Forum Fiatclub.nl

Het nieuwe forum van Fiat Club Nederland
Het is nu 18 sep 2018, 19:18

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 24 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 01 maart 2018, 17:19 

Ha Joop heb mij idd ingeschreven voor de NvhO 2018!
En met de mini heb ik ruimte zat hoor, mijn broer is even lang, en in de mini hebben lange mensen veel ruimte.
De binnenkant van de mini is afgekeken van de amerikaanse autos uit die tijd. Paar wielen op de hoeken en de mini was geboren!
M'n broer heeft een mini 1100 special uit '77, mooi houten dashboard erin.

De 124 doet het trouwens wel weer. Achter ophanging zit eronder en doet het prima. Al een testrit gemaakt, rondje sallandsche heuvelrug.
Afspraak is nu dat we de NvhO rijden met de mini, tenzij het regent, dan gaan we met de 124.
De mini heeft last van een lekke voorruit... de rubbers dan...

Verder ga ik 10 maart samen met Paul een kaartlees cursus volgen, ben benieuwd!

Profiel  

BerichtGeplaatst: 01 maart 2018, 19:52 

Haha, dat is dan goed nieuws... en Mini's doen er zeker wel meer mee... Hoop dat het droog blijft, want anders moeten we zo stoken met de kachel in dat prul... Het " kleintje " start met deze vorst en het open filter zonder verwarming niet echt gretig, zelfs niet onder de carport... Moet haar nog wel wassen voor ze kan starten... Heb nog een dikke accu, DIE PAST, gescoord, dus dat gaat er ook nog in... Ergens lekt er nog koelvloeistof... ik denk bij de thermostaatslangen... Buiten veel te koud, eerst die Audi TT van de brug af, dan kan er weer gewerkt worden in de warmte...
Afbeelding
Afbeelding
Verder olie opgetopt, moest nog een ltr bij... Schakelt nu echt perfect, die andere motor was een echte bok... Dit is zalig !! Wel een flinke punch minder power, maar dat is voor de NvhO niet zo erg... Koops jakkert veel te hard, voor het kaartlezen... Elektrische benzpomp werkt prima, vapourlock afgelopen.... Nog even aan de stroboscoop en dan moet ie goed zijn... Ook desnoods voor een trip naar de Mille Miglia... Maar dan in 2019 ! Langs enkele passen, naar Garda-meer en de Passo Bondone... Eens kijken wat " Laura " laat zien met zijn 843cc... WEL KORTE SLAG NU !!!! Maar, moet nog inlopen dus 4500 max ... geen orgies :shock: :shock: . Heel houden zegt Fangio

Profiel  

BerichtGeplaatst: 01 maart 2018, 19:58 

Kaartlezen is niet zo moeilijk, wees geduldig en kijk goed, door de loep !!! Het is haast en stress die je de das om doet... racen is niet nodig... Eigenlijk moet de chauffeur ook een navigator zijn... die weet dan waar hij extra moet opletten... Ik heb het geleerd van Bennie Roetgerink, de rust zelve net als Rutger Kwant... Dat gesodemieter altijd met die door de cabine rondvleigende navigatie-middelen, daar schiet je niets mee op... Letters missen, is erger dan strafpunten voor tijd... Een RC is 30 punt, dat is meestal 15-30 minuten straftijd....
Jeroen, jij bent denk ik wel een goede kaartlezer, je hebt er het geduld voor.. en de aandacht voor details...

Profiel  

BerichtGeplaatst: 01 maart 2018, 21:35 

Een loep! Jemig dat ook nog nodig.
Ik had het idee dat en lampje op m’n voorhoofd en en plankje wel voldoende was!

