Forum Fiatclub.nl

Het nieuwe forum van Fiat Club Nederland
Het is nu 18 jun 2018, 19:11

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 71 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 22 maart 2018, 21:23 

Giovanni -24V schreef:
Die heb ik er in zitten. En in de Punto heb ik een brilletje met gele glazen liggen. Iederéén geel licht :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Jah, ook een oplossing... :lol:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 23 maart 2018, 15:08 

Of het er wel bij past of niet zal me eerlijk gezegd jeuken, zie gewoon graag waar ik heen ga :mrgreen:
Het was me voor de led pitten op de brommer nooit opgevallen dat stoplichten een reflectorstreep hebben. Nu kan ik daarmee de bewegwijzering 3 kruispunten verder aflezen. Nadeel is wel dat het ineens opvalt hoe verschrikkelijk veel verkeersborden overal staan. Eerder keek ik daar hooguit met een half oog naar en bleef de aandacht bij wat er al dan niet bewoog in de berm en op die zwarte strook voor en achter me.

Zo'n situatie waarbij je hele overzicht wordt weggenomen door groene stoplichtleds ken ik trouwens ook, hierzo:
https://www.google.nl/maps/@52.4775937,4.6426386,3a,75y,253.22h,92.7t/data=!3m6!1e1!3m4!1spReZ6khFvjGXyv68GDeytA!2e0!7i13312!8i6656
(hopelijk werkt dit)
Die stoplichten staan er pas 3 jaar, daarvoor is het 40-100 jaar een onbewaakte oversteekplaats geweest. Fietsers en voetgangers stellen zich in beide richtingen op achter het stoplicht, dat vol groen in je giegel schijnt als je op zoek bent naar bewegende dingen die nog wel eens een obstakel kunnen worden en daarmee erg slecht zijn voor je lak.
Ze worden niet belicht door de straatverlichting want daarvoor is de bebossing te dik.
En omdat het 40 jaar lang onbewaakt is geweest trekt de buurt zich bijzonder weinig aan van rood licht. Op deze kruising geldt dus: loud pipes save lives.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 24 maart 2018, 14:13 

Djorn : "Nadeel is wel dat het ineens opvalt hoe verschrikkelijk veel verkeersborden overal staan."

Daar moest ik even om lachen. Met mijn 'nieuwe' Seicento met Xenon-licht, dacht ik eerst ook dat de lampen verkeerd stonden afgesteld en dat ik iedereen verblindde. Met de 127 had ik nergens last van; zag alles prima met het originele (zwakke) licht. Nu kan ik niet meer voorbij een verkeersbord kijken, zo erg reflecteert dat.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 24 maart 2018, 16:13 

Ook niet helemaal ideaal natuurlijk, dat niet veel verder kunnen kijken dan het eerstvolgende verkeersbord :P
Vraag me wel af waar dat grote verschil met halogeen vandaan komt. vaak genoeg stonden die borden toch ook gewoon in de lichtbundel maar reflecteren ho maar.
Grootste 'hè? moment' bij de eerste rit met led was die witte border om verkeerslichten. Die sprongen ineens uit de duisternis.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 26 maart 2018, 13:28 

Led is veel efficiënter dan wolfraam of halogeen daarmee heb je gelijk. Maar denk dat het voor de rest net iets genuanceerder ligt. Een èchte 60 watt ledlamp zou 8000 lumen moeten geven: http://www.bouwlamp.net/led-60w-klasse-2-eurolux/
Kan verder op de doosjes niet vinden hoeveel watt in licht wordt omgezet in de lampen die ik heb maar laten we even nattevingerwerken dat 15 of 20 watt licht wordt bij de led.
Dan is er nog die voet met koelribben, bij sommigen zelfs met een actieve fan. Die dient er volgens mij voor om zoveel stroom om te zetten in warmte en daarmee te vernietigen dat de lampen als 1 op 1 vervanging te gebruiken zijn bij moderne auto's zonder dat de auto denkt dat er een lamp stuk is.
Die zou bij een halogeen naar led wissel zien dat er ipv 120 watt naar de voorkant nog maar 30-40 watt naar de voorkant gaat en in storing vallen.
Dus zit er een stukje weerstand in dat de resterende 80 watt opvreet en als warmte afstaat naar buiten zodat je storingsvrij blijft.
Wat je dan overhoudt is een lamp van 20 watt led licht die meer produceert dan zijn 60 watt halogeen broertje maar de overige 40 watt wegstookt in warmte om de auto storingsvrij te houden.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 26 maart 2018, 16:54 

