Forum Fiatclub.nl

Het nieuwe forum van Fiat Club Nederland
Het is nu 18 jun 2018, 19:18

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 41 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 23 dec 2017, 21:12 
Offline

Geregistreerd: 05 feb 2014, 14:04
Berichten: 300
Woonplaats: Zuidwest Drenthe
C: na veel zoek- en leeswerk kwam ik een aantal mannen tegen die aan de gestelde vraag zouden kunnen voldoen. Ik zag o.a. Erich Hartmann, Adolf Galland en Heinz Georg Wilhelm Migeot voorbijkomen. Toch hou ik het op Hans-Ulrich Rudel. Ik zag de tip van Joop te laat (de Marat), was inderdaad de gouden tip geweest. Of ik schiet raak of ik kleun geweldig mis, in beide gevallen heb ik er vrede mee Joop. Mooie techniek(en) hadden ze al in die tijd, dat heb ik er dan wel weer van opgestoken.
Eerlijkheidshalve moet ik wel bekennen dat ik zeer zeker een boekenlezer ben maar dan met name avonturen verhalen. Voor bovenstaande info heb ik toch het www moeten raadplegen anders was ik er helemaal niet uitgekomen. Heb dus een beetje vals gespeeld denk ik :roll: .

Tja, en wat is oud... ik ben van '59 maar zie mezelf niet als oud. Mijn lijf helaas wel maar mijn koppie denkt nog als een 25-jarige :D .

Ik volg de hele discussie met genoegen, net als Giovanni -24V en de anderen. Zie twee mensen overtuigd van hun gelijk en waarheid een geweldig "letterduel" houden. De één veelal puttend uit de praktijk, de ander uit de gedrukte zaken. 8-) . Het hoeft elkaar niet te bijten, integendeel. Ik denk wel dat de kennis van toen niet per se de kennis van nu is en vice-versa, de ontwikkelingen staan niet stil. Maar ach, mijn mening doet hier niet ter zake (te weinig onderlegd) maar toch denk ik dat beide mannen op punten gelijk scoren. Het is maar net hoe je het interpreteert toch? En ja, gezien dat het bijna Kerst is heeft vérpissen niet zoveel zin inderdaad. Voor je het weet pis je het Eeuwige Licht uit en dan zijn de rapen pas écht gaar! :lol: . Mooie en vredige dagen gewenst voor iedereen.

_________________
Mooi geel is niet lelijk.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 23 dec 2017, 21:41 
Offline

Geregistreerd: 25 maart 2013, 12:47
Berichten: 1045
En daar ie de winnaar.... C) Inderdaad Hans Ulrich Rudel !!! Hij is niet alleen de meest onderscheiden vlieger van de Luftwaffe, maar ook de piloot met de meeste missies aller tijden. Vloog meer dan 2500 sorties, de meeste aan het Russische front. Vernietigde 500+ tanks, 800 voertuigen van alle soorten, een kruiser , en beschadigde ook 1 slagschip. Schoot ook nog 9 toestellen uit de lucht, met het mindere toestel. Rudel was een sportman, dominee's zoon en werd in het begin van zijn carriere op non-aktief gesteld, vanwege enkele ongelukken. Hij dronk niet, en zat nooit in het casino, en was een buitenbeentje, die zijn collega's meden en uit de weg gingen. Werd uit zijn Staffel gezet, en kwam bij een andere Kommandeur, waar hij wel mocht vliegen. Een van de meest succesvolste zegetochten begon... Als Kommandeur van zijn Geschwader deed hij altijd een poging om neergeschoten bemanningen te redden, achter de linie. Met gevaar voor eigen leven. Hij bleef een fanatiek nazi, zijn leven lang. Ondanks dat hij een been verloren had, bleef hij sport beoefenen, zoals skiën.
Hier een paar feiten : https://nl.wikipedia.org/wiki/Hans-Ulrich_Rudel
Of beter, zijn boek: STUKA OBERST RUDEL ISBN 3-87943-390-9, het verhaal uit eigen hand...

Afbeelding
De Ju 87G-2, Kanonenvogel.... De voorloper samen met de H2 129 van de A-10....
Afbeelding
Rudel ( L) en boordschutter/telegrafist Hentschel

Hij was een A-10 piloot avant la lettre en hij had de A-10 vast leuk gevonden.... Zijn prestaties zal geen piloot ooit kunnen evenaren...


Laatst bijgewerkt door Fiat Schmutzfink op 24 dec 2017, 16:40, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 23 dec 2017, 23:09 
Offline

Geregistreerd: 05 feb 2014, 14:04
Berichten: 300
Woonplaats: Zuidwest Drenthe
Haha, dat dozenpaleis... Cardboard Aided Design... ik moest lachen. En toch ook weer niet want wát een manier om iets inzichtelijk te maken. Grotendeels kan ik me wel in je beschouwingen vinden alleen denk ik dat kennis van vroeger wel beschikbaar was voor velen in de vorm van (school)boeken. Wel op een beperktere schaal maar het was er wel, al dan niet voor iedereen. Ik ben zoals zovelen van vóór het internettijdperk en moest alles uit boeken halen. Op school of in de bieb, je moest er moeite voor doen. Nu is het inderdaad allemaal veel toegankelijker dankzij het www. Alles voor het grijpen inderdaad. En ja, het nodig/willen en kosten/baten verhaal is van alle tijden en zal ook wel niet gauw veranderen.

Dank dat je me als winnaar hebt uitgeroepen Joop, ook al was ik de enige deelnemer? Samen met mijn eega een poosje zitten puzzelen en we waren het er over eens dat dit onze gezochte man moest zijn. Kwestie van deduceren als dit het juiste woord in deze context is. Deze winnaar trakteert zichzelf op een fijne nachtdienst en gaat nu aan het werk. Het gaat u allen intussen goed.

_________________
Mooi geel is niet lelijk.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 24 dec 2017, 13:38 
Na dit lezende, kom ik weer op mijn oude uitspraak: als je harder wil, koop je maar ewn auto met een grotere motor. Al dat aanpassen en sneller maken, zorgt er alleen maar voor dat je van de ene ellende in de andere valt. Behalve voor degenen die serieus weten waar ze mee bezig zijn. Ik pretendeer niet die kennis te hebben, vraag anderen bij problemen de oren van hun hoofd en kwam er jaren geleden al achter dat zeer velen boos gaan uitroepen dat ik het niet wil snappen. Daar gaat het dus niet om, in geval van een probleem moet de focus op de technische uitdaging blijven liggen en zeker niet op persoonlijk vlak uitgevochten gaan worden. Dit maakt waarom ik altijd stil mijn eigen gang ga. Velen denken te weten wat ik doe, slechts zeer weinigen weten echt hoe ik te werk ga. Het mooist zijn de reakties van mensen die het dachten te weten. Het resultaat was dat ik bijna alles en iedereen uit heb gezwaaid. Fb eruit, vrijwel alle fora eruit, telefonisch nauwelijks meer bereikbaar, whatsapp nooit aan begonnen, toedeledokie: daar besteed ik mijn tijd niet aan.

En hier kom ik dan op hun eigen manier een paar gelijkgestemden tegen. Vlieg mekaar ff niet in de haren hoop ik? :mrgreen:


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 24 dec 2017, 16:11 
Offline

Geregistreerd: 25 maart 2013, 12:47
Berichten: 1045
NEGEERLIJST...consequent zijn svp... EN MONA IS TOCH ECHT IN EEN VROUWENBLAD En inderdaad, daar komen vele jammerende dames ook altijd met dezelfde problemen tegen, waarvan je haast zou denken dat ze het van elkaar over cq afschrijven... Dat emo-gedoe ken ik allemaal wel, en ik wel best luistern hoor, vaak genoeg gedaan, maar je moet het niet te vaak herhalen, dan wordt ik immuun of zelfs allergisch... ZEFEREN DOEN WE MAAR ALS WE ECHT OUD ZIJN !!!


