Forum Fiatclub.nl

Het forum van Fiat Club Nederland
Het is nu 02 okt 2022, 02:22

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 109 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 7, 8, 9, 10, 11  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 27 okt 2017, 15:20 

Eeeeehhhh, er zijn hier geloof ik niet zoveel freubelaars, die perse de hele meuk door elkaar willen mixen .... hihi... die mafkezen kennen elkaar al :lol: :lol: :lol:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 27 okt 2017, 16:09 

Twee deelnemers schreven: Als ik nog even mag topickapen Rita, het volgende. De hele santekraam aan letters die hieraan vooraf gaan heb ik me eigen proberen te maken maar lukt me maar ten (kleine) dele. Ben geen rekenaar weet ik van mezelf. Maar als ik goed gelezen heb is er wel een ideetje bij me opgekomen als gevolg van de hele discussie en ben benieuwd of de kenners er ook zo over denken.
In mijn '77-er 128 Panorama 1100 zit de volgende bak:
1 - 14,61
2 - 9,11
3 - 5,93
4 - 4,25
A - 15,14
Eindreductie is 4,077 (13/53)

In de sedan 1100 deze:
1 - 13,49
2 - 8,41
3 - 5,47
4 - 3,92
A - 15,14
Eindreductie is 3,765 (17/64)
(Bron: Olyslager, voor modellen 1976-1979)

Is, gezien bovenstaande, mijn redenatie juist dat de 4-bak van de sedan zonder problemen geruild kan worden voor de bak van de Panorama, zonder wijzigingen aan het motorische gedeelte? Denk aan nokkenas, carburatie etc.
Als ik het goed begrijp zou de Panorama in de 4e versnelling wat minder toeren gaan draaien, zonder dat dit grote gevolgen heeft voor de rest van de motor én het rijplezier toch? Ik hoor het graag.[/quote]

Je boet in op acceleratie als je dit doet. Maar het moet wel kunnen. Ik heb het donkerbruine vermoeden dat dit gedaan is door het hogere gewicht van de station en hem toch vergelijkbare acceleratiecijfers te geven gelet op belading en dergelijke. Maar wat is je bandenmaat op de aangedreven wielen? Want de versnellingsbakgegevens zeggen me zo niet veel?

Overigens: Wist je dat de Panorama naar alle waarschijnlijkheid harder loopt dan de normale 128 met dezelfde versnellingsbak? Acceleratie is natuurlijk langzamer (gewicht), maar de weerstand van een station met dezelfde vorm als een sedan (met dus een langere daklijn en een afgeknotte achterkant) is in werkelijkheid lager dan die van een sedan. Dat kan zomaar eens 3 tot 5 km per uur uitmaken.[/quote]

Dank voor je reactie. Ik weet dat je goed zit met je vermoeden betreffende versnellingsbakratio en gewicht (lees belading). Joop heeft hier volgens mij ook al eens iets over opgemerkt trouwens. Stel je voor dat je met de achterbanken plat een lading zwerfkeien (woon in Drente :lol: ) moet vervoeren dan is het wel prettig als je de Hondsrug nog lekker kunt nemen. Ik vervoer eigenlijk nooit zware vrachten en daarom dacht ik dat de bak van een sedan wel zou moeten kunnen, zou ik het willen. Acceleratie zal inderdaad minder worden maar ja, ik tour ook maar wat rond voor het vaderland weg dus iets minder belangrijk. Bedoeling is wel nog eens een lange rit (buitenland, Stelvio?) te gaan maken maar dat is nog een beetje toekomstmuziek. Antwoord op je vraag over de bandenmaat: de auto staat rondom op 165-70-13 (af fabriek is dat 145 SR 13). De 165-70-13 zit wel standaard onder de coupé en de special.

Was het niet Volvo die met stationcars meereed in het BTCC? Zal ook we niet voor niets geweest zijn :) . Theoretisch denk ik dat je gelijk hebt maar ik heb het nooit geprobeerd hoe hard 'ie eigenlijk wil wegens gebrek aan vergelijkingsmateriaal. Vind ik ook niet zo belangrijk. Hij moet mooi lopen, goed oppakken en lekker sturen dan ben ik al tevreden, dat doet 'ie dus ook.

Rita schreef:
Anne als ik naar de getallen kijk zijn ze allen langer dus hij zal minder fel zijn en zwakker op hogere snelheid maar wel minder toeren.

Ook dank voor je reactie Rita. Zoals K opmerkte zit dat er dik in! Maar het hoeft morgen niet klaar gelukkig.

