Forum Fiatclub.nl

Het nieuwe forum van Fiat Club Nederland
Het is nu 18 jun 2018, 19:02

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 41 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 05 maart 2018, 14:15 
Offline

Geregistreerd: 11 okt 2017, 00:01
Berichten: 124
Fiat Schmutzfink schreef:

De Centrifugaalcompressor is wel gebruikt als noviteit in de autowereld, en wel door VW. Je had de Polo G 40, en de Corrado & Golf G 60 en die dingen gingen lekker...


Klein puntje: VW's G series hadden een G-lader, geen centrifugaalcompressor maar een verdringercompressor waarvan de werking kwam door 2 in elkaar wiebelende G's. Als volgt: https://www.youtube.com/watch?v=IiYfMGssd9I
Een ontwerp waarvan persoonlijk mijn nekharen overeind gaan staan. Net als de nekharen van G eigenaren die er bij de dealer achter kwamen dat de auto elke paar jaar heen ging voor een grote beurt, apk en G-lader wissel.

Fiat Schmutzfink schreef:
Andere merken als Mercedes kozen voor de Rootes-compressor, in hun kleine coupe maar ook andere typen. Er staat dan KOMPRESSOR op, vast wel eens gezien. Bij Fiat-Lancia koos men ook voor de Rootes-compressor in de zeldzame 131 Volumetrico, de Argenta Volumex, en de veel bekendere Beta & Trevi Volumex. Maar top of the bill, waren de Lancia Rally 037, en de Lancia Delta S4... Of de Integrales ook naast een turbo, de blower hadden kan ik zo niet zeggen. De motor van de S4 heeft in zijn laatste ontwikkelingsfase een prachtige lay-out en een cilinderkop, waarbij de inlaat bovenop de kop zitten, net zoals bij de oude Fiat Abarth 1000 twincam uit de jaren 60... Oude en nieuwe techniek gecombineerd.
Afbeelding

Goed het is allemaal knetteroude techniek, maar na het lezen van Gunston's relaas, en een oude Wellington als testbed voor nieuwe motoren dienst deed bij Rolls, kan men alleen maar bewondering hebben voor al dit fraaie werk en hun ervaringen in die oude krat, waarbij ze in hoogten voordrongen waar nog nooit een vliegtuig was geweest. En deze motoren zijn gewoon net kunst, zo fraai...En toch al 70jaar oud...


De Delta S4 Stradale had inderdaad dezelfde setup als zijn grote rallybroer. Turbo en supercharger.
Ouwe techniek is mooi man, vaak zodanig overgedimensioneerd dat het na 50 of 60 jaar nog werkt. Kom daar nu nog maar eens om!


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 41 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling