Forum Fiatclub.nl

Het nieuwe forum van Fiat Club Nederland
Het is nu 19 nov 2018, 07:44

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 41 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 21 dec 2017, 19:54 
Offline

Geregistreerd: 25 maart 2013, 12:47
Berichten: 1130
Afbeelding

Het beste van 2 werelden....het G 55 airframe en de dikke DB 603 motor erin... Bij de iele Me 109 onmogelijk, en zeker niet aan te raden met dat Bf 108 onderstel... De Fiat G55/56 had een goed landingsgestel, net zo breed als de Hurrican eof de Fw 190.... Foolproof, en niet zo links als bij de Me-109... Verder helaas niets van bekend, alleen verscheept naar Duitsland, Rechlin waarschijnlijk... ondergegaan in de laatste oorlogsmaanden, zoals zovele unicaten...

Qua lijne is natuurlijk magnifiek, een echte Italiaan....

Let op de achtergrond, een CR 42 Falco en verdeop een Savoia Marchetti transporttoestel...


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 21 dec 2017, 20:06 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 nov 2015, 12:50
Berichten: 131
Fiat Schmutzfink schreef:
Het beste van 2 werelden....het G 55 airframe en de dikke DB 603 motor erin... Bij de iele Me 109 onmogelijk, en zeker niet aan te raden met dat Bf 108 onderstel... De Fiat G55/56 had een goed landingsgestel, net zo breed als de Hurrican eof de Fw 190.... Foolproof, en niet zo links als bij de Me-109... Verder helaas niets van bekend, alleen verscheept naar Duitsland, Rechlin waarschijnlijk... ondergegaan in de laatste oorlogsmaanden, zoals zovele unicaten...

Qua lijne is natuurlijk magnifiek, een echte Italiaan....

Let op de achtergrond, een CR 42 Falco en verdeop een Savoia Marchetti transporttoestel...


Leuk projectje voor jou toch? Snor een DB603 op, zoek wat sponsoren, trek een blik gepensioneerde techneuten open en misschien vliegt ie over 10 jaar. :mrgreen: :mrgreen:
Zo wordt er ook weer een luchtwaardige Fokker D-21 gebouwd, moet in 2019 gaan vliegen:
https://www.youtube.com/watch?v=KdLgUsBN9-c


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 21 dec 2017, 21:16 
Offline

Geregistreerd: 02 dec 2014, 01:14
Berichten: 789
veel warme lucht.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 21 dec 2017, 23:33 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 nov 2015, 12:50
Berichten: 131
Iemand schreef:
Het zou me het bijna waard zijn weet je dat? Lijkt me heerlijk dat laagvliegen met zo'n ding. Een F16 is dan toch echt een stuk minder spannend. Alhoewel ze voorlopig nog beter blijven dan de F35 die we nu gaan krijgen. Hadden we beter de F22 aan kunnen kopen, of toch gewoon de A-10 en de apaches de deur uit doen. Hadden ze rond Culemborg nooit een stroomstoring gehad :mrgreen:

Moest eerlijkheidshalve even opzoeken wat EDF was :roll: Ik heb zelf vroeger wel dat bestuurbare spul gehad maar dat waren brandstofmotoren op nitro. Elektrisch alleen toen ik heel jong was Tamiya auto's gehad.

Maarreh, ga ik jou verleiden met dit filmpje: RC jet versie van de A-10 :mrgreen:

https://www.youtube.com/watch?v=pNQtc-z9BOI

Kan me eigenlijk nu al niet voorstellen dat je dit in Nederland mag vliegen?

Ik heb er nog serieus over nagedacht de nose art van de A-10 over te nemen op mijn hotrod, maar eigenlijk nooit doorgezet. Die is op een vergelijkbare manier gebouwd als de meeste vliegtuigen (klinknagels)

Jaaa, prachtig. Voordat je een beetje comfortabel met zo'n apparaat vliegt moet je gewoon serieus aan het trainen, en niet alleen op een zomerdagje zo'n ding de lucht in sturen.
Volgens mij mag je met alles vliegen mits je toestemming hebt van de grondeigenaar waarboven je vliegt en de maximale vlieghoogte aanhoudt. Kan alleen zijn dat je een extra verzekering moet afsluiten, de meeste standaard aansprakelijkheidsverzekeringen dekken vliegtuigen tot max. 20 kg. En aan zo'n extra verzekering kunnen natuurlijk ook weer de nodige regeltjes hangen.