Fiat Schmutzfink schreef:
Eeeeehhhh, er zijn hier geloof ik niet zoveel freubelaars, die perse de hele meuk door elkaar willen mixen .... hihi... die mafkezen kennen elkaar al :lol: :lol: :lol:

:mrgreen: :lol:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 27 okt 2017, 19:56 

Er was iemand die schreef: Kijk er is iemand op de hoogte van de feiten: het was inderdaad Volvo in de BTCC die dat truckje heeft toegepast.
Rickard Rydell! Ja, dat was 'm. Kon inderdaad een aardig potje sturen, net als Jason Plato. Mooie tijden. Reed Larini toen ook nog in de BTCC?

Iemand schreef: Mocht je overigens die stelvio gaan nemen, dan zou ik je standaard bak laten zitten, oliekoeler en een expansievat voor de koelvloeistof gaan monteren. Als je hem zou rijden als ik zou doen ga je die nodig hebben :mrgreen:
Mwoah, dat zal wel meevallen; ben een ouwe l*l uit het jaar nul dus heb niet zoveel haast meer :D . Wél een goeie tip trouwens waarvoor dank.
Ook dank voor je antwoord weer. Ik denk dat het met de huidige bandenmaat onder de Panorama wel goed zit; teller wijkt nauwelijks tot niets af van de werkelijk gereden snelheid. Dat denk ik te weten daar ik met de 128 al een prent van oom agent heb mogen ontvangen. Was in de buurt van Alphen a/d Rijn weet ik nog, ik ging een beetje te snel... :evil: . Vermoedelijk heeft de OEM Michelin XZX meer afwijking gegenereerd en heeft de huidige band voor compensatie van dat verschil gezorgd. Is een aanname, geen rocket science.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 27 okt 2017, 22:34 

Misschien zijn die toerentallen leuk bij volle acceleratie ,maar bij gewoon rustig toeren wat ik ook doe met m,n x1/9 wil je niet 70 in 3 zitten ook bij de 60 zit je te twijfelen of je niet naar een ander verzet kan , ik hoef niet altijd sportief te rijden maar meer lekker cruisen
mijn x1/9 mag een sportautootje zijn van vroeger misschien reden ze toen wel veel in de toeren ,maar nu vind ik het meer een lekker open 2 zitter waarvan ik lekker wil genieten ,sportief als ik wil en lekker toeren niet om hard te rijden,

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 27 okt 2017, 23:56 

Dat is ook wel een beetje my cup of coffee Rita. Vroegah, toen ik nog wild en onbesuisd was :mrgreen: kon het me niet hard genoeg gaan en hoe meer toeren hoe mooier, liefst de toerenteller uit! Gang is alles. Maar ja, met de jaren is er iets met vos, haren en streken geloof ik. De haren heb ik nog maar de streken worden minder dus ik snap je helemaal. En toch... ik heb ooit het genoegen mogen beleven in een X te mogen rijden en tja, het autootje vráágt er wel om. Achter je rug schreeuwt signore Lampredi om aandacht en als je 'm dat geeft dan heb je me toch een leuk scheurijzertje onder je derrière zitten! Je zit bijna op straat en daardoor is de snelheidssensatie geweldig ook al gaat het relatief gezien helemaal niet zo hard. De vergelijking met de spreekwoordelijke kart is terecht in mijn beleving. Om een beetje in de sfeer te blijven: misschien een "bedaagde" 128 sedan voor erbij? :lol:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 28 okt 2017, 10:10 

De S in SR is volgens mij de snelheidscode voor 180 km/u, maar de hoogte/breedte verhouding staat er inderdaad niet bij. 100 was het zeker niet, dat was de oude ballonband (diagonaalband). Het stond mij bij dat een radiaalband zonder aanduiding een verhouding van 85 had, maar als ik er even wat op google kom ik 82 tegen, dus wellicht was het toch 82.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 28 okt 2017, 12:05 

de Bandenmaat bestaat uit de breedte hoogte en diameter van de velg . de R is Radial en dan nog een snelheidscodering in s t v en de rest
dus bij 145/70r 13 t is de breedte 145 de hoogte 70 procent van de breedte en de velgmaat is 13 t is tot 190km/h

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 28 okt 2017, 12:16 

wat betreft mijn x1/9 kies ik dus ik dus ook voor dezelfde differentieel . alleen de 4 wordt sterker is nu een overdrive en de 5 voor op de autobaan
als ik ga toeren houd ik van toeren dus lekker naar de 5000 en 6000 ok dan rijd je nog niet hard de beleving is er meer maar op onze hollandse wegen rond de 80km/h ben in je 4 wel het vermogen een beetje kwijt door de overdrive ,terug naar 3 kan maar daarvoor wil ik ook de sterkere 4

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 28 okt 2017, 12:20 

Heb het boek van Gert Hack uit 1969 even erbij gepakt... 135-13 meet bij Pirelli Cinturato 1685mm, de 145-13 1700mm maar Klebers en Germans zijn lager en weer hoger...dus ???
Vind t de moderne uitgave nu even niet, zal wel boven in de kast staan, is ook niet zo leuk....
De motoren zijn uitgelegd als 'revvers ", ze zijn extreem korteslag-motoren en geloof mij gerust... Je pompt ze niet kapot... dat duurt eeuwen. Er stond ooit eens een artikel van een X1/9 bezitter in de AMK of de K & T, en deze deskundige verkondigde luidkeels dat zijn X toch beslist niet boven de 6000 kwam, want dan ging het fout ????? UHU ??? :shock: :shock: :shock: Als FIAT-SOHC fan zou dan haast denken dat deze man ook nog nooit echt gepassioneerde sex bedreven moet hebben, want boven de 6000 begint het leven pas... een ware orgie of ejaculatie aan lawaai en kracht ontvouwd zich als je in 2 of 3 gewoon in een ruk naar de 7000 knalt, en het is zalig om een belager met een vaak grotere motor te zien strompelen om de Lampredi bij te houden...

Wij gaan even terug naar de jaren 90.. Ik ging mee naar een Banger-race in Antwerpen.. Afijn, sigaren mee en daar stonden wij aan de dirt-track... Hey, wat zien ik daar ??? Eeen 128-3p !!! Afijn, ik was dus voor de Fiat ookal was ie maar 1300cc... Een uitlaat pijp stak uit de rechterdeur, en ik dacht, die is organiek, lowbudget racing... Ik werd natuurlijk uitgelachen door de resterende VW & Opel meute in de groep, maar ik wist hoe godsgruwelijk je die Lampredi op zijn flikker kan geven.. Er waren meerdere klasses, en de 3p bleef ze allemaal voor.. Hij won van dikke VW Glof GTI's, 1.6 en 1.8 en ik stond toch wel even te kijken, al zij ik natuurlijk dat dat logische was... De 128-3p was de winnaar in alle klasses op de ovaal... De VW & Opel fans heb ik natuurlijk zwaar uitgelachen en afgemaakt verbaal, want die gave heb ik... God wat een gein, de hoon van het begin, werd een zege die doodgezwegen werd.

Om een Lampredi levend te houden moet je hem gewoon af en toe eens laten schreeuwen, het is en blijft een klein Italiaans druktemakertje, maar hij is een zeer vervaarlijke machine, en ik vond vroeger niets zaliger als het invoegen met Pa's 128-3p op de A-1. Ik rolde met de 1500 de invoegstrook op gooide hem in zijn 3e, keek in de spiegel en liet het beest los... Gewoon door tot 150km/u zonder te schakelen, knipperlicht aan en gaan met de Italiaanse stier... En later die BMW er langs laten en gewoon even aankijken in de trend van " Is er wat ? ". Onbetaalbaar deze ongein...

Cruisen is okay, maar je moet deze motoren niet vervuilen, oftewel gasgeven.... Het nieuwe rijden is dodelijk voor deze machines, gewoon af en toe de handel flink schoonpoetsen.... Bovendien, ze vragen er gewoon om en het is verslavend hem te horen janken...

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 28 okt 2017, 14:28 
Zoals jij het weet te omschrijven Joop........... in één woord FANTASTISCH! Het is net alsof je het over de Alfa 2.5 V6 24V hebt. Ultrakorte slag, toeren maken, schoonbranden die handel! En het blijft maar gaan! Ton na ton tikt ie weg!

Lang geleden eens op Italia Zandvoort een Duitser met een 128 3P in de weer gezien. Een 1.5 Ritmomotortje klaargemaakt en erin gehangen. Stond ie dan tussen alle 2ltr Alfaatjes............ Hoongelach om me heen, helemaal toen ik zei: jongens, de baan is nat! Die Alfaatjes gaan straks spectaculair dwars, maar dat Fiatje rijd er lachend buitenom voorbij met zijn voorwielaandrijving. Nog heel veel meer gelach natuurlijk, maar gaandeweg werd het stiller en stiller! Tot op zeker moment doodse stilte toen die Fiat als eerste over de finishstreep kwam janken. Het bleef stil, zelfs toen ik zei: ik zei het toch? :mrgreen:

Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 109 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 7, 8, 9, 10, 11  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]