Forum Fiatclub.nl

Het forum van Fiat Club Nederland
Het is nu 07 dec 2021, 13:14

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 09 sep 2021, 22:54 

Hi iedereen! Ik heb sinds een maand of 3 een nieuwe auto. Een Fiat Punto 188 mk2b 1.8 HGT/Abarth. Ik heb hem voor een prikkie gekocht, dit omdat er wel het een en ander aan moest gebeuren.
-De motor steun en versnellingsbak steun moesten vervangen worden
-De distributieset was 10 jaar over datum
-Een grote beurt was al jaren niet gedaan
-De auto zat vol met lelijke emblemen en stickers
-Er zaten knakentuning spiegels met ingebouwde knipperlichten op de auto met kit gemonteerd, en de zijknipperlichten zat een abarth embleem opgekit, echt slecht gedaan ook.
-De voorgrill was lelijk, er zaten lapjes stof op gekit? Hoedan.

Nouja na een proefrit gedaan te hebben en goed afgedingt te hebben heb ik er een nieuw project bij gehaald dus. Hier onder even wat foto's. Daarna ga ik verder in de reacties.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 09 sep 2021, 23:02 

Zodra ik thuis was eerst even een oliewissel gedaan, nieuwe bougies er op, en even goed geinspecteerd wat niet te inspecteren was zonder brug en dergelijke. Verder geen bijzonderheden, het blok is kurkdroog en de bak ook, en geen roest te vinden! Volgensmij heb ik een ruwe diamant gevonden.

Ik ben toen maar begonnen aan de looks van de auto, want dat was verschrikkelijk zoals je op de foto's kon zien. Mij viel.op dat er blauwe LED mistlampen in zaten, ze deden het alleen niet. Gelukkig was het een easyfix, de kabels waren doorgeknipt (voor de apk misschien?) Maar ach, ik vind ze wel leuk zo, in het blauw!. Vervolgens alle stickers en nep emblemen er af gehaald, en toen aan de spiegel en zijknippers begonnen, dat was veel meer werk dan verwacht! De kit was een hel om er af te krijgen. Hier het resultaat:

Afbeelding Afbeelding AfbeeldingAfbeelding

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 09 sep 2021, 23:10 

Helaas kwam er toen een storingslampje, het uitlezen gaf allemaal diverse errors. Na het uitmeten van de bobines bleken deze goed te werken. Na heel wat gezoek en geluister bleken 2 van de 4 bobines stuk te zijn. Eentje was helemaal dood en de ander liet te weinig brandstof door. Dan maar alles vervangen. Daarna liep hij weer heerlijk! Dus kon ik weer even verder kijken naar het uiterlijk van de auto. Ik wou hem graag wat sportiever.

-bumpers achter de kentekens gewrapt
-kentekens vervangen voor de luxe variant (gele lak liet ook al los)
-kentekenhouders vervangen voor kleinere variant zonder merkje er onder
-bumperlip/frontsplitter gemaakt van eem rubberen strip en er onder gemonteerd
-stadslampjes en dimlicht vervangen voor LED
-Grill vervangen voor embleemloze grill
-De 'fiat' en 'hgt' emblemen verwijderd en de 'HGT' embleem op de voorgrill gezet
-zijknippers vervangen voor dynamische LED variant

Hieronder het resultaat:

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 09 sep 2021, 23:17 

Helaas zuipt de Punto echt heel veel olie, zo'n 3.5 liter per 2 maand. Aanstaande dinsdag ga ik daarom eerst een motorflush doen, en daarna een oliewissel met dikkere olie (10w60 Petronas Selenia Racing). Gezien het blok droog is (alleen klein beetje langs de krukaskeering), er geen rook uit de uitlaat komt, de koelvloeistof helder is en er geen koelvloeistof bij de olie komt, heb ik geen idee waar die olie blijft. Ik heb een oil catch can gemonteerd om te zorgen dat als er prut uit de carterontluchting komt, deze opgevangen word. Ik ben benieuwd wat daar allemaal in zit na een maandje rijden.

Verder heb ik de open luchtfilter welke gemonteerd was vervangen voor een gesloten systeem, en de aanvoerbuis tegen de grill aan gemonteerd. Dit in combinatie met geen warme carterdampen in de luchtaanvoer zorgt voor een stuk koudere lucht. Zie foto's hier onder:

Afbeelding Afbeelding

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 09 sep 2021, 23:23 

De muziek in de auto klonk nergens naar, tijd om de standaard uitelkaarvallende kartonnen speakers te vervangen. Helaas klonk de bass alsnog erg slecht, dit bleek aan de subwoofer te liggen. De schuimrand zat er aan te bungelen van ellende. Gezien het een dual coil subwoofer is, en deze lastig te vinden zijn in de maat die past in de standaard sub behuizing, heb ik besloten deze speaker te 'refoamen'. Leuk knutsel klusje en hij klinkt weer super goed!

Afbeelding Afbeelding

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 28 sep 2021, 21:54 

slim dat refoamen.. onze punto (sound) had ook dat die foam oploste (iets te veel gebast denk ik ;) ) toen de woofer wel vervangen door een andere (die toevallig had liggen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 10 okt 2021, 12:06 

M@rtin 600 schreef:
slim dat refoamen.. onze punto (sound) had ook dat die foam oploste (iets te veel gebast denk ik ;) ) toen de woofer wel vervangen door een andere (die toevallig had liggen.

Ik kon hem wel vervangen, maar kon geen dual voice coil woofer vinden in dat formaat, of ze vroegen er de hoofdprijs voor en vanuit het buitenland (dus inklarings kosten e.d.). Dit werkt perfect en klinkt super!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 10 okt 2021, 12:07 

Nieuwe footoos

Afbeelding

Afbeelding

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 13 okt 2021, 21:13 

Dit ziet er lekker fris uit.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 25 okt 2021, 00:14 

Paul van Hattum schreef:
Dit ziet er lekker fris uit.

Thanks!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]