Forum Fiatclub.nl

Het nieuwe forum van Fiat Club Nederland
Het is nu 21 aug 2019, 16:01

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 3 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Foutcodes
BerichtGeplaatst: 18 jul 2018, 00:06 

Ben nieuw hier en wil me even voorstellen.

Vanaf mijn studententijd heb ik te maken met auto's, ik heb verschillende autobedrijven gehad die ik inmiddels heb verkocht ( bij één bedrijf ben ik nog betrokken) en mijn passie gaat uit naar klassiekers.
Momenteel rijd ik in een Fiat Croma (kenteken 99-ZL-KX) tot nu toe naar volle tevredenheid. 1500 km geleden moest ik het bobinepakket laten vernieuwen en de bougies.
Kort geleden las ik de volgende foutcode uit P0340 circuit nokkenassensor(CMP) Sensor A bank 2, nadat de auto af en toe begon te schokken, af en toe uitviel en af en toe niet meer startte. De Fiat Croma 2200 2008 heeft helemaal geen nokkenassensor. Bij navraag bij 2 Fiat dealers werd me geadviseerd de krukassensor te laten vernieuwen, maar de eerste weken hadden ze geen tijd. Dus heb ik het zelf gedaan. De betreffende foutcode komt niet meer terug.
De auto valt niet meer uit, start altijd, dus die zaken zijn opgelost, maar het schokken ( slechts af en toe) is er nog steeds. De foutcode die nu naar voren kwam is: P 0131 HO 2S circuit Bank 1- sensor 1- spanning te laag. Ik heb de bedrading schoon gemaakt van de lambda sonde ( achter in de motorruimte op uitlaatspruitstuk) en de stekker met contactspray ingespoten. Het schokken is nog niet helemaal weg maar er komt nu een andere foutcode: P 1133 afgeschermde foutcode raadpleeg voertuig service handleiding.
Die afgeschermde foutcode vind ik nergens terug. Ik vermoed dat het weer over de betreffende lambda sonde gaat??? Wat adviseert U? vernieuwen dat ding en is het wel de lambda sonde op het uitlaatspruitstuk?
Ter meerdere informatie: de 4 bougies zijn perfect grijs ingebrand, de auto heeft ongeveer 170.000 km en alle beurten gehad. Olieverbruik 1 liter op 1200 tot 1500 km.

met vriendelijke groet

Profiel  

Berichttitel: Re: Foutcodes
BerichtGeplaatst: 18 jul 2018, 12:48 

Hoi Italofiel,

Na verloop van tijd wordt een lambda sonde trager en zal daardoor minder accuraat reageren.
Na 170.000Km lijkt het mij geen overbodige zaak om deze eens te vervangen.

Groet,
Jelle

Profiel  

Berichttitel: Re: Foutcodes
BerichtGeplaatst: 20 jul 2018, 13:59 

Goede middag

Bedankt voor het waardevolle advies, sensor op uitlaatspruitstuk vervangen.
Het schokken ook bij stationair draaien is verdwenen.
Heel af en toe schokt hij nog, onder het rijden, snel heel kort één enkele schok.
Moet ik de sensor onder de auto op de uitlaat óók vervangen lijkt je?
Op Duitse fora lees ik dat een Wynn injector reiniger of Petrol EGR bij de benzine doen misschien een goed idee kan zijn

groet

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 3 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]