Forum Fiatclub.nl

Het nieuwe forum van Fiat Club Nederland
Het is nu 18 aug 2019, 16:58

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: remmen (tijdelijk) vast
BerichtGeplaatst: 01 apr 2019, 08:52 

Sinds kort heb een een fiat 500 giardiniera uit 1975.
Ik was een ritje gaan maken, na ongeveer half uur remde de auto af (bij doorschakelen) en na korte tijd begon die ook te stinken en wilde niet echt goed vooruit. Werd snel erger. Toen we hem aan de kant wilden zetten kregen we hem met geen mogelijkheid met 2 mensen weggeduwd, remmen zaten volledig vast. We waren dichtbij onze garage. Toen zoon met echtgenoot terugkwam, halve minuut later, konden we hem gewoon wegduwen. Alle 4 de wielen waren heet. Opgekrikt draaiden de wielen perfect en remden ook goed. Na ongeveer half uurtje weer gaan rijden en deed het verder zonder problemen. Met volgende week een toerrit op het programma maak ik me een beetje zorgen....

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 01 apr 2019, 13:50 

De remmen willen graag een revisie beurtje, dat is wat ze hier mee aangeven.
Enig idee wanneer voor het laatst de remmen zijn gedaan?
Dus niet alleen blokjes, maar ik bedoel rubbers ed.

Het zal ws de toerrit nog wel goed gaan, maar op korte termijn zou ik wel de remmen aanpakken.
En anders even wachten, goede trap op het pedaal geven om te kijken of ze weer losschieten.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 02 apr 2019, 22:13 

Hoi Mariëlle,

Als ik je klacht zo hoor lijkt dit sterk op een verkeerd afgestelde hoofdremcilinder.
De cilinder komt niet geheel vrij wanneer je het rempedaal loslaat waardoor het compensatie gaatje naar het rempotje dicht blijft. Wanneer je remmen iets warm worden zal de druk in het remsysteem oplopen en de remmen dus gaan aanlopen.
Het compensatie gaatje zorgt ervoor dat de overtollige vloeistof altijd terug kan stromen naar je rem reservoir.

Laat dit even goed afstellen voordat je weer op pad gaat want je remmen zullen elke keer warm lopen als je gaat rijden.

Groet Jelle

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 02 apr 2019, 22:23 

Oeps, wat Jelle zegt klinkt beter.
Ik zal het bij mijn eigen auto houden.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 03 apr 2019, 17:08 

Mocht bovenstaande de oplossing niet zijn, vervang dan ook de remslangen. De DOT 4 remolie (zo die in je auto zit) wil de slangen vanbinnen nog wel eens oplossen (zijn van rubber) waardoor ze dicht gaan zitten en de olie ook niet meer terugstroomt. Gevolg: vastlopende remmen. Aan de buitenkant is dan niets vreemds waar te nemen. Dit euvel deed zich voor bij mijn 128. Slangen vervangen en probleem opgelost :mrgreen: Heb maar weer laten afvullen met DOT 3. Lager kookpunt dan 4 (dacht ik) maar werkt beter op termijn is mijn verwachting.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 04 apr 2019, 15:57 

In het relaas wordt niets verteld over de staat van onderhoud, dwz zoals Jeroen reeds zei, wanneer is er voor het laatst aan geserviced ?
Problemen met remmen na een lange periode van stilstand, lees winter is niet echt bijzonder. Bovendien hebben we hier trommels en die kunnen van het staan ook gaan vastroesten in de trommel. Maar meestal krijgt de motorkracht dit wel los.
A) Hoe oud is de remvloeistof ? Hoe ouder hoe meer water is deze en agv dit roest in de remcilinders... Het verouderen van de remvloeistof maakt deze erg donkerbruin tot zwart... Het reservior bij deze oude wagens is echter miniem en diep weg verstopt in de parafaan.
B) Is er sprake van oude vloeistof krijg je vuil in de cilinders, ook de hoofdcilinder. Maar zoals Anne als zei, de remslangen groeien naar binnen dicht, en dat zie je aan de buitenkant niet... Daardoor gaat de vloeistof wel naar de cilinders toe, maar komt niet terug... de druk gaat dan niet weg, en de boel zit vast... Na een tijdje is de druk er wel weer af, maar begint bij de volgende rit, rempoging het hele circus opnieuw....

Tip: Hou bij hou oud delen en vleoistoffen zijn, zodat je dingen kan uitsluiten... Boekje voor de auto maken, olie, filters, remmerij, puntjes etc... met jaar en kmstand noteren...

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 05 apr 2019, 09:40 

Beste forumgenoten.

Ik ben het geheel met Fiat Schmutzfink eens.
Je kunt de remvloeistof ook testen.
Er zijn speciale tools voor (zie foto) die niet duur zijn.
Let op remvloeistof wordt soms remolie genoemd, maar remvloeistof bevat absoluut geen olie, dit zou de rubbers in het remsysteem kunnen aantasten.

Groet Luigi.

Bijlage:
Remvloeistoftester.jpg
Remvloeistoftester.jpg [ 88.94 KiB | 1686 keer bekeken ]

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 05 apr 2019, 15:51 

Potverdikkie Luigi, jij hebt de boel wel goed voor elkaar !! Remvloeistof is grote rotzooi...

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 05 apr 2019, 20:36 

Luigi, je hebt gelijk. Het is géén olie. Ik ben al wat ouder dan de meesten hier en vroeger zeiden we altijd remolie. Is fout natuurlijk maar ja, old habits die hard. :oops:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 09 mei 2019, 09:24 

En ??? Hoe is het afgelopen met de Gardinera ??? Wat was uiteindelijk de oorzaak ?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]