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 24 dec 2017, 18:22 
Nee hoor. In dat geval kan je je malthezer leeuwtje altijd nog in een kinderwagen stoppen en rond gaan kuieren in Benidorm :mrgreen:


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 24 dec 2017, 18:57 
Offline

Geregistreerd: 25 maart 2013, 12:47
Berichten: 1045
Nu weet ik echt niet wat er eerder was, de auto met een supercharger/blower of het vliegtuig. Toen in de eerste Wereld Oorlog de eerste vliegtuigen elkaar bestreden, waren de motoren verre van betrouwbaar, en vermogen was vaak maar spaarzaam voorhanden. Zo had de beroemde Fokker E. I, het krakkemikkige jagertje dat de "Fokkerplaag "zijn naam überhaupt gaf, een 9 cilinder Radial met 80pk.... het is 1915... In 1918 hadden de Duitsers beschikking over o.a de Fokker D 7 die al aanmerkelijk steviger oogde, en kon beschikken over een watergekoelde Mercedes of BMW 6 in lijn. Met 175 of 240 pk, haalde het ding tussen de 190 & 200km/u... Na de wapenstilstand was Anthony Fokker er als de kippen bij om een flink aantal D-7's en equipment uit de fabriek in Schwerin naar Nederland te brengen. En zo kreeg de Nederlandse Luchtmacht de meest moderne jager op een presenteerblaadje, vermoedelijk betaald door het keizerrijk... De motoren in de 1e WO hadden geen blowers en hun plafond was dan niet zo hoog, 6000mtr bij de D 7. Of er daarboven van de 200pk nog de helft over was, wordt in mijn boekjes niet beschreven, helaas.

Na WO1 was er tijd voor plezier, na al die ellende. Met die mooie motoren kon je leuke dingen doen, en zo kwamen er gasten op het idee om een Hispano Suiza V-8 in een Amilcar te hijsen... Iets wat Fiat ook met de Mefistolo had gedaan, alleen eerder... Het gewicht van deze monstermotoren is natuurlijk niet ideaal op de vooras. En zo zocht men naar andere manieren om de motoren meer power te geven op een vrij eenvoudige manier. Met een blower van het Rootes type kwam Mercedes met de bekende SSK & SSKK versie, en MG met de Midget Blower, en natuurlijk kon Bentley ook niet achter blijven.
Afbeelding

De luchtvaart koos echter voor de Centrifugaal compressor, die men als een groot schelp aan de zijkant, achterop, ja zelfs onderop, al is de laatste configuratie zeer zeldzaam. De plaats en de keuze van de centrifugaal-compressor heeft alles te maken met zijn compacte bouwwijze, en met het gewenste smalle frontoppervlak van de neus van een vliegtuig... Hoe compacter hoe smaller, waarmee de V-12 vaak een gestroomlijndere neus toelieten, dan de luchtgekoelde radiaal motoren. Om vliegtuigen op grote hoogte genoeg vermogen te laten overhouden, werd de single-stage supercharger als vlot afgelost door de 2-stage versie...waarbij men bij Rolls zelfs een watergekoelde intercooler monteerde... Om de gecomprimeerde lucht verder te verdichten of te koelen gebruikte men ook nog waterinjectie, terwijl de Duitsers hun motoren voorzagen van MW 50 ( Methanol-water) en GM-1 ( lachgasinjectie ) Zo zien we dat heel veel dingen al bestonden, en dat die nog gebruikt worden... Denk maar aan de "Fast & the Furious ". ( Mooiste auto in die film is de Jensen Interceptor )
Afbeelding
Hier zien we de single-stage supercharger achterop de RR Merlin.
Afbeelding
En hier zien de 2-stage, ook op een Merlin. Bovenop zien we een vrij klein intercoolertje, die verbonden is met het koelcircuit, en een 2e radiator onder de Spitfire vleugel tot gevolg had. Vandaag gelezen in, een tijdschrift uit 1983... zeer interessant, van Bill Gunston, Rolls Royce.

