Iemand schreef:
Punt is en blijft dan: meten is weten, maar dat moet op individuele basis gebeuren. Maar ja, dan zeggen we in feite hetzelfde. Denk dat ik nu een keer niet goed gelezen heb

Haha, geen probleem toch

Zolang we vriendelijk, zakelijk of iets daar tussenin blijven kan er gerust aangegeven worden dat er iets is gemist of verkeerd geïnterpreteerd. Het blijft toch lastig de achterliggende gedachte tussen de regels door te lezen.
En we maken het elkaar ook niet altijd even makkelijk, een technische uitleg wordt al snel een hele lap tekst

Dacht ik net nog aan, over uitlaatgasvolume. Mijn vader heeft een MGB roadster. Superleuk ding, Amerikaanse uitvoering dus helaas met plastic bumpers en een toevoeginkje om in Amerika toegelaten te worden wegens de daar geldende strengere normen voor alles buitenlands (in 1979 dus al

)
Dat ding heeft een zuigercompressortje op de uitlaat staan, aangedreven door een V-riem. Met als enige doel extra lucht in de uitlaat te pompen om de gassen te verdunnen.
En het is inderdaad gewoon waar, de hoeveelheid uitlaatgassen die je eruit ramt is afhankelijk van het vermogen dat je vraagt. Je kunt niet eindeloos lucht de motor in trekken in de hoop je uitstoot te verdunnen.
Al hebben Mitsubishi met hun GDI systeem en VAG later met hun FSI wel een poging daartoe gedaan. Op zo'n manier inspuiten dat alleen rondom de bougie er een mengsel hangt in de juiste verhouding en daarbuiten een veel te arm mengsel.
Minder brandstof/ meer lucht (net hoe je het zien wilt) de cilinder in en toch niet pingelen.
Blijft staan dat ik benieuwd ben wat eruit komt als je een moderne auto stript van alle 'luxe' toevoegingen of een ouderwetsere auto nabouwt met moderne materialen. De 33 zou met modern staal zomaar 300 kilo lichter kunnen worden. Komen er weer 30 kilo's bij voor airbags, 2 kilo voor het ABS systeem als je die van KTM leent. Zo'n 3 of 4 pitter turbo ecotufje en de daarbij komende sensoren en andere randmeuk als cat en EGR met 6 bak in de lengte zullen wel pak em beet hetzelfde wegen als de oude combinatie en zouden nog wel moeten passen ook.
Blijft over: een knappe 4-zitter met kofferbak waar meer dan 1 krat bier in past van 660 kilo. Die moet dan toch wel 1 op 24 kunnen rijden?
En met 70 PK zit je dan al voorbij de 100pk/ton, met 90 pk is het al een scheurijzer.