Die bouwlampen waren voorheen 1000 watt halogeen, werden ook zeikheet. Nu nemen de firma's 100 watt led bouwlampen mee, geeft evenveel licht.
Dat karretje van mij is zit zonder controlesysteem, was toen een vrij dure optie. Nou is het maar een gok van mijn kant af hoor, maar het meest eenvoudige om te meten is de afgenomen stroom, ampere metertje.
En dan kan die bepalen afhankelijk van hoe de boel gezekerd is welke lamp er stuk is.

Is links en rechts apart afgezekerd en knapt het achterlicht dan geeft ie storing want er mist... pff de hoeveelheid amperes die hoort bij een 20 watt bolletje. Knapt de koplamp dan ontbreekt er dat amperage horende bij 60watt.

Vervang je die 60 watt halogeen koplampen door 60 echte watt led's dan rij je met een draagbare zon en wordt je van de weg af geplukt. Dus een bedrijf dat led vervangers voor H4 maakt en die ook echt 60 watt sterk maakt raakt zijn spullen niet kwijt, want onbruikbaar.

Maak je als bedrijf 20 watt H4 lampjes led dan zijn de bestuurders van antieke karretjes blij. Meer licht, minder stroomverbruik.
Maar de bestuurders van modernere auto's worden horendol van de foutmeldingen. Bij VW en Ford is dat een dingdong gevolgd door een beeldvakje tussen de tellers. Bij Renault kan dat een dingdong zijn gevolgd door een gesproken waarschuwing. Elke start weer..

Dus die raak je als fabrikant ook niet echt lekker kwijt, want niemand heeft zin zijn boordcomputer te herprogrammeren om de nieuwe lampen te herkennen.

Dus zal je een trucje moeten uithalen, gelijke stroomafname maken d.m.v. een soort kachelweerstand voor de lamp aan een heatsink zodat het opgenomen vermogen weer 60 watt wordt, waar de computer blij van wordt en het afgegeven licht mer en beter is dan de halogeen pit die vervangen wordt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 26 maart 2018, 18:43 
De auto's die ik gereden heb met indicator voor kapotte lampjes, hadden dat systeem alleen op de stadslichten voor, de achterlichten met kentekenverlichting en de remlichten. Geen dim of grootlicht dus.

Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 26 maart 2018, 21:40 

Giovanni -24V schreef:
De auto's die ik gereden heb met indicator voor kapotte lampjes, hadden dat systeem alleen op de stadslichten voor, de achterlichten met kentekenverlichting en de remlichten. Geen dim of grootlicht dus.

Dan denk ik dat ik ernaast zit ;)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 26 maart 2018, 21:55 
Dat hoeft natuurlijk niet persé Doj. De laaste auto die ik had met dat systeem was uit 2010. Ook alweer 8 jaar geleden inmiddels, dus wie weet wat er nog weer veranderd is sindsdien.

Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 27 maart 2018, 08:23 

Tja, aan de vorige werkbus is alles stuk gegaan behalve de koplampen dus geen zekerheidje en van de bus daarvoor kwam de kapotte koplamp als een complete verrassing dat we het terrein af moesten en aangehouden werden.
Maar die deed het na een klap op zijn harses weer en was een bus van omstreeks 2010 dus vergelijkbaar met jullie ervaringen.

Tegenwoordig zijn er wel al meer auto's met af fabriek alles led behalve de koplampen, da's meestal een optie.
Die wandelende of rupsende oranje ledstrips als knipperlicht word ik dan wel weer een beetje flauw van.

In ander nieuws: het huis waar er van de 4 motorvoertuigen voor de deur er welgeteld 1 aan een euronorm voldoet krijgt as we speak panelen op het dak. Er was ons wijsgemaakt dat er een kabel van zolder naar de meterkast getrokken moest worden daarvoor.
De mannen die de boel komen leggen waren dolblij met de wasmachine groep op zolder, dan kan de omvormer daar lekker naast en op. Scheelt een hoop geklooi in een huis dat blijkbaar ontworpen en gebouwd is zonder kabel en leidingen goot. Mooi alles in beton storten, lekker snel :|

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 71 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]