Forum Fiatclub.nl

Het nieuwe forum van Fiat Club Nederland
Het is nu 23 okt 2018, 07:31

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 71 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 27 maart 2018, 11:54 

Gaan die euronormen ook op voor motorfietsen dan? Want zijn er op 2 wielen niet nog 2-takten gebouwd tot ergens halverwege de jaren '00?
De 33 kan door de keuring met 3,5% CO en is met '91 als bouwjaar nog van voor Euro 1.
Toen had je wel/niet U9 afhankelijk van of je een katalysator had toch?

0,51 %CO? Da's flink arm! Maar dan nog kan dat toch geen euro 6 zijn? Dacht dat euro 6 de CO waarde aangaf in ppm.

Verneveling is leidend voor de fijnstof uitstoot. Fijnstof (of grof, in ouwe diesels) is gewoon roet. Brandstof die de tijd niet heeft gevonden om te ontbranden. NOx is een temperatuurdingetje.
Er vormt altijd bij een verbranding wel een klein beetje, er zijn bijna geen brandstoffen zonder stikstof component. Zelfs in Aardgas zitten wat ppm's stikstof verstopt, die vinden bij verbranding eerder een Otje dan een andere N en zijn zo soort van je basislast NOx. Daarnaast ga je vanaf een graad of 1100 of 1300 exponentieel NOx-en vormen.
Daar komt volgens mij de hogere injectiedruk om de hoek kijken, Meer compressie-> hogere injectiedruk nodig-> krachtiger verbranding bij hogere temperatuur -> meer NOx, minder verbruik.

Het staat er echt in je lijstje.. 1% CO en 0,1% Koolwaterstoffen. Daar schrik ik eigenlijk wel van. Hoe kunnen bouwers daar nou niet aan voldoen? Naja, het probleem zal daarin wel de NOx en fijnstof component zijn.

De waardes bij Euro V en 6 zijn hetzelfde? Krijg je euro 6 zeker pas als je de juiste trucjes inbouwt ten opzichte van een Euro V motor?
Dat je een superschone motor bouwt maar deze niet euro 6 is omdat ie bijvoorbeeld die vermaledijde EGR niet heeft. Of geen adBlue tankje of noem nog maar eens een flutsysteem.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 27 maart 2018, 15:08 

Nou.. ehm.. :
Afbeelding

De 500 zou in ieder geval in relatieve zin minder CO uitbraken, of dat in absolute zin ook zo is hangt af van het volume uitlaatgassen dat ie uitbraakt.
Komt het verschil in PK tussen de 2 door 40 jaar ontwikkeling in stromingsleer, mengtechnieken, smering, lagering, temperatuursbeheersing en beheersing van de ontsteking en is het zodoende domweg een verhaal van efficiënter draaien op dezelfde benzine of verbruikt de 500 meer peut?

Verbruiken ze strak even veel benzine dan bepaald het volume uitlaatgassen welke er in absolute zin minder uitstoot. In dat geval zou de 500 wel ruim 3 keer meer lucht moeten pakken en door de uitlaat naar buiten moeten persen met 1%vol.CO om ongeveer op dezelfde CO (massa) uitstoot te komen als de 127 die 3,5%vol.CO uitstoot.

Is voorgenoemd 500-tje een 1.4 met een turbodruk van 1Bar overdruk dan stoot ie meer CO uit. Dan komt ie namelijk door het dubbele slagvolume op dubbele druk op 4 keer meer uitlaatgassen uit.

Maar voor alles liever of kleiner gaat zelfs advocaat van de duivel spelen niet meer op ;)

Daarnaast betwijfel ik dat Euro6 motoren ook echt die 1% CO uitstoten. Loop op het werk met persoonlijke gasdetectie, die slaan alarm bij 25 ppm (0.025%). Daar liep ik ooit eens ergens mee rond toen er aan de overkant van de straat een oude golf startte met zijn kont naar me toe, een paar tellen later sloeg de meter groot alarm. Golfje was van het tijdperk 3,5% CO(of 2,5% laten we verder even in het midden).
Loop ik nou op het werk achter een startende of draaiende citygo of iets anders van dat tijdperk langs geeft die meter geen kik.
Hang ik de meter praktisch in de uitlaat van de Transit (die 0,5% zou mogen doen) dan moet ik even geduld oefenen maar dan zakt uiteindelijk de O2 sensor in.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 27 maart 2018, 18:22 
Te bizar dat wat iedereen op zijn ouderwetse boerenklompen aanvoelde, nu dan eindelijk naar boven komt! Nu heeft er dan een rechter uitspraak gedaan, wat heeft dat voor invloed op nieuwe wetgeving? Gaat men eindelijk het licht zien? Of steken ze hun kop nog verder in het zand?

BerichtGeplaatst: 27 maart 2018, 19:25 

Iemand schreef: Maar de 500 draait ook efficienter.
Klopt mijn aanname dan dat dat de reden is dat onze Twinair Turbo erg efficiënt draait? Ik denk dat te begrijpen aan de hand van bovenstaande daar het vrij lang duurt voordat de verwarming begint te werken in de wintermaanden. Mijn redenatie is dan ook: hoe efficiënter een motor draait, hoe minder warmte wordt opgewekt. Klopt dit? Als dat zo is dan snap ik ook dat in sommige landen er in de Twinair een electrisch verwarmingselement ingebouwd is. Of zijn het toch gewoon die twee cilinders minder ten opzichte van de viercilinder? :?

Profiel  

BerichtGeplaatst: 27 maart 2018, 19:33 

Dat screenshot van me was de data van mijn eigen auto :p kenteken enzo is er allen net buiten gevallen. Ging meer om de eindeloze rij 'niet bekend, niet geregistreerd'.

Dan zeiden we toch hetzelfde net? Alleen dan vanuit een andere hoek.

Zet je een antieke 2 liter tegenover een moderne V8 zal het wel ongeveer hetzelfde uitpakken.

Ben trouwens stiekem wel benieuwd hoe zuinig een moderne auto wordt als je alle irrelevante elektronica eruit schroeft. Heb van horen zeggen dat een moderne BMW 400 kilo computer en bedrading extra aan boord heeft ten opzichte van begin jaren 90. Maar ze wegen ongeveer hetzelfde.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 27 maart 2018, 23:41 

Echter, als dat zo is wat jij zegt heeft dat invloed op maar 1 ding volgens mij: de knipperlichten? Tenminste, als ze werken met een bi-metaaltje dat door weerstand warmte genereert? Gevolg is sneller knipperen of juist langzamer. Maar als je een pulssignaal krijgt rechtstreeks vanaf de ECU is dat probleem er ook niet. Zo lang het voltage gelijk blijft moet de wattege afname niet uit maken mits de kabels niet te dun zijn? Voor zover ik weet moet ik een koplampwattage niet gemeten worden? Het signaal dat je lamp kapot is gaat alleen wat doen als er geen enkele stroom waarneembaar is (kapotte lamp)?

Oh John, deze kan jij vast en zeker inschieten :roll:

Lang leve het CAN BUS Systeem Heeft minder bedrading nodig daar 1 draad meerdere functies heeft Bijvoorbeeld het voeden van een koplamp en tegelijkertijd controleren of die lamp het ook doet.......
(Spanning leveren Stroom Meten) Als dan het Wattage niet klopt word de waarde van de stroom anders....... wel Spanning en géén Stroom is Lamp stuk indicatie

Wil me hier nog wel eens wat meer in verdiepen Maar ik denk dat het in grote lijnen op deze manier werkt
Als er iemand denkt dat het anders werkt.....Haak aan zou ik zeggen!

Profiel  

BerichtGeplaatst: 27 maart 2018, 23:50 

Dank voor je antwoord. Het is dus wel wat complexer dan ik me zo had voorgesteld, zal ook weer eens niet :D .

Profiel  

BerichtGeplaatst: 28 maart 2018, 04:27 

Iemand schreef:

Punt is en blijft dan: meten is weten, maar dat moet op individuele basis gebeuren. Maar ja, dan zeggen we in feite hetzelfde. Denk dat ik nu een keer niet goed gelezen heb :oops:

Haha, geen probleem toch :)
Zolang we vriendelijk, zakelijk of iets daar tussenin blijven kan er gerust aangegeven worden dat er iets is gemist of verkeerd geïnterpreteerd. Het blijft toch lastig de achterliggende gedachte tussen de regels door te lezen.
En we maken het elkaar ook niet altijd even makkelijk, een technische uitleg wordt al snel een hele lap tekst ;)

Dacht ik net nog aan, over uitlaatgasvolume. Mijn vader heeft een MGB roadster. Superleuk ding, Amerikaanse uitvoering dus helaas met plastic bumpers en een toevoeginkje om in Amerika toegelaten te worden wegens de daar geldende strengere normen voor alles buitenlands (in 1979 dus al :P )
Dat ding heeft een zuigercompressortje op de uitlaat staan, aangedreven door een V-riem. Met als enige doel extra lucht in de uitlaat te pompen om de gassen te verdunnen.

En het is inderdaad gewoon waar, de hoeveelheid uitlaatgassen die je eruit ramt is afhankelijk van het vermogen dat je vraagt. Je kunt niet eindeloos lucht de motor in trekken in de hoop je uitstoot te verdunnen.

Al hebben Mitsubishi met hun GDI systeem en VAG later met hun FSI wel een poging daartoe gedaan. Op zo'n manier inspuiten dat alleen rondom de bougie er een mengsel hangt in de juiste verhouding en daarbuiten een veel te arm mengsel.
Minder brandstof/ meer lucht (net hoe je het zien wilt) de cilinder in en toch niet pingelen.

Blijft staan dat ik benieuwd ben wat eruit komt als je een moderne auto stript van alle 'luxe' toevoegingen of een ouderwetsere auto nabouwt met moderne materialen. De 33 zou met modern staal zomaar 300 kilo lichter kunnen worden. Komen er weer 30 kilo's bij voor airbags, 2 kilo voor het ABS systeem als je die van KTM leent. Zo'n 3 of 4 pitter turbo ecotufje en de daarbij komende sensoren en andere randmeuk als cat en EGR met 6 bak in de lengte zullen wel pak em beet hetzelfde wegen als de oude combinatie en zouden nog wel moeten passen ook.

Blijft over: een knappe 4-zitter met kofferbak waar meer dan 1 krat bier in past van 660 kilo. Die moet dan toch wel 1 op 24 kunnen rijden?
En met 70 PK zit je dan al voorbij de 100pk/ton, met 90 pk is het al een scheurijzer.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 28 maart 2018, 04:40 

Even gauw tussendoor, als ik er aan denk gooi ik zo de brommer even de nieuwe Zeeweg op. Die heeft een paar jaar geleden ledjes op de middellijn gekregen en de lantaarpalen zijn tegen de vlakte gegaan. Ben niet heel wild van het lichtbeeld met de lamellenkoplamp en ga als ik eraan denk daar even een fotootje van schieten op een stikdonker stuk weg.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 28 maart 2018, 14:25 

Nou ik heb me de afgelopen jaren te druk gemaakt met het proberen de buizerd op de foto te krijgen en niet naar de omgeving gekeken...
De lantaarnpalen staan nog en rond wachtwissel staan ze aan :roll:

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 71 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]