Profiel  

BerichtGeplaatst: 02 maart 2018, 15:41 

Ach, je doet s'nachts toch bol-pijl ? Dat is vinken, maar ik vind het lastiger dan kaartlezen.... als het mis gaat met bol-pijl is het zo'n een gepuzzel... kaart is voor mij geen probleem, dan weet ik wel waar ik was en ben... Ik rij op merkmalen/fotografisch geheugen...
Paar tips
A) Eigenlijk mag je bord niet van hout zijn, hout breekt lastig in een aanrijding en gaat op schoot in je maagstreek/ ruggegraat. Wees getroost, bij een echte klapperd is die ouwe meuk allesbehalve veilig...een TVR of 850 al helemaal niet... Wees bang, en kijk gewoon goed en met minder haast... tis een spelletje, verder niets. De man met de zeis is altijd aan boord...
B) Neem meerdere pennen mee, bind je vast aan je bord met een touwtje of koop houdertjes voor op het bord. Handig zijn die dingen om je bovenarm, zoals ze in mil.dienst zo common waren... en nu zie ik ze nergens meer liggen... Konden er toch 5-6 in...
B2) Haal een paar kleurstiften bij de Action, om de route te markeren... ( Is kaartlezen... )
C) Neem een loep al dan niet verlicht mee... al is dit meer voor kaartlezen...
D) Extra zaklamp om mee t e schijnen als je iets niet kan zien... anders... er uit...
E) Je gaat 200km rijden, dwz 6 uur zeker... Leeg blaas en darmkanaal idm bij vertrek... Zenuwachtig ben je altijd...
F) Fok jezelf niet op, het helpt niets... Koops is hier erg goed in... Fuck Regularity, kom op zeg... levert geen ruk op...
G) De navigator is de baas, en verder niemand... dus jij bent ook degene die de schuld krijgt als het fout gaat :lol: :lol: :lol:
H) Lees de opdracht goed, korste of... op een korste route, dus goed kijken naar de situatieschets...en handel daarnaar.
I ) Lees het regelement goed door een maak een uittreksel in je eigen taal... neem dat ook mee !
J) Check bij de auto de vleoistoffen en bandenspanning en tief de tank vol bij vertrek, je zult het nodig hebben...
K) Neem tie-rips, gereedschap en iets simpels al een liter water mee, voor lekkende slangen of een vapour-lock in de benzine toevoer...( Pomp koelen )

En een ding ! Rij niet achter andere equipes aan, ze hoeven het niet goed te doen.... De Imp's zijn hier sterk in...veel gas en in colonne de fout in... Rij zelfstandig, en maak je eigen fouten, copieeer niet die van anderen, omdat het zo fijn reed... Wie sneller wil, mooi laten gaan, niet plagen... Net als de Fiat 850, ben je de dreumes...die wordt gejaagd. Tis nie anders...

Noot : Op zaterdagavond is er ook veel jeugd op weg naar het Cafe, dus pas goed op, want met het extra grootlciht zijn het net konijnen, zeker als je 300 watt op de kop extra hebt... Dan ziet de fietser ook niets meer... We rijden bij Zevenaar, ik schat dat we naar Doetinchem koersen, Zeddam, Doesburg, Baak, dus smal en rustig en weinig verkeer op de weg... Duitsland is NO-GO, die hebben geen kaart-ritten, enkel Sternfahrt mit Kuchen in Kolonne..wie damals bis zur Wolga.... Je zult het leuk vinden, het is een aparte ervaring... in volle maan langs de IJssel over de dijk van Zwolle naar Terwolde... mooi hoor. De rest van Nederland zit voor de buis of gaat appen...

Profiel  

BerichtGeplaatst: 02 maart 2018, 17:09 

Ja, ik heb ook een fotografisch geheugen, alleen liggen de foto's door de war!

Haha, je weet het goed op te schrijven Joop!

Profiel  

BerichtGeplaatst: 03 maart 2018, 09:17 

Citaat:
Haha, je weet het goed op te schrijven Joop

Daar zijn de meningen nogal over verdeeld alhier, maar ik ben een waarnemer, een navigator, en die hoort dingen te zien en te registreren...Topic zus, topic zo, ik schrijf en ken vele kanten om een onderwerp te bekijken... Zo nam ik ooit een boek waar in een kelder toen ik 14 was toen ik speelde bij een vriend met Duitse moeder... Boeken, daar stonden ze, mijn passie, door velen genegeerd, in een periode vol met dogma's en " Parteigetreuen " verbrandt, en tegenwoordig amper meer gedrukt, laat staan gelezen of bewaard dor kinderen die hun ouders huis op ruimen... Daar stonden, in 1977, o.a "Mein Kampf " en "Der Rote Kampfflieger "..... Afijn, boek gepakt... Toen kwam de moeder binnen en het boek moest terug in de kast, haha....
Van de week vond ik hem voor 15 euro, op ebay.de... Waarnemen, opslaan en dan zoeken....en vinden, en dan toeslaan... Aas der Azen, ongeslagen door welke piloot dan ook, neergeschoten door luchtafweer, de Rode Baron, Manfred Von Richthofen... Zijn machtige portret kan men aanschouwen in het IWM te London, 80 overwinningen in de lucht. En dan zijn er nog Charles Guynemer en Fonck, Albert Ball etc, etc... Off topic, haha, maar zo mooi... Geschiedenis, beste hobby aller tijden, goed voor en leven met reisdoelen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 12 maart 2018, 12:22 

