Forum Fiatclub.nl

Het nieuwe forum van Fiat Club Nederland
Het is nu 23 okt 2018, 08:07

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 25 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 02 feb 2018, 09:45 
Offline

Geregistreerd: 01 feb 2018, 09:42
Berichten: 22
Hallo iedereen,

Door een samenloop van omstandigheden (een goede daad voor de buurman), ben ik in het bezit gekomen van een Fiat 126P. Ondanks mijn gebrekkige kennis van verbrandingsmotors toch meteen verliefd op de charmes van deze kleine auto.

De wagen was 12 jaar geleden al een keertje volledig opgemaakt, maar na opnieuw een decennia in een open schuur toch weer wat vervallen. Verwaarloosd achtergelaten in een schuur, maar eigenlijk toch nog in een redelijke staat na een grondige poetsbeurt.

Met wat anderstalige handleidingen in de hand en Google in de andere, onderneem ik momenteel een poging om de 'machina' aan de praat te krijgen.

In volgorde : bougies vervangen, bobine vervangen, bougiekabels vervangen, vis-platines in de delco vervangen, condensator op de delco vervangen, voorontsteking goed gezet, opening op 0.5mm gezet, carburator ultrasoon schoongemaakt, benzine nagekeken, maar nog steeds geen enkele "plof". Ik ruik benzinegeur.(die uit de uitlaat komt ?) Wanneer ik de bezine terugloop van de carburator afleid naar een afvoerbakje, zie ik heel wat benzine terugvloeien, na 30sec doorstarten verzamel ik 100ml. (Ik weet niet of dat normaal is of niet) Eén enkele keer had ik een luide knal, waarschijnlijk door de ophoping van bezine en toch éénmalig een goede ontsteking ?

Wanneer ik de bougies uitdraai, op de bougiekabels laat steken en ik hou ze tegen de massa terwijl ik probeer te starten, vonken de kaarsen naar believen....(Zou het kunnen dat er iets is met het gat waar de kaarsen in moeten ? Dat de bougies niet diep genoeg vallen ? Vol zitten met iets anders ?) De bougies lijken me ook niet nat te worden.

Heeft iemand een tip of kan iemand een richting aangeven waar of hoe ik dit moet beginnen ontrafelen ?

ps : ik heb weet van de elektronische 1-2-3 ignition, maar zou dit evenwel kunnen helpen ? Dit ding kost 200€, op zich geen probleem, maar ik had verwacht dat de motor ook op de oude manier zou moeten starten én draaien.

Bedankt om hier eens over na te denken.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 02 feb 2018, 11:05 
Offline

Geregistreerd: 02 dec 2014, 01:14
Berichten: 789
welke kleur hebben de vonken aan de bougies ?


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 03 feb 2018, 07:43 
Offline

Geregistreerd: 01 feb 2018, 09:42
Berichten: 22
Hallo iedereen,

Bedankt voor de reacties. Ik ga jullie tips morgen uittesten.

ivm het verdelerhuis : Het verdelerhuis is er ansich niet uitgeweest maar de verdelerkap wel maar kan er niet verkeerd op vanwege het nokje. Op de verdelerkap staan de cilinders aangegeven als 1 en 2. Maar wat is het cylindernummer aan de kant van de bougies of het motorblok? is nr 1 het dichtst naar het achterste van de wagen of omgekeerd ? (just to make sure.)

Wanneer ik start met de luchtaanvoer van de carbu eraf, en ik wissel de bougieskabels om, is er één situatie waar ik de benzine bovenuit de carburator zie vliegen, wanneer ik dan de kabels omdraait, doet ie dat niet.... maar wat is nu dan de juiste situatie ?

Ik gebruik nog altijd de originele mechanische benzinepomp.

De vonken zijn fel wit.

Ik zie op YouTube oude filmpjes waar men tot 30-45sec het starten aanhoudelijk probeert, zolang probeer ik het meestal niet, is dat een must ?


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 03 feb 2018, 09:21 
Benzinedamp hoort de carburateur niet aan de bovenzijde te verlaten natuurlijk. En wat je op youtube gezien hebt is juist. Gewoon doorstarten! Maar alleen als je zeker weet dat de ontsteking op tijd staat.


Omhoog
  
 
BerichtGeplaatst: 03 feb 2018, 10:29 
Offline

Geregistreerd: 01 feb 2018, 09:42
Berichten: 22
Misschien nog even kort : hoe herken ik duidelijk een verzopen motor ? (Buiten dan een overdreven benzinegeur ) (Sorry voor mijn onwetendheid)


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 03 feb 2018, 10:42 
Natte bougies.


Omhoog
  
 
BerichtGeplaatst: 03 feb 2018, 10:50 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 02 aug 2017, 13:09
Berichten: 144
Die bougies bleven droog, stond eerder.

Lekkere verse benzine, want benzine van 12jaar oud mag compleet naar het chemo afval depot
Probeer eens kleppen stellen.(eerst de benzine)

Gr. Wim.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 03 feb 2018, 11:00 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 02 aug 2017, 13:09
Berichten: 144
Je kan met een gasbrandertje met flesje gas, propaan of wat ook even proberen te starten.
Luchtaanzuigbuis van de carb er af, ivm ophoping van gas in filterbehuizing.
Houd het brandertje +/-2cm van de carb opening, laat een weinig gas lopen en een ander direct starten.
Je merkt vanzelf of er meer of minder gas moet komen als hij aanslaat.
Knijp vooraf wel de benzineslang dicht.
Laat geen gas ophopen.
Of giet een beetje verse peut in de carb. Hoor je ieder geval of ie wil aanslaan.
Met het gasflesje kan ie even langer draaien, hoor je direct hoe de motor verder draait.

Gr. wim.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 03 feb 2018, 12:23 
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:


Omhoog
  
 
BerichtGeplaatst: 03 feb 2018, 15:45 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 02 aug 2017, 13:09
Berichten: 144
Let op: het advies van Wim is niet geheel zonder gevaar. Bij backfire is gelijk de kou uit de garage en kun je nieuwe wenkbrauwen bestellen.


Nee dat valt wel mee.
Je ruikt het toch.
En gaskraantje open pas zodra een ander begint met starten.
In principe zou de motor direct willen aanslaan.

Gr. Wim.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 25 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling