen, hoewel ik een slome rijder ben en iedereen mij inhaalt. Maar de achterkant ophogen heeft nu geen zin omdat de voorkant al laag ligt doordat ik achter een 150+ kilo lichter ben geworden, en mijn voorkant al neigt naar onderstuur op dit moment (dan is het wel bewust even een bochtje iets harder nemen om te testen). Mooie video over krachten op een veer (basis) https://www.youtube.com/watch?v=jGcL3cmYq3k en deze video past er ook perfect bij omdat 4x4 of een sportauto ook soms met luchtveren werkt, maar ook heel mooi duidelijk de bevestiging van de bladveer. Maar voornamelijk het bladveren verhaal voor nu, laat ik zorgen dat ik eerst het gehele achteras begrijp en de ophanging.

Afbeelding

Hmmmmm nadenken is leuk en ik leer weer iets. Toch merk ik wel dat ik richting bokken denk of iets, het werkt gewoon niet op deze manier. EN die oprij dingen voelt voor mij niet goed aan... heb het idee dat ze zo omvallen... Ik moet nadenken over hoe ik mijn auto omhoog krijg op een relatief simpele en veilige manier wat makkelijker is dan met een krik heen en weer wandelen en tegens stapelen.

Afijn, de schalen van de aanslagrubber's verwijderen en alles goed schoonmaken (Ben een fijn rond borsteltje nodig van diverse metalen.).

https://www.youtube.com/watch?v=VZ1o_F8ULjw
https://www.youtube.com/watch?v=n1NvtUwfRJc

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 17 jun 2022, 14:59 

Zou dit soort assteunen + garage krik nemen, zijn niet al te duur, je krikt de auto op en plaatst de assteunen.
Auto kan geen kant op en kunt er veilig onder dan.

Vind ze zelf beter dan oprijlaantjes want het oprijden ging nog wel eens mis daar mee, vooral met een verlaagde auto.

Afbeelding

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 21 jun 2022, 19:02 

Ik heb al vaker gekeken naar dergelijke steunen en denk dat dit het beste voor mij is. Ook een hydraulische krik zou wel erg fijn zijn en kwa kosten is het allemaal acceptabel.

Ondertussen heb ik veel schoongemaakt van de remmen (borstelen, lucht en drukreiniger om alles grondig schoon te spuiten), en hoe meer ik schoonmaak des te meer ik merk dat er van alles niet meer goed is. Ik denk dan ook dat er een grondige update moet gaan komen waar ik al lang naar uitkijk en kan nog twee maand rijden tot de APK keuring. Absoluut gaat de auto afgekeurd worden nu ik veel meer geluiden en gekraak heb gekregen, met stevig zoekwerk heb ik dan ook vele euvels gevonden en weet wat te doen. En nu ik toch mijn zinnen zet op ombouwen en niet door de APK kom heeft het geen zin meer om te spenderen voor de APK en heb besloten dat de auto in de schorsing gaat. Ik laat mijn verzekering nog 1 maand doorlopen (auto mag nog twee maand op de weg staan na afkeur APK) en betaal 1 maand onnodig wegenbelasting. Ik doe dit omdat ik anders net niet mijn laatste jaar van no-claim vol heb tot 75 procent :lol: Althans.... wie weet heb ik wel 75 procent...

Ik ben vandaag dus ook begonnen met afgraven van de achtertuin zodat ik tegels kan leggen en de garage kan gaan bouwen. Dus aankomende tijd druk bezig en ondertussen doe ik gewoon de leuke dingen zoals oppoetsen van het motorblok en speuren naar info voor de ombouw naar 4x4. In elk geval de tegels er in en als het kan de garage snel bouwen....

AfbeeldingCA83EA44-1BAC-41C8-BE19-2EF109477A46 by Nebula Lab, on Flickr

AfbeeldingF4D4FEA9-8F2B-4D7D-899C-2F728E80CB1B by Nebula Lab, on Flickr

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 23 jun 2022, 01:21 

Zo snel mogelijk de banden er in, ophogen, trillen en tegels leggen en wel trillen. Daarna kan de auto achter het huis en kan ik eens overzien of ik hem eerst nog klaar maak voor de APK als ik niet teveel moet doen en de kosten laag kan houden (moet voor 3 augustus).

AfbeeldingA0034009-36DB-49ED-BA05-0E57B4994C6A by Nebula Lab, on Flickr

Oorspronkelijke garage die nu iets breder gaat worden, maar moet goed uitmeten waar ik nu de garagedeur plaats richting de brandgang om de draai te maken om naar binnen te rijden.
Afbeelding03765CAA-A6A6-4DE6-BC3E-7C773EABA05D by Nebula Lab, on Flickr

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 28 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]