Fiat 850 loopt mooi, heb nog ruzie met het licht van mijn navigatiebord, maar gaan we morgen mee verder. Het gaskabeltje heeft nog speling, dat moet weg, en ik ga de stroboscoop er nog even aanhangen. De motor is voor zijn omvang best elastisch te noemen, en hangt goed stijf in de rubbers met teflonbusjes...
Ik weet niet of Jeroen kans krijgt \zijn 124 Special te laten meedoen, de Mini is de eerste keus..
Heb getracht de 1000km vol te maken, maar er is teveel te doen, dus voor de kaapse violen km's maken is er dan niet bij... Zit nog maar op 300 of zoiets... maar hij lekt geen olie of koelvloeistof meer en slaat ze er mooi uit.
Maar nog even rustig inrijden, max 4000-4500 rpm... De register is voor dit werk vele malen beter dan de DCNF. Het wordt tijd voor een niet zo wilde nokkenas, en de DCD... op de 903cc. En dan wisselen we hem nog een keer :lol: :lol:
Nog een paar dagen, en dan mag " Laura " alias "Kleintje " zich weer bewijzen tussen het Engelse geweld. 843cc, vast de kleinste in het veld.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 13 maart 2018, 23:19 

Succes allemaal met veel nachtelijk rijplezier !! :shock:

Profiel  

BerichtGeplaatst: 22 maart 2018, 20:22 

Het is weer gedaan... en helaas was het ook de laatste keer dat de Familie Kwant dit evenement organiseerde.... Het was het 15e jaar, en ik heb er 8 van gereden. Het is van oorsprong een evenement van de Truimph Club Nederland, Regio Oost. Er waren diverse startlocaties, zoals de Wok in Beckum, de Chinees aan de A50 vlakbij De Woeste Hoeve, en dit keer reden wij onder in het Gelderse, start bij de Wok Masters in Zevenaar. Dit keer was de rit een kleine 180km lang en zoals verwacht ging het naar Tolkamer over de dijkjes, en vervolgens via Elten en Beek, naar s'Heerenberg, Zeddam om na een hele omweg te pauzeren bij Potomac in Terborg... Daar stond veel mooi's maar de 850 was niet de snelste in de deelnemers en had de tijd wel nodig gehad. Dus half uurtje koekeloeren, en kletsen en natuurlijk kijken... Er waren een aantal Fiat 900T busjes, erg veel Amficar's, een Schwimmwagen, een DUKW, twee Fiat Ranger's en een zeer apart Formule 3 wagentje bestaande uit onderdelen van de Fiat 600 en volgens mij de Topolino... Maar we hadden geen tijd, en bovendien is het meestal zo, dat je na de pauze , moe bent en minder geconcentreerd dan bij de 1e etappe... Eigenlijk moet je gewoon doorrijden, maar zoals gezegd, het is maar een spel.
Robin, mijn chauffeur is ietsje serieuzer, en wil als het kan winnen... Hij heeft dan ook veel haast, maar helaas dat pakt meestal averechts uit. Zo was hij al aan het spieden geweest waar de start van de gelijkmatigheidsrit was... En helaas, terugkomend met de papieren is het vaak beter, rustig te gaan zitten, jezelf te installeren en er even in te komen. Je doet dit niet elke dag, en Rutger Kwant weet exact hoe hij de deelnemende navigatoren van slag moet maken..
Dit keer kregen we het door mij gehate bol-pijl, en wel dit keer met de ene keer wel afstanden, de andere keer weer niet... blind dus... Dat is nog minder fijn en verlangt om rustig rijden , net als bij de visgraat.... De snelle start, zonder nullen van de tripmaster, en orientatie in de bescheiden ging dus fout... ik was dus meteen " van de kaart/slag ". We kwamen er wel uit, maar pas na een repetitie vanaf de start. En het koste dus meteen flink wat punten, omdat we strafpunten kregen voor de gelijkmatigheidsproef, maar ook mogelijke fout genoteerde RC's ( routecontrole ) Bovendien kwamen er nog strafpunten bij, omdat we de eerste manche tot Tolkamer niet in de gewenste maximumtijd reden.... Bij de gehaaste start meteen op achterstand gezet, door domme haast.

