Forum Fiatclub.nl

Het forum van Fiat Club Nederland
Het is nu 02 okt 2022, 02:00

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 109 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 26 okt 2017, 10:23 
Offline

Geregistreerd: 07 jan 2016, 10:46
Berichten: 117
en de x1/9 1500
1e 3583
2e 2235
3e 1454
4e 1042
5e 0863
fd 4077 13/53

1300
1e 3583
2e 2235
3e 1454
4e 0959
fd 4077

ypsilon 1400

1e 3909
2e 2158
3e 1345
4e 0974
5e 0829
fd 4071 14/37


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 26 okt 2017, 13:01 
Mooi hè? Dat grasduinen in die gegevens. Alleen zo jammer dat ik al die gegevens van al de oude modellen zo voor het grijpen heb. Maar dat uitgerekend de gegevens van de Punto 176 16V (niet Sporting) de 176 Sporting, de Ypsilon 16V Elefantino Rosso en de normale Ypsilon 16V overal door elkaar aangegeven worden. Ik kan nog geen vertrouwen genoeg ontwikkelen om zeker te kunnen weten welke bak nou waar achter hoort. Zeker is wel dat de gesloopte Elefantino Rosso van vorig jaar een identieke bak had aan de Elefantino Rosso die ik een paar maanden geleden kocht. Ongeveer 4100rpm bij 120. Autoweeksite zegt op beide kentekens dat het 3700rpm moet zijn, maar als ik de Elefantino Rosso opzoek zonder kenteken geeft die site enkel streepjes aan. Geen gegevens bekend.

Zoek ik de Punto 16V op ons kenteken op, krijg ik dezelfde cijfers te zien als van de Elefantino Rosso op kenteken. En dat klopt dus bij de Elefantino Rosso niet, maar wel weer met wat er onder zat zoals wij hem kochten. Dus rara wat hoort nou wáár?

Ga ik bij de Punto 60 kijken, is dat dezelfde bak die bij de Elefantino Rosso aangegeven wordt, maar het niet is. En die 60 bakverhoudingen vind ik totaal niet bij het karakter van de 16V passen. Logisch ook, die 8V geeft zijn max koppel en max vermogen veel eerder af dan bij het piekerige karakter van de 16V.

Dus ofwel Fiat heeft die 16V hardstikke dood gelegd met de bak van de 8V, maar net niet genoeg om stuk te laten gaan. Hoewel, misschien is daar dan eindelijk die beruchte koppakking mee verklaart............ Als dat niet zo is, en het bakje van de 60 8V past wel goed bij de 16V, is het moppakkingprobleem bij ons dus ergens anders door veroorzaakt. De lpg installatie bijvoorbeeld.

De 3.73 bak draait 3700rpm bij 120. De 4.07 zesbak draait 3400rpm bij 120. De 4.07 vijfbak draait 4100 bij 120. Als die 4100rpm bak bij deze motor hoort, snap ik waarom Joop geirriteerd raakt van me. Als de 3700rpm bak bij deze motor hoort, zag ik het slechts 300rpm lager draaiende zesbakje niet als moordenaar van dit motortje. Ik zag alleen maar voordelen van de kortere stapjes in 1 2 3 4 en 5. Hij wordt er gewoon een stuk kwieker van.......

En zo val ik met mijn denkpatroon van het ene in het andere............... Ergens gaat het mis. Maar waar?


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 26 okt 2017, 15:26 
Offline

Geregistreerd: 25 maart 2013, 12:47
Berichten: 1335
In het kader van het milieu tendeert men naar langere bakken, en bovendien steeds laffere nokkenassen.... Fire motoren in de Uno Mk1 en de Panda Mk2 hebben zeer afgeknepen nokkenastijden, en daar is de Lancia-motor iets royaaler bemeten... Vreemd dat jij Jan, niet die doodgewone instructie-boekjes sprokkelt, want daar staat alles in en dit is secuurder dan Internet. Een Autovisie-jaarboek biedt ook altijd veel soelaas. Die koop ik echter al lang niet meer, omdat de mooiste auto's al wel gebouwd zijn... naar mijn bescheiden mening.
Een Punto van 1998 is net zo matig als de 188 variant, en wie weet kan je het ding ombouwen naar de 188-looks... Maar who cares voor de dagelijkse brik... De tuf moet kloppen, dat is alles... Greta heeft ook geen 1.6 meer, maar een 1.8 en helaas past de B4-2litr zo niet op de steunen.. Maar we gaan het bekijken... Ik fabriek wel iets, moet alleen nog een motorsteun hebben, om aan te passen, zolang de oude 1.8 nog wil werken...
Dus kijk op de sloop eens rond naar instructie-boekjes, en je hebt de fabrieksdata in een keer te pakken... Of moet ik dat weer doen ???
Motor met bak gewoon separaat ontwikkelen of uitkiezen, prepareren en dan hop, over in die pre-1998 koets... Beste natuurlijk gewoon een Punto 90 pakken, en dan echt leuk maken... En eventueel eem keer kijken of er een 16V-1.6 in wil... Peanuts...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 26 okt 2017, 16:19 
Fiat Schmutzfink schreef:
In het kader van het milieu tendeert men naar langere bakken, en bovendien steeds laffere nokkenassen.... Fire motoren in de Uno Mk1 en de Panda Mk2 hebben zeer afgeknepen nokkenastijden, en daar is de Lancia-motor iets royaaler bemeten... Vreemd dat jij Jan, niet die doodgewone instructie-boekjes sprokkelt, want daar staat alles in en dit is secuurder dan Internet. Een Autovisie-jaarboek biedt ook altijd veel soelaas. Die koop ik echter al lang niet meer, omdat de mooiste auto's al wel gebouwd zijn... naar mijn bescheiden mening.
Een Punto van 1998 is net zo matig als de 188 variant, en wie weet kan je het ding ombouwen naar de 188-looks... Maar who cares voor de dagelijkse brik... De tuf moet kloppen, dat is alles... Greta heeft ook geen 1.6 meer, maar een 1.8 en helaas past de B4-2litr zo niet op de steunen.. Maar we gaan het bekijken... Ik fabriek wel iets, moet alleen nog een motorsteun hebben, om aan te passen, zolang de oude 1.8 nog wil werken...
Dus kijk op de sloop eens rond naar instructie-boekjes, en je hebt de fabrieksdata in een keer te pakken... Of moet ik dat weer doen ???
Motor met bak gewoon separaat ontwikkelen of uitkiezen, prepareren en dan hop, over in die pre-1998 koets... Beste natuurlijk gewoon een Punto 90 pakken, en dan echt leuk maken... En eventueel eem keer kijken of er een 16V-1.6 in wil... Peanuts...



Neeeeeeeeee Joop! Zo'n ene ben ik niet! Daar ben ik veel te eigenwijs voor! :mrgreen:

Waar ik tegenaan loop is het volgende: alles ouder dan de Punto 176 heb ik op papier. Zelfs van de 176 zelf heb ik ook nog eea op papier. Maar op bouwjaar 1997 stopt het................ Dat kreng van ons is van 1998 en daarvan moet je alles online opzoeken. Iets met online staande dealerwerkplaatsinformatie. En voor zover ik weet moet je daar een licentie voor hebben. Alleen al voor het bedradingsschema van onze Punto, heb ik met een Belgische vriend een tijdje zitten grasduinen achter z'n pc, heeft ie de hele bende naar mij gemaild, ik de printer aangeslingerd en jahoor: een bult papier voor 5 variaties op het bedradingsschema op 1 motorcode op anderhalf jaar productie was mijn deel. Geloof me, jij kan mopperen op Fiat, op zo'n moment gaan we maar geen wedstrijdje ' wie kan het hardst schelden op Fiat' aan. Het kon wel eens zijn dat zelfs jij met ogen als schoteltjes naar mij gaat staren.......... en dan zeg ik het nog voorzichtig.

Gelukkig wad John zo vriendelijk om die hele santemekraam uit te zoeken en uit te printen. Vervolgens heeft Adriaan de rommel uitgezocht en aangesloten, en heb ik in ruil daarvoor zij doorgerotte achterwielkasten gelast.

Dit getikt hebbende, ik vraag mijn Belgische vriend wel even of hij op chassisnummer kan kijken welke bak er in onze Punto hoort. Zo worden we weer op ideeën gebracht!


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 26 okt 2017, 18:47 
Offline

Geregistreerd: 25 maart 2013, 12:47
Berichten: 1335
Heeft je Punto 188 een instructieboekje ? Staan daar die mooie gegevens niet meer in tegenwoordig ? Het zou me niet verbazen...

En nu even iets anders, want dat boekje van mijn oude 127 kwam ik ook nog tegen !!!

VOOR DE ULTRAKORTE BAK VAN DE MARK 1 :
1E 3.636
2E 2.055
3E 1.348
4E 0.977 ( 1e type 0,963)
Rev 3.615
FD 13/61 ( 4.692:1)

Het motorvermogen varieert licht.
De vroege 127 leverde :
47pk bij 6200tpm 45pk bij 5600tpm
6,3mkg bij 3500 tpm idem
9:1 compressie idem
25/51-64/12 Nokkenastijden 17/43-57/3 Nokkenastijden
Topsnelheid 140 + voor beide modellen
Motortype 100GL000, beide.... motorcode voorop de distributiezijde, onbekend...

Let op, de laatste Mk1's hadden vermoedelijk reeds de andere motor, die in de Mk2 dienst zou doen. Maar de wisselbak zou het leven uit de motor nemen, met zijn 14/57 ( 4,071) FD. Deze geknepen variant liep nog maar 135km/u, als hij dat haalde... Zeker niet op vals plat met 4 man erin, zoals ik heb ervaren.. Mijn broer wist met mijn 127, met de korte bak maar liefst 145km/u te halen... met 4 of 5 man erin... De halve gare..

[quote] EN OM HET DRAMA TE VERDUIDELIJKEN DE VOLGENDE DATA !!! [quote]
De 903cc uit de Panda, code 146 A.048 had de volgende nokkenastijden.... 1/36-38/5 De overlap is geslonken van 37 naar 6 graden.... de klep staat nog maar 217 graden open ( inlaat ), bij de Mk1 256.... toch levert ook hier de 903 45pk/5600 tpm...
Ps Bij de Fire motoren is dit nog minder.... UHUUUUUUUUU :shock: :( :( :( :( :cry: :cry: :cry: :cry:


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 26 okt 2017, 19:37 
Offline

Geregistreerd: 25 maart 2013, 12:47
Berichten: 1335
@ Paul : En wat zijn data van Uw gepijnigde 899 cq 903cc... Hoeveel heeft ie nu gelopen, hoe oud is de kop, en bij 100000km zou je de kleppen toch wel 8 keer moeten hebben gecheckt....Check je de speling niet, staat je uitlaatklep te krap... Dat vind ie niet fijn, hij kan zijn warmte niet afgeven aan de klepzetel en uiteindelijk begeeft ie het... Als aan de andere kant de inlaat niet ver genoeg open gaat, wordt het mengsel ook armer. Bovendien kan een nokkenas inlopen op de nok als de speling verdwenen is.... de harde laag op de nok is zo weg...

Hoe zagen de bougies eruit, heb onlangs totaal verteerde bougies uit een Cinq 899 gzien die niet meer wilde lopen... dat waren nog pinnetjes.... Olie verversen mag bij deze blokjes ook om de 10000km.... De Cinq liep overigens nog wel... nu weer VEEEEEL beter...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 26 okt 2017, 22:24 
Offline

Geregistreerd: 05 feb 2014, 14:04
Berichten: 396
Woonplaats: Zuidwest Drenthe
Als ik nog even mag topickapen Rita, het volgende. De hele santekraam aan letters die hieraan vooraf gaan heb ik me eigen proberen te maken maar lukt me maar ten (kleine) dele. Ben geen rekenaar weet ik van mezelf. Maar als ik goed gelezen heb is er wel een ideetje bij me opgekomen als gevolg van de hele discussie en ben benieuwd of de kenners er ook zo over denken.
In mijn '77-er 128 Panorama 1100 zit de volgende bak:
1 - 14,61
2 - 9,11
3 - 5,93
4 - 4,25
A - 15,14
Eindreductie is 4,077 (13/53)

In de sedan 1100 deze:
1 - 13,49
2 - 8,41
3 - 5,47
4 - 3,92
A - 15,14
Eindreductie is 3,765 (17/64)
(Bron: Olyslager, voor modellen 1976-1979)

Is, gezien bovenstaande, mijn redenatie juist dat de 4-bak van de sedan zonder problemen geruild kan worden voor de bak van de Panorama, zonder wijzigingen aan het motorische gedeelte? Denk aan nokkenas, carburatie etc.
Als ik het goed begrijp zou de Panorama in de 4e versnelling wat minder toeren gaan draaien, zonder dat dit grote gevolgen heeft voor de rest van de motor én het rijplezier toch? Ik hoor het graag.

_________________
Koninklijk blauw is niet lelijk.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 27 okt 2017, 10:08 
Offline

Geregistreerd: 07 jan 2016, 10:46
Berichten: 117
Anne als ik naar de getallen kijk zijn ze allen langer dus hij zal minder fel zijn en zwakker op hogere snelheid
maar wel minder toeren
ik wil mijn bak uit de x1/9 verbouwen met behulp van de tandwielen van de x1/9 1500 zelfde differentieel zelfde ronsel in verhouding wel moet ik de dif van de 1300 gebruiken ivm de tripode koppelingen
daardoor houd ik ongeveer dezelfde overbrengingen en kracht maar door de langere 5 rust op hogere snelheid de 4 wordt dan wel korter maar omdat bij de 1300 deze toch al een overdrive is en te kort voor in de stad en zo houd ik meer kracht tussendoor


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 27 okt 2017, 10:51 
Offline

Geregistreerd: 07 jan 2016, 10:46
Berichten: 117
Hoi K

de originele 4bak van de x1/9 was al uitgevoerd met een 4de als overdrive karakteristiek alleen rond de 60 km/h is deze versnelling te lang waardoor je langer in je 3 blijft toeren (de 4 gaat wel naar zijn top al zal ik deze nooit rijden) om doch een beetje rustiger te rijden met kracht wil ik de 4 die korter is daarvoor gebruiken en de 5 voor rust rond de 100 /130 op de snelweg, door hetzelfde differentieel te gebruiken behoud je toch het gevoel van de x1/9


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 27 okt 2017, 11:50 
Offline

Geregistreerd: 07 jan 2016, 10:46
Berichten: 117
ja ok lijkt mij leuk

1300
1e 3583
2e 2235
3e 1454
4e 0959
fd 4077 13/53

1500 is verschil alleen op 4 en 5 dif is het zelfde

4e 1042
5e 0863

bandenmaat 165/70 r13 t

als nu met 50-60 in 4 schakelt zit je rond de 2000 toeren en te weinig put dus terug naar 3


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 109 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling