Schuurtje was mooie schoon van een ander project en kon eens lekker aan de slag in het zonnetje. Werkt erg prettig als alles goed schoon is en op zijn plek ligt (niet alles heeft nog een exacte plek, maar dat komt wel). Kan er ook slecht tegen als er veel rommel ligt en wil mijn gereedschap als nieuw houden voor zover redelijk. Uiteraard tijdens loshalen en etc alles goed afgedicht ter voorkoming van vuil.
De spannende gasklep:Gasklep was "redelijk" schoon als zijnde dat deze wel goed draaide en alleen wat vervuiling van vet en zand had, maar luchtgang voor stationair was totaal vervuild met drab. Nu moet ik zeggen dat ik niet exact weet hoe het verder nog intern zit omdat ik de veer naast de klep (en niet van de klep) niet los durfde te draaien. Wellicht een ander keer als ik het werkboek erbij heb. Maar echt leuk om te doen en de klep stelde echt niets voor om los te halen. Bij het volgende rondje wil ik weten hoe die luchtgang werkt en waar dat exact heen gaat. Verder zou ik hem graag helemaal compleet uit elkaar willen halen maar wellicht zitten onderdelen geperst en is dat niet mogelijk. De pakking zelf was wel in orde maar vervang hem later nog wel even.
Injectoren schoonmaken:Nu had ik al bedacht dat er iets mis zou kunnen zijn daarmee, maar echt een goed helder antwoord heb ik niet en dat moet ik later beter uitwerken (hoewel een Scania V8 geluid... cilindertje minder?). Helaas heb ik de injector die echt verschrikkelijk slecht was niet op de film, dat is echt zo jammer achteraf! 1 injector gaf gaf echt een pisstraaltje benzine en pas met goed druk en zelfs perslucht erbij kwam deze pas weer op gang. Niet wetende welke fout daarbij hoort maar wellicht het lean bank verhaal? Ik zal later even het filmpje erbij plaatsen van de eerste injector die ik heb schoongemaakt.
Het was wel even prutsen om de boel los te krijgen en moest echt even goed kijken met alle borgringen en etc. Maar eenmaal doorhebbende hoe of wat stelt het niets meer voor en kan dit i.v.v. binnen no time doen. Benzine heb ik lekker laten klotsen omdat het lekker warm weer was met een mooi briesje, dus dat verdampt zo snel dat ik mij geen zorgen hoefde te maken. Het was met schoonmaken echt heel makkelijk, ik keek domweg opzij toen ik het schuurtje inliep en zag de kit staan en bingo... Paste allemaal perfect op een heel klein beetje lek na wat mij niet interesseerde omdat remreiniger zo goedkoop is. Aaaaaa nee geen remreiniger gebruiken en dan ook nog je rubbers en etc. Geen paniek, ik heb ze schoongemaakt en een neveltje WD40 gegeven omdat ze anders droog stonden en slecht teruggeplaatst kunnen worden. Helaas "moest" ik remreiniger gebruiken omdat geen winkel het juiste had in de buurt en ik nu niet langer wou wachten. Voor de rest klikte ze allemaal netjes op 12v zonder twijfel.
Gevolg:Totaal ander rijgedrag nu en behoorlijk meer pit gekregen, stank is nu ook weg van benzine maar wil nog wel de lambdasondes vervangen. Al met al een 4 uur werk geweest inclusief al het gereedschap weer brandschoon maken en opruimen; een opgeruimd schuurtje en schoon gereedschap is een opgeruimde geest.
Motorcompartiment bekleding:Overal en nergens hing het los en aangevreten door een steenmarter, dus ik heb nu eerst zoveel mogelijk verwijdert zodat het makkelijker te zien is allemaal en geen brandgevaar wil. Volgende keer haal ik echt alles weg omdat het geen nut meer heeft. Wie weet komt er dan een moment dat er heel veel los ligt en ik een nieuw stuk kan lijmen op alles.
LambdasondesOmdat ik best wel de tijd heb genomen voor alles kon ik nu de Lambdasonde voor ook heel makkelijk vinden, ik wou hem even loshalen om te testen en op te meten maar moet dan eerst weer een beschermkap loshalen en de onderste beschermkap van het compartiment losdraaien. Ik stond in twijfel maar had geen tijd meer en moet even een moment plannen dat ik ook direct naar een zaak kan fietsen waar ze die mogelijk op voorraad hebben, ik durf niet online te bestellen omdat ik niet 100% zeker ben wat er in moet.
Elektra oefening:
Zijdelings oefenproject voor elektra gebeuren, dit is een chaos en heel veel kapot of spul wat er niet thuis hoort. Komt van de quad af en ben al een heel stuk opgeschoten vandaag: maandag 28 Maart. Valt mij wel op dat het niet extreem ingewikkeld is naar mijn idee maar geeft super mooie ervaring voor straks. Zit een begrenzer tussen gemaakt (opgevoerd) en een dodemansknop/kabel. Maar het is echt een zooi aan elkaar gelapte kabels.
Hier zat de luchtgang dus echt vol met drab en heb er flink remreiniger en de pistool op gebruikt om schoon te maken, voor de rest vind ik de klep nu eerst prima zo.
Bijlage:
Schermafbeelding 2022-03-27 om 17.50.35.png [ 790.52 KiB | 2413 keer bekeken ]
Leuk om te prutsen als beginner.
Bijlage:
Schermafbeelding 2022-03-28 om 23.12.17.png [ 1.05 MiB | 2378 keer bekeken ]
Werkte prima zo.
Bijlage:
Schermafbeelding 2022-03-27 om 17.46.00.png [ 790.71 KiB | 2413 keer bekeken ]
Dit zijn op een paar stukken na vrijwel alle kabels van het oefenproject.
Bijlage:
Schermafbeelding 2022-03-28 om 23.11.37.png [ 657.07 KiB | 2378 keer bekeken ]
PS: Filmpje plaats ik er later even in en heb even een flinke edit gedaan omdat ik nu tijd had om het netje's uit te schrijven. En echt... dat motorblokje spint zoveel beter nu (heb alleen geen Scania V8 meer).