Mijn instelling is, neem de tijd en pak de RC's, snelheid is helemaal niet belangrijk, al is dat niet helemaal waar. De beste chauffeurs zijn zij, die zelf genavigeerd hebben, want zij weten waar ze op moeten letten... De eerste keren dat we meededen, hadden we geen haast en wonnen er 2 achter elkaar... Daarna werd het veel moeilijker en verdwenen de algemene vragen tijdens deze rit. De meeste team's weten toch niet zoveel van auto's of geschiedenis, zo bleek... En zo begon een heus offensief om de kleine Fiat 850 zijn hattrick te ontnemen.... Door de haast die toen al werd geintroduceerd miste ik meteen een stukje Baril en was het gedaan... Maar van Arthur Denzler verliezen is geen schande....en zo eindigden we op 3. Bovendien verloren we 10 minuten agv kokende benzine in de toen nog mechanische pomp... Tsja, je leert van alles bij...

En dichterbij zijn we niet meer gekomen omdat Rutger de moeilijkheidsgraad flink opvoerde en een aantal flink ervaren crews uit de club naar voren schoof.... De auto, "met de motor op de verkeerde plek " werd van zijn troon gestoten... Maar de ritten bleven erg leuk, en ja er deden zelfs nog enkele FCN-leden mee, zoals Enrico, Jessica, Ronald en Cor. Helaas deden beide teams maar een keer mee. Zonde. Dit keer deed Jeroen Flierman met zijn broer ook mee, in een Mini met een flinke hoop licht... HANDIG !!! Want licht is noodzaak in de Nacht van het Oosten, vooral om de route echt achterlangs gaat, grotendeels buiten de bewoonde wereld om en het is hier nog echt donker.....

De Engelse Deelnemers noemden deze rit altijd "The Chinese Rally " omdat de start en het einde altijd bij een Chinees restaurant waren. Onderweg was er een leuke locatie als pauze, meestal bij een bedrijf in Oldtimers of aanverwant... De rit duurt een kleine 6 uur, dwz start om 1800U en aankomst rond 00.30u al was het vaak nog ietsje later... 6uur sturen over 180km , maar vaak meer...vanwege de fouten etc... Dwz gemiddeld 30km/u. Niet snel, zal je zeggen ? Okay, dat lijkt zo, maar hier zit stilstand, omrijden, uitstappen voor stempelen , pissen onderweg etc bij in... Nu zullen er wel paar smalend lachen om dit " tempo ", maar daar gaat het dan ook niet om...Het gaat om letters en stempels... En makkelijk is het niet, in het donker, ondanks de verlichte loep en de tripmaster... als je sommige wegen echt wilt meten, dat is 10 uur nog te weinig... dus rij je sosm op merktekens, als richtigaanwijzers, manege's etc...
Afijn, we zijn 6e geworden met 210 strafpunten, dwz 6 gemiste/foute RC's en 30 strafpunten voor de gelijkmatigheidsrit... Maar we zijn verslagen door Erik & Marco, op tijd in de eerste manche... Zo blijkt de leerling beter te zijn dan de leraar, en dat geeft niets...
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De 850 heeft bewezen met zijn oliekoeling en de elektrische benzinepomp gewoon door te kunnen rijden. De teruggang van de 903cc naar de 843cc was niet zo tevredenstellend, maar Robin mocht hem nog niet belasten aangezien de motor nog moest inlopen.... Verbruik er naar toe: 1 op 15, tijdens de rally incluis terugreis, 1 op 11.

Ja er gaat weer een 903cc in, maar dan ietwat minder nerveus, met een DCD, zodat het doseer baar is... En deze 903cc krijgt ook oliekoeling en nog een paar gadgets meer... 60pk is mij meer dan genoeg...

PS Foto's volgen nog , want de telefoon is van slag... Virus ?? Dan geen contact met de Compu... later meer.

En Jeroen vertel je ok even wat je hebt beleefd ?

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 24 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]