Forum Fiatclub.nl

Het nieuwe forum van Fiat Club Nederland
Het is nu 15 aug 2018, 01:01

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 13 maart 2018, 12:38 

beste forumleden,

Omdat mijn fiat 238E (weinsberg camper) uit 1980 steeds slechter schakelde heb ik vorige week, toen ik zelf op vakantie was, de versnellingsbak laten nakijken door een bevriende automonteur. Afgelopen zondag was ik in staat om een testrondje te maken. Ik reed het busje vanuit de stalling bij mijn schoonouders naar mijn huis (nog geen kilometer) om wat spullen terug in de bus te leggen. Vervolgens reed ik weg om een ritje te gaan maken. Na nog geen kilometer keek ik op de watertemperatuurmeter en zag ik tot mijn verbazing dat deze al op 90 graden stond, en dat deze zienderogen opliep. Bij 120 graden heb ik de bus langs de kant gezet, en afgezet. Ik vermoedde nog dat het een defecte sensor zou zijn (want die temperatuurstijging leek me wel heel snel), maar omdat ik niet heb gekeken wat de sensor aangaf toen ik hem de eerste keer startte nam ik het zekere voor het onzekere. Ik heb de temperatuur laten zakken tot weer ongeveer 90 graden (nog geen 10 minuten), en toen durfde ik het weer aan om terug naar de stalling te rijden. In deze nog geen 5 minuten schoot de temperatuur weer omhoog naar boven de 120 graden.

Gisteravond ben ik weer opnieuw gaan rijden om te testen wat er nu loos is. Wanneer ik de auto koud start staat de watertemperatuur netjes op het koudst wat het klokje aangeeft. na starten stijgt de temperatuur zienderogen. Ik heb een klein blokje om gereden maar de temperatuur schoot weer richting 120+ dus ik durfde niet te ver. Ik heb vervolgens aan de koelslangen aan 2 kanten van de motor gevoeld. Beide waren warm wat voor mij betekent dat de koelwaterpomp gewoon functioneert. Ook de radiator was warm (maar niet heet, mijn hand kon ik er gewoon tegen houden), wat voor mij een extra bevestiging was.

Ik begrijp nu niet water aan de hand is. Een defecte sensor zou kunnen, maar ik zou dan verwachten dat hij vanaf het begin al een rare waarde aangeeft. Maar omdat deze wel netjes op 0 begint twijfel ik hieraan. Een defecte waterpomp lijkt het mij ook niet, omdat ik voel dat de slangen en radiatoren netjes warm worden. De thermostaat kan het volgens mij ook niet zijn, omdat de thermostaat er enkel voor zorgt dat 1 van de 2 radiatoren buiten werking wordt gesteld. Als die al vast zou zitten zou hij naar mijn idee met 1 van de radiatoren niet de temperatuur zo snel op kunnen laten lopen.

Wie kan me van tips voorzien? Ik hoop dat het snel opgelost kan worden. Ons busje gaat waarschijnlijk binnenkort in de verkoop, en over 3 weken (met pasen) wilden we er voor de laatste keer meer weg. Het zou enorm zonde zijn als die laatste trip niet door kon gaan...

Note: het betreft een sensor welke ik zelf heb ingebouwd in de koelwaterleiding nabij de waterpomp met behulp van een alumunium adapter.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 22 maart 2018, 00:34 

Thermostaat is ws defect/zit vast

Hebben wij gehad met een Renault ooit. Bleek het rubbertje waarop de thermostaatklep zit tijden opwarmen losgekomen te zijn en zich over het klepje heen gevouwen te hebben. Ging veel te weinig water over de radiator. Dan sta je inderdaad na 5 minuten met een kokende motor.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 22 maart 2018, 11:03 

Radiator A die wel water krijgt. Is dat die voor de binnenverwarming van de auto? En zo nee. Hoe is het formaat ten opzichte van radiator B die vanuit de thermostaat water zou moeten krijgen?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]