De Centrifugaalcompressor is wel gebruikt als noviteit in de autowereld, en wel door VW. Je had de Polo G 40, en de Corrado & Golf G 60 en die dingen gingen lekker... Andere merken als Mercedes kozen voor de Rootes-compressor, in hun kleine coupe maar ook andere typen. Er staat dan KOMPRESSOR op, vast wel eens gezien. Bij Fiat-Lancia koos men ook voor de Rootes-compressor in de zeldzame 131 Volumetrico, de Argenta Volumex, en de veel bekendere Beta & Trevi Volumex. Maar top of the bill, waren de Lancia Rally 037, en de Lancia Delta S4... Of de Integrales ook naast een turbo, de blower hadden kan ik zo niet zeggen. De motor van de S4 heeft in zijn laatste ontwikkelingsfase een prachtige lay-out en een cilinderkop, waarbij de inlaat bovenop de kop zitten, net zoals bij de oude Fiat Abarth 1000 twincam uit de jaren 60... Oude en nieuwe techniek gecombineerd.
Afbeelding

Goed het is allemaal knetteroude techniek, maar na het lezen van Gunston's relaas, en een oude Wellington als testbed voor nieuwe motoren dienst deed bij Rolls, kan men alleen maar bewondering hebben voor al dit fraaie werk en hun ervaringen in die oude krat, waarbij ze in hoogten voordrongen waar nog nooit een vliegtuig was geweest. En deze motoren zijn gewoon net kunst, zo fraai...En toch al 70jaar oud...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 24 dec 2017, 23:05 
Offline

Geregistreerd: 25 maart 2013, 12:47
Berichten: 1045
Recordvliegtuigen, een aparte soort toen Vliegtuigfabrieken nog vochten om de gunst van de overheden bij het uitdelen van contracten. De Me 209 en de HE 100 waren er bijvoorbeeld een voorbeeld van... Vaak voorzien van zwaar opgevoerde motoren, met een zeer beperkte levensduur, net F-1 motoren, speciaal voor het record geprepareerd. In bovengenoemde toestellen was zelfs het koelsysteem experimenteel.
Maar wat gebeurd als er een man zich waagt aan de taak om een racer te bouwen voor de lucht, die eigenlijk een kunstenaar si, maar technisch hoog begaafd, en de wereld heeft voorzien van de meest extravagante ontwerpen met zijn auto's, om over zijn prachtige motoren maar te zwijgen. We spreken over Ettore Bugatti, een kunstenaar, die zich reeds aan treinen had gewaagd, naast zijn auto's. Dit keer wilde hij een vliegtuig bouwen en we kunnen wel zeggen dat het een extravagant toestel werd, mooi maar toch wel functioneel.
Afbeelding
Superb vormgegeven... tijdloos.

Omdat de motoren voor de 2e WO nu niet bepaald overliepen van vermogen, en de gemiddelde lijnmotor op 6-700pk zat, eind jaren 30. Zeker die waarover de fransen konden beschikken. Dus besloot hij zijn eigen motoren te gebruiken, die kende hij tenslotte. Hij bouwde 2 speciale 8-cilinders met 2 bovenliggende nokkenassen en gebruikte magnesium voor het blok. Samen dreven ze 2 contra-roterende propellers aan, een contructie die pas aan het einde van de oorlog opnieuw opdook bij Griffon gepowerde Spitfire's, zoals de Mk 46 & 47
Afbeelding
Contra-prop, 1938-39....

Hoe onconventioneel Bugatti dacht is te zien aan de plaatsing van de motoren achter de cockpit en onder een hoek, met de uitlaten aan beide zijde van de romp. De staart gevormd als een propeller, en een vleugel met een licht omgekeerde pijlvorm... En de prachtige cockpit is een wonder van vrij zicht naar alle kanten. Het front is dusdanig smal en superaerodynamisch gevormd, dat dit wel een waanzinnig rap vliegtuig moest worden. De piloot lijkt te liggen in de neus, net als bij de later Gotha P 60A en andere duitse experimentele ontwerpen.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gebouwd van hout, in een meubelfabriekje, net zo als de Horten IX of Go 229....

Het toestel kwam niet op tijd klaar voor de race van 1939, en bij de Duitse inval bracht Bugatti het toestel in veiligheid. Het toestel overleefde de oorlog wonderwel, maar in 1970 wilde geen Frans museum het niet kopen, en zo werden vliegtuig en de unieke motoren in gescheiden. In Amerika staat nu een tandeloze Bugatti, een toestel dat het publiek nog steeds moet verbazen, zo lijkt mij...
Helaas is een project dat dit mooie toestel opnieuw wilde laten vliegen, tragisch geëindigd na de gelaagde herbouw, en sloeg het toestel te pletter bij de laatste testvlucht. De piloot stierf en het toestel verbrandde. Een verschrikkelijk einde van de prachtige Bugatti P 100....


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 01 jan 2018, 22:15 
Offline

Geregistreerd: 05 feb 2014, 14:04
Berichten: 300
Woonplaats: Zuidwest Drenthe
Dit is de eerste keer dat ik hoor en zie over dit apparaat, wist van het bestaan niet af. Zou zomaar uit een verhaal van Buck Danny of Kuifje kunnen komen. Fraai toestel!

_________________
Mooi geel is niet lelijk.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 13 jan 2018, 14:55 
Offline

Geregistreerd: 25 maart 2013, 12:47
Berichten: 1045
Er is nog een uitvinding die men beproefd heeft in de oorlog en op de toestellen die daaraan deelnamen. Het is mij niet bekend of de Turbo reeds op auto's was getest, maar veel uitvindingen werden gedaan in oorlogstijd, en dat is wel logisch omdat dan de fondsen ongelimiteerd zijn voor onderzoek, want gesponsord door het x-beliebige Regime... Zo sponsorden de NSDAP Mercedes-Benz en Auto-Union om in de jaren 30 hun racewagens te bouwen, en dat deed Mussolini's regime net zo met dus Alfa Romeo.... De Britten deden dit duidelijk niet, en agv van dit feit, konden de Duitsers voor en na de oorlog met de voor de oorlog reeds mijlenver voorlopende ontwerpen hun hegemonie in de Formule 1 van destijds tot 1956 handhaven. Na het ongeval in Reims, werden de "Silberpfeilen " op non-aktief gezet... Auto-Union had zijn racewagens door de Russen uit Zwickau & Eisenach zien afvoeren, waarna ze voorgoed verdwenen voor lange tijd...

Terug naar de ontwikkeling van motoren. Zowel de geallieerden als de Duitsers hadden al vliegtuigmotoren met een turbolader, oftewel aangedreven door uitlaatgassen, en dus niet zoals de supercharger door de krukas.... Alleen de geallieerden konden Turbo's op grote schaal toepassen en bouwen, omdat zij, anders dan de Duitsers, ongelimiteerd over de benodigde grondstoofen konden beschikken, om de turbo's te kunnen bouwen. Het is min of meer dezelfde reden waarom de straalmotoren van de Duitsers een beperkte bedrijfstijd hadden.... Soms minder dan 10 uur...
De keuze voor de Duitsers was, bouwen we pantserdoordringende granaten om de Russische tankwals tegen te houden, of bouwen we er hittebestendige turbinewielen mee ? De keuze was gezien de moeilijke situatie vaan Het Oostfront niet moeilijk....
Bij hoge uitzondering bouwde men kleine series van bv de BMW801, voor de Langeafstandverkenners als de uit de JU88 ontwikkelde JU 388, en de oudere JU86P-1/2, die een Turbo-Diesel 207 hadden, en veelvuldig werden ingezet boven Rusland.

De Engelsen, en Amerikanen ontwikkelden Turbo-versies van hun motoren voor de B-17, de Spitfire, de P-47 en de P-51 en de P-38. De Mustang kon zo de geallieerde bommenwerpers tot aan hun doel escorteren, groter rendement, maar ook voldoende brandstof aan boord, en meer vermogen over op grote hoogte. Dit brak uiteindelijk de Luftwaffe haar nek na 1943.
Afbeelding
Hier zien we de toch wel indrukwekkende installatie die de P-47 met zich mee sleepte... de romp van de P-47 had er wel de ruimte voor..
Afbeelding
Hier zien we de Merlin met de turbo, evenals de watergekoelde interkoeler, en de supercharger... Zeer compact...
Afbeelding
In de B-17 werd de installatie als volgt ondergebracht, en ziet men het voordeel van Amerikaans denken ( Hoe groter, hoe beter 8-) )

In deze toestellen werden dus reeds uitvindingen standaard ingebouwd, die pas 30 jaar later hun weg vonden naar de automobiel-industrie... Met als initiator, de BMW 2002 Turbo... Toch niet geheel verbazend, gezien de voorganger 801TJ-Radial... Niets nieuws onder de zon...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 41 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling