Forum Fiatclub.nl

Het nieuwe forum van Fiat Club Nederland
Het is nu 15 dec 2019, 09:13

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 4 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 04 jun 2018, 20:26 

Hallo.

Ik ben martijn elings en bezit al 25 jaar een x1/9 uit 1977. in de loop der jaren is de auto volledig gerestaureerd en ook aangepast naar mijn wensen. de auto heeft nu ca 140 pk ipv de standaard 75. Ook ben ik de oprichter van het x1/9 forum en bezit ik een grote voorrraad aan onderdelen en kennis over de x1/9.

op deze site kun je mijn hele verhaal vinden (in een mooi fimpje) samen met de x1/9 van mijn vader. de witte is van mij.

https://www.cinecars.nl/fiat-x19/

wellicht tot op een meeting. voor vragen over de x1/9 stel ze gerust :)

Profiel  

BerichtGeplaatst: 04 jun 2018, 22:05 

Welkom! Leuk model zo'n X 1/9. Spectaculaire modificatie...zal best af gaan met zoveel pk's :D

Profiel  

BerichtGeplaatst: 05 jun 2018, 13:53 

Welkom! Cinecars ken ik en jullie filmpje dus ook al een poosje :) Ik vond het mooi. Ik hoop dat je nog lang van de "128 coupé" mag genieten en hoop 'm eens te zien op een meeting inderdaad.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 07 jun 2018, 16:47 

Aha, een sleutelaar erbij.... daar zijn er hier veel te weinig van. De X1/9 is eigenlijk door FIAT nooit van een opvolger voorzien. De wigvormige X was in zijn tijd zeer onorthodox, en na de fraaie Mk1 kwam de Mk2, die echter hoger op de poten staat, en de sierlijke bumpers zag vervangen worden door nogal lompe lummels... Dat de X1/9 door Fiat niet geupgraded is, is een grote misser, waarvan er bij Fiat zo vele zijn te vinden... Modellpflege was nihil. Helaas mocht Abarth zijn versie niet meer dan 5 keer bouwen, en het verhaal gaat dat de X1/9 1840 DOHC Abarth het zelfs de Stratos moeilijk maakte... Nu koos Fiat de 131 om als Abarth over de pistes te donderen, de X1/9 bezat tenslotte sexappeal genoeg voor een vlotte verkoop. Helaas heeft men zich het succes van de X1/9 met de Twincam configuratie niet herinnerd, en nam Toyota met de MR2 behendig de marktniche over en werd FIAT pas wakker toen het te laat was... Ook dit is een repeterend verhaal. We zagen dit reeds eerder bij het prachtige Abarth, dat in de jaren 80-90 vooral paraplu's en draagtassen maakte voor auto's die met Abarth niets meer aan de hoed hadden... Gemiste kansen.
De X1/9 vind ik een vrij tijdloos ontwerp, dat gerust nog gebouwd had kunnen worden. Om mee te komen met de concurrentie had men dus gewoon verder moeten gaan met de 1500, liefst met brandstofinspuiting en eventueel een turbo. En natuurlijk was er nog de mogelijkheid de 1600 van de Tipo, of de 1600-16V van de Marea te gebruiken, wijlen Cosentino wist de potentie van dit unieke ontwerp op waarde te schatten. Echter stuitte hij op dichte deuren bij de Italianen.... arrogantie komt voor de ondergang.
Martijn, ik ben benieuwd of je met een 1500-X1/9 bak rijdt ? Schat van wel, die tripodes vinden 85pk al zat....

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 4 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]