Als je een beetje rat look hotrod hebt kan zo'n nose art prima. :D


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 22 dec 2017, 16:17 
Offline

Geregistreerd: 25 maart 2013, 12:47
Berichten: 1130
Toen we vroeger op school zaten, zeiden we dan meestal : NAT !!!!! Maar dat was met kaarten, pokeren e.d... Ik snap dan ook wel dat je je niet verweerd, want je komt echt niet mee....

@ Prop is heel simpel . Bladiebladiebla.... De reden waarom de Corsair en Hellcat de prop hadden met 3 bladen is heel simpel en strijdtoneel bedingt. Ze vlogen in de Pacific, en daar vloog men meestal op lage hoogten, en 6000mtr was meestal de hoogte waarop de jagers hun maximum prestaties leverden, en meestal vonden de gevechten en/of aanvallen op grond en zeedoelen plaats en die... bevinden zich jawel, op lage hoogten. pas toen de Amerikanen met de B-29 Superfortressen Japan en andere doelen gingen bombarderen, begonnen de Japanners andere toestellen te ontwikkelen, omdat hun Zero's, Hayate's etc helemaal niet op de hoogten rond de 10000mtr konden opereren, want geen vermogen of stijgsnelheid.... Hun vliegtuigen hadden geen laders, of hele simpele en geen noodvermogensystemen... Agv dit feit, vlogen de B-29's anders dan de B-17 & B-24 doodleuk zonder escorte.... Ze waren al weg als de Jap op hoogte was....

Thunderbolt en Mustang, en ja ook de P-38 vochten op grote hoogte boven Europa, en HUN MOTOREN HADDEN TURBOLADERS EN INTERCOOLERS, om hun motoren beter te kunnen laten presteren op deze hoogten. Op grote hoogte is DE LUCHT VEEL IJLER en dus je dus meer aan de 4-bladige propeller ( of 2 ) om op gang te blijven.... Dat een engineer dit niet kan bedenken.... strange De Duitsers hadden overigens GEEN turboladers op hun motoren, net zo min als intercoolers...dit was een metallurgische "ENGPASS ", maar daar zul je wel nooit iets over gelezen hebben, dus daar wijden we niet over uit.... Het was tevens de reden waarom de Duitse Straalturbines aan stukken vlogen....Uitleg op verzoek, geen probleem, alles paraat.

@ PROP HEB JE NIET NODIG Nou, dat mag met straalmotoren dan zo zijn, maar reken maar dat ze de gasschuif op max hadden en de verstelpropeller op de juiste spoed, NAMELIJK KLIMMEN... De Propeller was vroeger een houten plank, maar ten tijd van de 2e wereldoorlog was het een zeer ingewikkeld planetair stelsel, waarin de propellor-naven versteld konden worden. Soms gebuerde dit door zwaartekracht ( Centrifugale verstelling met gewichten ) maar al spoedig kon de piloot de spoed verstellen om te stijgen, dalen of marssnelheid... Voor in de propellernaaf zat een soort van versnellingsbakje, en bij de Duitsers was het al zo, dat het "Kommandogerät "aan de hand van toerental en stand van de gashendel de propellerbladen verzette.....
https://www.youtube.com/watch?v=qIpZAu61OM8
Hier een kleine toelichting, voor dummies of mensen die het fijne ervan willen weten...
Afbeelding
Afbeelding
De propellor doet er dus wel degelijk toe om te kunnen klimmen. De katapult was een vinding om het toestel op gang te brengen, als de baan eigenlijk te kort was... Het tegenovergestelde van de haak aan de staart...

Wat propellers en hun vorm betreft, HAT ES ALLES SCHON GEGEBEN. In tegenstelling tot wat jij denkt, is de basis van de kennis die men hedentendaag zelfs als nieuw presenteert al "Goud van Oud ". Contraroterende propellers zaten al op de Seafire Mk 47, de Westland Wyvern, Tupolev Tu-95 Bear, de Avro Shackleton, de Tupolev Tu 114 of de Fairey Gannet... Ze zijn dus erg oud, zeg maar 50-60 jaren. Het was een allerlaatste poging om nog meer snelheid uit zuigermotor of turboprop aangedreven vliegtuigen te halen.... En de grootste gein vind ik nog altijd dat de oude Tu-95 langeafstandverkenner van de Russen even onze F-16's wakker schudt, en er alarm wordt geslagen als ze opduiken...
Terwijl die Russische piloten al lang weer blij zijn als ze de bocht hebben kunnen voltooien in de richting van de thuishaven... Ik schat dat er dan wel een halve drum hydraulic oil is gelekt in onze Noordzee, vanuit die oude KRAT, die het levenslicht zag midden jaren 50 !!! :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Zelfs met de vorm van de propellers was men al aardig aan het experimenteren, en zelfs in Nederland voor 1940.... Ze waren niet dom, ze lazen boeken tot diep in de nacht en peinsden zich suf....
Zou een engineer moeten weten, zeker in het wiki-tijdperk....

