Forum Fiatclub.nl

Het nieuwe forum van Fiat Club Nederland
Het is nu 15 aug 2018, 01:03

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 12 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Croma Turbo houdt in.
BerichtGeplaatst: 21 jan 2018, 21:05 

Hallo!

Onlangs hebben wij een Croma Turbo uit '91 opgehaald. Onderweg constateerden we dat de Croma inhield. Wij hebben daarop brandstoffilter, bougies en bougiekabels vervangen, maar het euvel is nog niet verholpen. Inhouden gebeurt als je ineens op het gas gaat. Geleidelijk het gas steeds verder indrukken gaat gewoon prima. Iemand tips ?

Alvast bedankt!

Groeten Jurian

Profiel  

BerichtGeplaatst: 23 jan 2018, 11:20 

We weten het niet echt. Het frappante is dat een vriend van me een Lancia Thema 16V turbo heeft, die ook wat (hetzij minder) inhoudt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 23 jan 2018, 12:35 

Goeie tips, ik ga het doorgeven ;-). Iets simpels als knappe brandstof erin en km's maken, hebben wij ook al bedacht. Wij kochten de Croma in kwestie nadat 'ie voor de winter was weggezet. Ik heb er onderweg al V-power ingegooid (want verse benzine kan wonderen doen en het was op dat moment beschikbaar).

Het is natuurlijk wel een oude auto. Met m'n 75 en m'n vorige Taunus, merkte je het toen ook erg.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 23 jan 2018, 12:46 

Nou ja, als je een auto ophaalt met oude brandstof die inhoudt en je komt na een tijdje een Shell tegen ... dan gaat er V-power in. Als ik de keuze hebt in mijn eigen buurt, dan gaat er in de oudere auto's gewoon 98.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 23 jan 2018, 15:29 

Ik heb me er nooit echt in verdiept, totdat wij in een buurt kwamen te wonen waar alleen Avia's waren. Alle auto's begonnen minder te lopen (een 75, een Taunus en een 155 diesel), totdat ik ergens anders begon te tanken. Omdat ik van een race / rallye team hoorde dat zij ultimate 98 tankte, heb ik dit ook gedaan en sindsdien loopt de boel beter, pakt beter op enz.

Het wordt gewoon trial and error, leuke auto dus zeker de moeite waard!

Profiel  

BerichtGeplaatst: 23 jan 2018, 21:07 

V-power heet officieel 97 ron te zijn, en is een GTL-brandstof, gas to liqiud.... Hoe het werkt ? Geen idee, maar toegegeven de zuigers van een 45 jaar oude GBC 903cc blijven redelijk schoon. Leuker is het tanken van het Duitse V-Power Racing 100 ron... En dit kan je echt wel vernemen, zeker als je motor versleten klepseals heeft en agv hiervan vervuilde bougies zo nu en dan....( 500km/ltr, als je er flink mee ragt.. ) Motor draait super op 100, en V-power heeft geen ethanol....kost ook 7 ct extra... Racing is in Duitsland 1,58-9 ltr... Is is ook nog de 102 van Aral, als ik het goed heb... In 850 niets van vernomen... SS 1430 niet op gereden... Prijs is geloof ik 1,50 in Duitsland...

Benzine die lang staat ruikt op het laatst net als terpentine en krijgt een zeikgeile kleur... Zalig zij die kunststoftanks hebben...dan roest ie niet. Ethanol trekt water aan...de rest kan je raden...

Profiel  

BerichtGeplaatst: 24 jan 2018, 09:48 

Beter is de brandstof van Firezone , competion 102 alleen benzine met een octaan van 102 geen toevoegingen
Gtl is een vervanger voor diesel voornamelijk door Salland olie verkocht en meer milieu vriendelijk

Profiel  

BerichtGeplaatst: 24 jan 2018, 19:02 

V-racing is hier niet te koop, en zeker niet aan de pomp. Inmiddels heeft Shell ook door dat je V-power met een oktaan getal van 97, maar op de pompsticker met 95 ron aan geduid echt niet gaat verkopen aan de sikkeneurige Porsche-piloot... Het verkoopargument vermorzeld de sticker.... "97 ??? Er staat 95 op... " Inmiddels is de V-power op 98 gezet...terwijl mij het maken van alleen Racing beter had geleken... Nog 2 erbij dus...

Wat betreft de kosten, ik stook dit alleen in mijn oude krengen, en die rijden de 5000km per jaar niet... Ik sleep regelmatig 2 of 3 can's mee uit Gross-Deutschland en dan kom ik altijd wel terug op een dag...30 ltr is 250-400km naar gelang tempo en motor.. 5000km kost dan bij 1 op 12 400 x 1,60 = 640 euro... Een motor opnieuw opbouwen of een garage uur is veel duurder... Het is hetzelfde als met Aldi-olie.... NO-GO...
AVGAS is te duur, maar wel zeer hoog oktanig zo schijnt.... In WW2 vlogen de Spitfire fotoverkenners met 120 tot 140 ron als ik het goed gelezen heb... Maar met lood...

Profiel  

BerichtGeplaatst: 25 jan 2018, 12:12 

Ja en ik zag laatst op de pomp bij de Shell dat V-Power ron 95 zou zijn. Bij ons in de buurt kan ook 102 getankt worden... ook leuk ;-)

Profiel  

BerichtGeplaatst: 25 jan 2018, 19:04 

Jurian, er staat inderdaad 95 op de sticker van de pomp, terwijl het daadwerkelijk 97 is, of hoort te zijn... Hoor je de uitleg wordt je al achterdochtig... Het antwoord op de Shell-cursusdagen, waarom V-power in Nederland geen 100 ron kon worden, was : " Voor de NL-condities van stop en go, en filerijden, was dit getal prima ". We vonden het nogal een kul-verhaal, bovendien leek het ons beter voor heel Europa alleen de V-Racing te maken en niet nog een gewoon V-powertje met 97 ron... Het zou te duur worden, was het antwoord.... Vreemd...

Sinds midden Januari topt men op naar 98... hopelijk denkt men aan de sticker....

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 12 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]