Overigens roken is nog steeds ontspannend en vuurwerk met de juiste decibellen net zo gaaf als die Gatling-nazaat met 30mm patroontjes...


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 22 dec 2017, 17:10 
Offline

Geregistreerd: 25 maart 2013, 12:47
Berichten: 1130
Tsja, voor mij zijn de oude zuigermotorentoestellen gewoon veel mooier, dichter bij mijn hobby, en de afgelopen dagen heb ik weer van alles doorgeploegd, aan Jet & Prop, Aeroplane Montly, Flugzeug Classic en enkele naslagwerken die al 30 of 40 jaar oud zijn... Wie denkt dat ik veel weet over Fiat-motoren en wisselbakken, die kent mijn eerste hobby nog niet...

Tsja, die F4U Corsair met zijn omgekeerde meeuwenvleugel... Was hij echt zo uniek, of hadden de Amerikanen het idee toevallig opgedaan aan de hand van een ander ontwerp. Ik was hem vergeten, maar ook dit toestel had een meeuwenvleugel.... Ik ga hem nu via een omweg beschrijven, ik heb wel vaker een kwisje in de Giro tenslotte... en die zijn moeilijk zegt iedereen. Hmmmm....je moet gewoon een beetje lezen en ik moet me realiseren dat elke idioot met een paar aanwijzingen op Wiki zo kan scoren... dus moeilijkheidsgraad omhoog, no sweat...

DAAR GAAT IE !!!
In de 1e wereldoorlog begon de jachtvliegerij... In het begin schoot men met pistolen op verkenners van de vijand, later kwam Fokker met de gesynchroniseerde Spandau of Schwarzlose en helaas, er ontstond een Fokker-plaag, en er was nog geen parachute of schietstoel.. Piloten werden filmsterren en velen, maar vooral Duitse schilderden hun toestellen in de meest bonte kleuren, of voorzien van symbolen... Afbeeldingen van Magere Hein met Zeis, een Doodskist, een Ooievaar, of een Zwarte tulpneus, maar ook een totaal Rood toestel, waren geen vreemde verschijning...
Er was ook een piloot die ook rap klom op de scorelijst... Op zijn dubbeldekker stond de naam van zijn liefje, LO !!!, en op een slechte dag dacht hij zo onaantastbaar te zijn, dat hij op zijn stabilo hooghartig de tekst schreef : DU DOCH NICHT ???... Prompt moest hij zijn toestel noodlanden, omdat iemand hem aangeschoten had...
Afijn, hij overleefde de oorlog en werd daarna stuntpiloot, vliegtuigbouwer, en later weer soldaat... Als stuntpiloot werd hij bekend in een film waarin ook een later bekend geworden filmregisseuse meedeed, en zijn grootste truc, was het oppikken van een zakdoekje met de tip van zijn vleugel... Hij was een ware "Bon-vivant", dronk veel te veel, en was wel aardig gezet... Maar vliegen kon hij als de beste, en vele Firma's lieten hem hun toestellen aan de tand voelen... Hij was een bewonderaar van Amerika, en bezocht dit land af en toe. Daar maakte hij kennis met een toestel waarvan hij helemaal wild was, agv zijn vliegeigenschappen... De kunstvlieger kwam op een idee, en ontwikkelde een nieuwe, uiterst precieze aanvalstechniek, en uit een ontwerpwedstrijd ontstond een toestel dat later het toonbeeld werd voor de wreedheid van de oorlog en haar angst en paniek. Het toestel had dezelfde vleugelvorm als de Corsair , was zeker niet zo snel, maar wel minstens zo sterk. Overal waar zij verscheen weenden burgers, soldaten en kinderen bitter. Ze bleek meerdere rollen te kunnen vervullen, gebruikte uit gefaseerde tankkanonnen en ook een accessoire uit Jericho om haar verschijnen kracht bij te zetten. Zij vormde het favoriete strijdros van de piloot met het grootste aantal kill's en missies ooit.... Terwijl de andere Meeuwen-vleugel tot 1944 werd gebouwd, verongelukte de kunstvlieger zogenaamd, bij het testen van een nieuw wapen.... Aan hem werd zelfs een film gewijd...
A) WIE WAS DE KUNSTVLIEGER ?
B) HOE HEETTE DIT TOESTEL ?
C) WIE WAS DIE BEROEMDE PILOOT VAN DIT TOESTEL ??

NOOT : Helaas Gatti 500 moet even niks zeggen... ;) ;)


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 22 dec 2017, 18:31 
Offline

Geregistreerd: 02 dec 2014, 01:14
Berichten: 789
:cry:


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 22 dec 2017, 21:34 
Offline

Geregistreerd: 02 dec 2014, 01:14
Berichten: 789
is er een negeerlijst ? , cool....


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 22 dec 2017, 22:08 
Offline

Geregistreerd: 25 maart 2013, 12:47
Berichten: 1130
AHA !

Een opmerkelijke zaak. dezelfde motor, hetzelfde vermogen, de een met een 3-blad, de anderen met een 4-blad....enigste onderscheid, 4-blad turbolader equipped met intercooler, uitgelegd voor opereren op grote hoogte.

Ijle lucht is dunner, bevat minder zuurstof. Daarom laat de prestatie van de motoren na...en bovendien kan het toestel niet meer klimmem omdat de propeller geen stijgingskracht meer heeft... Wil ik dan meer power, is het zaak de motor te voorzien van VEEL meer lucht om zo toch nog genoeg zuurstof te krijgen voor verbranding.... daarom:
A) Turbo, of Supercharger, de laatste wordt dan een grotere, of een 2 speed, barometrisch aangestuurd bij Benz, een groter schoepenrad dat harder draait op hoogte... Net een watermolen. Is geen rocketscience...
B) Om in ijle lucht vooruit te komen lijken mij meer bladen effektief, het oppervlak van de bladen groeit, net als bij het grotere schoepenrad van de supercharger. Zelfde effect zou ik denken. waarom zou men anders het aantal bladen vergroten, het moet een reden gehad hebben. Net als de contra-roterende schroeven, want wat had dat anders voor zin ? Meer bladen, meer verplaatsing van lucht, net de Spica-koelfans of waterpompen met meer schoepen...
Afbeelding
De Spitfire Mk1, met vaste 2 bladige schroef... het begin....
Afbeelding
De Seafire Mk 47, met de contra-roterende dubbele 3 bladige schroeven.. de laatste en de snelste..

Dus eigenlijk maakt dit niets uit ? Lijkt zeker niet logisch, tis zeer complex als het niks oplevert... extra gewicht en kost wel degelijk vermogen. Het was de grens van propeller-aandrijving, geen extra winst meer mogelijk, einde meeropbrengst... desondanks deed de Mk1 362mph en de Mk 47 451mph.... Met 1300 pk meer, maar ook op grotere hoogte en met flink wat kilo's erbij.... Het aantal bladen is invloed op : A) Take off performance, B) stijgsnelheid, C) maximum snelheid en D) het plafond ( operatieve hoogte ) Onderzoek de verschillen en alles wordt duidelijk....

Mijn vliegbrevet heb ik niet meer, te weinig uren... en het vliegveld is altijd weer zo een hoop geregel, net zoals het onderbrengen van de kist.. Auto's zijn hier beter... bij lange afstanden kan je altijd de trein nemen... Doen de Russen ook...Trans-Siberië express... Enne, als je het verleden kent, is het veel makkelijker de toekomst te begrijpen... WANT GESCHIEDENIS BLIJFT ZICH HERHALEN !!! Overigens, STOTERSTANGEN ZIJN OOK OUTDATED.... :mrgreen:

PS Is er nog een medaille of bar aan de NEGEERLIJST verbonden, zoals bv het Ritterkreuz of de Pour La Merite ??? Ik ben namelijk nooit SLD 1 geworden....zou mijn moeder best leuk vinden zo'n onderscheiding....


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 22 dec 2017, 23:18 
Offline

Geregistreerd: 25 maart 2013, 12:47
Berichten: 1130
EN NIEMAND DIE DIE QWIZ KAN OPLOSSEN ???? Kom op, no guts, no glory !!!


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 41 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling